Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-16, 14:19
  #1
Medlem
Som rubriken lyder. Finns det något sätt att handla med mitt bankkort på en nätbutik utan att jag behöver lämna ut kortnummer till dom?
Citera
2018-08-16, 14:24
  #2
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 999aaa2
Som rubriken lyder. Finns det något sätt att handla med mitt bankkort på en nätbutik utan att jag behöver lämna ut kortnummer till dom?

Betala med faktura
Citera
2018-08-16, 14:26
  #3
Avstängd
just-in-i-anuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 999aaa2
Som rubriken lyder. Finns det något sätt att handla med mitt bankkort på en nätbutik utan att jag behöver lämna ut kortnummer till dom?
Jag har betalat med Apple Pay några gånger. Men det är ju inte så många sajter som har den möjligheten ännu. Fördelen är som sagt att man inte lämnar ut några kortdetaljer men ändå betalar med sitt kort.

Funkar kanske på samma sätt med Samsungs och Googles lösningar.
Citera
2018-08-16, 14:27
  #4
Medlem
AX64s avatar
Man kan använda sig av virtuella betalkort, dvs. ett tillfälligt kort som man handlar med och som man ser till att fylla på med pengar innan.
Citera
2018-08-16, 14:31
  #5
Medlem
kodsnickrarns avatar
Vanligtvis brukar ju seriösa nätbutiker använda en tredjeparts betallösning som bäde handlaren och kunden litar på, t.ex. paypal, banken, stripe et.c.

Seriösa nätbutiker "ser" aldrig ditt kortnummer, de får en kort tillfällig "referenskod" som de sedan kan använda för att dra exakt det belopp som du just godkänt (på tredjepartens site - inte nätbutikens).

Därmed minimeras risken att ditt kortnummer kommer på vift.
Visst, tredjepartssiten kan också hackas, men deras säkerhetstänk är väldigt rigoröst, magnituder över vanliga nätbutikers. De är också rejält försäkrade att kunna hantera situationer *om* deras kunders uppgifter mot all förmodan skulle läcka.

Så, om butiken använder en fristående, stor och känd betalningllösning skulle jag inte vara orolig.

Jag skulle _aldrig_ handla hos en nätbutik där butiken själv tar emot och hanterar mina kortuppgifter.

/K
Citera
2018-08-16, 14:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Betala med faktura

Mailas fakturan över på en gång i samband med köpet?
Citera
2018-08-16, 14:47
  #7
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 999aaa2
Mailas fakturan över på en gång i samband med köpet?

Det beror på hemsida, ta faktura via klarna
Citera
2018-08-16, 15:44
  #8
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Hos vissa butiker kan man välja PayPal alt Payson eller Swish.

Faktura är också ett alternativ. Klarna faktura som tidigare nämnts används av många svenska webbshoppar.
Citera
2018-08-16, 16:19
  #9
Medlem
Uppdatering nu kör swedbank "Masterpass" vet ej om det är samma sak som e-kort: https://www.swedbank.se/privat/kort-...et/masterpass/

Sparbankeneken erbjuder e-kort.
https://www.sparbankeneken.se/privat...privat/e-kort/

E-kort var det bästa! Köper jag nåt på nätet från nån mindre butik så brukar jag beställa nytt kort direkt efteråt

Alternativet kan också vara att ha 2 st kort? En som man bara för överpengar till vid online köp och den andra har man som vanligt.
__________________
Senast redigerad av Flach1337 2018-08-16 kl. 16:34.
Citera
2018-08-16, 16:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Man kan använda sig av virtuella betalkort, dvs. ett tillfälligt kort som man handlar med och som man ser till att fylla på med pengar innan.

Finns såna ens kvar? För mig att alla banker har tagit bort dom.
Citera
2018-08-16, 16:29
  #11
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Finns såna ens kvar? För mig att alla banker har tagit bort dom.

Finns gott om sådana. Osäker på om någon svensk bank erbjuder en egen sådan tjänst dock... men ser inte varför de inte skulle göra det egentligen (de kan ju själva hålla koll på alla transaktioner precis som med ett permanent kort).
Citera
2018-08-17, 08:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Finns såna ens kvar? För mig att alla banker har tagit bort dom.

Varför togs dom bort?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback