Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-16, 19:01
  #1
Medlem
Jag har en mycket påträngande känsla som styr mig nästan helt. Det är känslan av att något har gått jävligt fel, metafysiskt eller fysiskt. Troligen metafysiskt.

Det känns som om världen lider av cancer. Sjukt. Alla utvecklingslinjer har kört ihop sig till en knut. Ingen vet hur vi ska komma vidare.

Någon annan som känner samma sak?

Kanske borde tråden ligga i något annat forum, mod får bestämma.
Citera
2018-08-16, 19:19
  #2
Medlem
du kanske har cancer?
Citera
2018-08-16, 19:20
  #3
Medlem
Nej jag tycker tvärtom, att trots allt som händer runt i världen, så har det gått sjukt bra. Nästan som ett mirakel. Det är bara att kolla 100 eller 200 år bak i tiden, hur människor hade det då, och resten av människans historia har bara varit ett uppslukande mörker med några få ljusskymtar av tveksam hopp och tro om en bättre framtid. Tack vare lite tur, och oräkneliga män och kvinnor som offrat sina liv genom människans historia så har vi det idag bättre än vi någonsin kunnat hoppats på, rent allmänt.

Dock så kan det ju ganska snabbt gå helt åt helvete om vi inte är försiktiga och tar vara på de idéer och tankar som fört oss där vi är idag.
Citera
2018-08-16, 19:22
  #4
Medlem
Intressant, men njae känner nog inte riktig detsamma. Har du nått exempel? Vårt land specifikt eller mänskligheten?
Citera
2018-08-16, 19:22
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Jag har en mycket påträngande känsla som styr mig nästan helt. Det är känslan av att något har gått jävligt fel, metafysiskt eller fysiskt. Troligen metafysiskt.

Det känns som om världen lider av cancer. Sjukt. Alla utvecklingslinjer har kört ihop sig till en knut. Ingen vet hur vi ska komma vidare.

Någon annan som känner samma sak?

Kanske borde tråden ligga i något annat forum, mod får bestämma.

Om du är filosofiskt intresserad ska du nog fråga dig varifrån du erhåller din information. Beroende på vem som väljer ut samt sänder informationen kommer din världsbild att variera.

Pröva lite olika informationskanaler och se om din världsbild förändras.

Sedan kan du även gå vidare och pröva och undersöka giltigheten i de argument eller faktapåståenden som leder till din aktuella slutsats.

/Johan
Citera
2018-08-16, 19:33
  #6
Medlem
Det finns väl inget som hindrar alla röster i denna tråd från att ha rätt? Svaret beror på utgångspunkten.

Ekonomiskt, tekniskt, vetenskapligt och socialt, har världen gått starkt framåt under de senaste århundradena. En utveckling som inte tycks ha nått sitt maximum än.

Andligt, estetiskt, litterärt och intellektuellt däremot, har den förfallit. Vilket inte minst märks som en ökad anspänning av psykiska problem, och problem som rör kärlek, relationer, livsmening, sexualitet och droger. En utveckling som förmodligen inte har nått sin botten än.

Mycket beror på vilken personlighet man har, och vilket perspektiv man anlägger. Vi växer som människor om vi kan acceptera fler perspektiv än det egna. Olika personligheter, har olika uppgifter under civilisationens gång. Men ingen behöver någonsin känna sig sysslolös, vare sig man redan står på toppen, eller befinner sig på botten och åläggs uppgiften att förbereda en framtida topp.
Citera
2018-08-16, 19:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Om du är filosofiskt intresserad ska du nog fråga dig varifrån du erhåller din information. Beroende på vem som väljer ut samt sänder informationen kommer din världsbild att variera.

Pröva lite olika informationskanaler och se om din världsbild förändras.

Sedan kan du även gå vidare och pröva och undersöka giltigheten i de argument eller faktapåståenden som leder till din aktuella slutsats.

/Johan

Nja. Det handlar mest om en känsla som baserar sig på den iakttagna dynamiken i samhället. Det handlar alltså inte om informationskanaler.

Det positiva jag kan hitta i sammanhanget är kanske kris betyder möjlighet. Men det känns instabilt att tänka så. Jag vet inte.

Det känns som om vi gått i stå. Men det kan visserligen vara bra. Utvecklingen var så jävla snabb förut.
Citera
2018-08-16, 19:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dopaminjakt
Nej jag tycker tvärtom, att trots allt som händer runt i världen, så har det gått sjukt bra. Nästan som ett mirakel. Det är bara att kolla 100 eller 200 år bak i tiden, hur människor hade det då, och resten av människans historia har bara varit ett uppslukande mörker med några få ljusskymtar av tveksam hopp och tro om en bättre framtid. Tack vare lite tur, och oräkneliga män och kvinnor som offrat sina liv genom människans historia så har vi det idag bättre än vi någonsin kunnat hoppats på, rent allmänt.

Dock så kan det ju ganska snabbt gå helt åt helvete om vi inte är försiktiga och tar vara på de idéer och tankar som fört oss där vi är idag.

Är det så jävla najs att tvingas gå till sitt jobb 8 timmar om dagen, dag ut dag in? Måste varit mer najs på stenåldern, räckte med att jaga ett par timmar om dagen så var saken biff.
Citera
2018-08-16, 19:43
  #9
Medlem
Jag läste om begreppet sexokalypsen. Kanske är det passande.
Citera
2018-08-16, 19:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Jag läste om begreppet sexokalypsen. Kanske är det passande.

tämligen opassande. dessutom felstavat.
Citera
2018-08-16, 19:44
  #11
Medlem
Eller kanske porrokalypsen.
Citera
2018-08-16, 19:46
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Nja. Det handlar mest om en känsla som baserar sig på den iakttagna dynamiken i samhället. Det handlar alltså inte om informationskanaler.

Det positiva jag kan hitta i sammanhanget är kanske kris betyder möjlighet. Men det känns instabilt att tänka så. Jag vet inte.

Det känns som om vi gått i stå. Men det kan visserligen vara bra. Utvecklingen var så jävla snabb förut.

Dina känslor baserar sig på din informationsinhämtning.

Exempel 1: Du läser tidningen och där står det att "Jorden har feber". Ok då går du vidare och frågar dig vad betyder den utsagan.

Exempel 2: Du ser på teve och där säger dom att BNP-tillväxten sjunker i västvärlden och att det kan riskera att vårt ekonomiska system havererar. Ok då går du vidare och funderar över vad det har för konsekvenser. Positiva? Negativa?

Exempel 3: Du läser alternativa medier och där skriver de att negrer och araber våldtar vita kvinnor. Ok då går du vidare och försöker undersöka om det stämmer eller inte. Och om det stämmer är det då ett problem?

Lycka till!

/Johan
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback