• 1
  • 2
2018-08-17, 12:35
Jag fick ett lån beviljat och efter att dom ringt och frågat mig vad jag ska använda pengarna till (investeringar) så nekade dom efter att ha beviljat det. De lånar endast ut till konsumtion ( alltså garanterad värdeminskning

Om jag hade sagt att jag tänker konsumera pengarna på resor så hade jag fått lånet direkt

Varför detta korkade? För mig är det här ännu ett tecken på hur korkat Sverige är. Det är via investeringar man bygger ett land. Säga nej till detta, men ja till korkad konsumtion?

Alltså det måste ju vara vänstermuppar på den banken? Kan ju inte finnas något annat svar? Det, eller politisk korrekthet. Var dom höga kanske? Dom kanske egentligen inte menade vad dom sa?
Citera
2018-08-17, 12:36
Bannlyst
Vilken typ av investeringar handlar det om?
Citera
2018-08-17, 12:45
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Vilken typ av investeringar handlar det om?

Aktier i byggsektorn.
Citera
2018-08-17, 12:49
Medlem
bananasplit99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Aktier i byggsektorn.
Då är det bara att köpa aktier och sen belåna dom. Går bra att göra via alla banker jag vet.
Citera
2018-08-17, 12:58
Citat:
Ursprungligen postat av bananasplit99
Då är det bara att köpa aktier och sen belåna dom. Går bra att göra via alla banker jag vet.

Nu var det ju inte det jag ville göra. Sen är smartare att låna än att belåna. Om du belånar blir du ju känslig för eventuella krascher och tvångsförsäljningar.
Citera
2018-08-17, 13:12
Medlem
MrMadoffs avatar
Förmodligen ockrare som älskar att leva på andras olycka och inte lycka!
Citera
2018-08-17, 16:36
Medlem
bananasplit99s avatar
Citat:
Nu var det ju inte det jag ville göra. Sen är smartare att låna än att belåna. Om du belånar blir du ju känslig för eventuella krascher och tvångsförsäljningar.
Du blir ju exakt lika känslig som vid ett regelrätt lån med aktier som säkerhet? Fortfarande du som äger aktierna och du som måste tvångsförsälja om det är ett vanligt lån. Såköart förlurar du pengar vid ett lån om kursen går ner 😂
Citera
2018-08-17, 18:54
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Vilken bank har du?
Citera
2018-08-17, 20:14
Citat:
Du blir ju exakt lika känslig som vid ett regelrätt lån med aktier som säkerhet? Fortfarande du som äger aktierna och du som måste tvångsförsälja om det är ett vanligt lån. Såköart förlurar du pengar vid ett lån om kursen går ner 😂

Du får nog ta och tänka igenom det där en gång till.
Citera
2018-08-17, 22:36
Medlem
bananasplit99s avatar
Citat:
Du får nog ta och tänka igenom det där en gång till.
Du får gärna förklara hur jag har fel?
Citera
2018-08-17, 22:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Du får gärna förklara hur jag har fel?
Har du belånat aktierna och de sjunker i värde, kan du tvingas att sälja eller omvandla lånet.

Så är det inte vid ett vanligt lån.
Citera
2018-08-18, 10:03
Medlem
Citat:

Nej det måste man inte. Ett vanligt lån löper över en viss tid, tex 10 år och du betalar månadsvis lika stor summa.

Aktierna du köpt att äga långsiktigt för lånet kan i princip gå ner med 99% under tiden utan att det gör något.

Sen med ett vanligt lån så kan du dubbel belåna. Du kan ex. låna 300k och sen belåna dessa så du äger aktier för 450k.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in