Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-16, 19:51
  #13
Medlem
GastonLeMans avatar
Det är naturligt, då evolutionspendeln ständigt stegrar.
100år igår är 1år idag.
Tekniken har dragit i från hjärnan!

Det du känner är sjukt, är framtiden😉
Citera
2018-08-16, 19:58
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Är det så jävla najs att tvingas gå till sitt jobb 8 timmar om dagen, dag ut dag in? Måste varit mer najs på stenåldern, räckte med att jaga ett par timmar om dagen så var saken biff.

Hehe vet inte om du är ironisk men näe, det räckte inte med att jaga ett par timmar om dagen så var saken biff. Man levde ett oerhört hårt liv på stenåldern, det var inte en trevlig tillvaro, dock så var ju dom som levde igenom den vana, de visste inget annat liv.

Men jag håller med om att jobba 8 timmar om dagen inte alltid är så nice, men om du inte var ironisk så gör lite research om hur livet var på stenåldern, det är ju intressant. Och det kanske gör dom där 8 timmarna om dagen lite lättare
Citera
2018-08-16, 20:04
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Dina känslor baserar sig på din informationsinhämtning.

Exempel 1: Du läser tidningen och där står det att "Jorden har feber". Ok då går du vidare och frågar dig vad betyder den utsagan.

Exempel 2: Du ser på teve och där säger dom att BNP-tillväxten sjunker i västvärlden och att det kan riskera att vårt ekonomiska system havererar. Ok då går du vidare och funderar över vad det har för konsekvenser. Positiva? Negativa?

Exempel 3: Du läser alternativa medier och där skriver de att negrer och araber våldtar vita kvinnor. Ok då går du vidare och försöker undersöka om det stämmer eller inte. Och om det stämmer är det då ett problem?

Lycka till!

/Johan

Jag utgår ifrån att det finns annan information som inte kommer från den rationella hjärnan. Kan kallas känslomässig information. Det är den jag försöker verifiera här i tråden.
Citera
2018-08-16, 20:18
  #16
Medlem
gnosis50s avatar
kan din känsla handla om att människan förr hade få informationskanaler och att det mesta handlade om att det som skedde var guds vilja medan vi idag har hur många informationskanaler som helst och det som sker nu är efter våra egna val och (dvs människans) vilja.. Visst finns det många som tror att allt är guds vilja men det västerländska samhället idag styrs ju inte av religionen istället styrs utvecklingen av några miljarder människors egen vilja. Det kan ju inte vara lätt att få ihop den ekvationen när alla dessa människor vill förverkliga sina drömmar och tankar om sitt eget liv och samtidigt värna om samhället och jordens fortlevnad...
Citera
2018-08-17, 15:49
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dopaminjakt
Hehe vet inte om du är ironisk men näe, det räckte inte med att jaga ett par timmar om dagen så var saken biff. Man levde ett oerhört hårt liv på stenåldern, det var inte en trevlig tillvaro, dock så var ju dom som levde igenom den vana, de visste inget annat liv.

Men jag håller med om att jobba 8 timmar om dagen inte alltid är så nice, men om du inte var ironisk så gör lite research om hur livet var på stenåldern, det är ju intressant. Och det kanske gör dom där 8 timmarna om dagen lite lättare

50/50% seriös skulle jag säga.

Visst är det svårt för oss som är "vana" vid bil, handla på ica osv att gå tillbaka till en livsstil utan bekvämligheter. Men det kommer ju med många baksidor som man sällan pratar om, sämre mental / fysisk hälsa, utsläpp i miljön och mycket annat.

Det är inte alls säkert att om man skulle göra ett test där man tittar på upplevd livskvalitet att stenåldersmänniskor skulle få ett lägre resultat än moderna människor.

Detta gäller då jägar och samlarsamhällen, jag har ingen önskan om att stå och arbeta på åkern så länge solen är uppe.
__________________
Senast redigerad av OriginalBiceps 2018-08-17 kl. 15:52.
Citera
2018-08-17, 16:36
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnosis50
kan din känsla handla om att människan förr hade få informationskanaler och att det mesta handlade om att det som skedde var guds vilja medan vi idag har hur många informationskanaler som helst och det som sker nu är efter våra egna val och (dvs människans) vilja.. Visst finns det många som tror att allt är guds vilja men det västerländska samhället idag styrs ju inte av religionen istället styrs utvecklingen av några miljarder människors egen vilja. Det kan ju inte vara lätt att få ihop den ekvationen när alla dessa människor vill förverkliga sina drömmar och tankar om sitt eget liv och samtidigt värna om samhället och jordens fortlevnad...

Fler borde läsa Nietzsche, och Jung, och inte låta judarna kontrollera våra informationskanaler. De är inte värdiga.
Citera
2018-08-18, 07:23
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
50/50% seriös skulle jag säga.

Visst är det svårt för oss som är "vana" vid bil, handla på ica osv att gå tillbaka till en livsstil utan bekvämligheter. Men det kommer ju med många baksidor som man sällan pratar om, sämre mental / fysisk hälsa, utsläpp i miljön och mycket annat.

Det är inte alls säkert att om man skulle göra ett test där man tittar på upplevd livskvalitet att stenåldersmänniskor skulle få ett lägre resultat än moderna människor.

Detta gäller då jägar och samlarsamhällen, jag har ingen önskan om att stå och arbeta på åkern så länge solen är uppe.

Jo det håller jag med om, stenåldersmänniskor kan man nog säga var i mycket mycket bättre mentalt skick än vad vi är idag, dom största faktorerna till det skulle jag gissa på är deras bättre kost och deras extremt mycket bätte fysiska form, samt man var helt enkelt tvungen att ha ett hårt psyke på den tiden.

Du vet Ötzi ismannen som dom hittade i Alperna, som levde för ca 3-4000 år sedan? Det var ju dock inte på stenåldern, men forskare kom fram till att Ötzi var i lika bra fysisk form som Olympiska brottare är idag. Och man tror ju att i princip alla människor på den tiden och på stenåldern också för den delen var i så bra fysisk form, men det var ju bara ett resultat av att jobba hårt för att överleva. Så man skulle ju typ kunna säga att det är ''meningen'' att vi ska vara i så bra fysisk form som bara elitidrottare är idag, så det är inte så konstigt att mental ohälsa har ökat i takt med att vi blivit sämre på att röra på oss. Vi är skapta för att vandra många mil varje dag och kämpa oss upp och ner för höga och farliga berg.

Men samtidigt så handlar det inte bara om att vi bara är vana vid att åka runt i bil och gå till ica för mat, osv. Brutna ben var väldigt vanligt på den tiden. Men du kan ju inte sluta jobba hårt dag ut och dag in bara för att du har ett brutet ben. Du får helt enkelt knipa ihop utan några mediciner och jobba på med extrem smärta ändå, och vänta 1 år tills det brutna benet har läkt ihop, om du vill överleva. Det är så mycket man tar för givet idag.
__________________
Senast redigerad av dopaminjakt 2018-08-18 kl. 07:26.
Citera
2018-08-18, 21:15
  #20
Medlem
Skogismyras avatar
https://youtu.be/Bw9zSMsKcwk
https://youtu.be/Bw9zSMsKcwk

Kort sammanfattning: https://youtu.be/dqGdWoW-GT8
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback