• 1
  • 2
2018-08-16, 14:07
Medlem
Jag r p jakt efter en ny frstrkare till min hifi-anlggning.
Tnkte komma ta steget in i den digitala vrlden och behver sledes en strkare som kan ansluta till hemma-ntverket.
Dock s vill jag inte slppa taget om min vinyl-samling och denna strkare har en RIAA-del vilket r ett krav.

Min frga r sklart om ngon p detta eminenta forum har erfarenhet av frstrkaren och ge lite input?
Hgtalarna den ska driva r ett par Mission 753

r lyhrd fr vriga tips ocks sklart om det finns ett bttre alternativ i samma prisklass!
Citera
2018-08-16, 16:10
Medlem
Har haft en R-N602 i drygt ett r. Neutralt ljud, inget mrkvrdigt. Stegls loudness som jag inte frsttt hur den ska anvndas/stllas in. Har nnu inte kpt ngon vinylspelare s kan inte uttala mig om den delen.
Citera
2018-08-16, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Har haft en R-N602 i drygt ett r. Neutralt ljud, inget mrkvrdigt. Stegls loudness som jag inte frsttt hur den ska anvndas/stllas in. Har nnu inte kpt ngon vinylspelare s kan inte uttala mig om den delen.

r du njd med produkten som helhet?
Hur r kvalitetsknslan p knappar o reglage?
Citera
2018-08-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elp
r du njd med produkten som helhet?
Hur r kvalitetsknslan p knappar o reglage?
Yamaha har fr mig alltid varit mycket prisvrt inom allt de producerar. Har ett keybord ocks. Det knns inte som 5-star men man betalar fr 3-stjrnigt och fr 4-stjrnigt. Du kommer bli njd men ingen shock and awe.
Citera
2018-08-16, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Yamaha har fr mig alltid varit mycket prisvrt inom allt de producerar. Har ett keybord ocks. Det knns inte som 5-star men man betalar fr 3-stjrnigt och fr 4-stjrnigt. Du kommer bli njd men ingen shock and awe.

Bug o bock fr du tog dig tid att svara - uppskattas!
Well, om ingen annan svarar i denna trd och inget alternativ till Yamahan nmns s blir det vl ett kp av R-N602 inom verskdlig framtid.
Citera
2018-08-18, 08:40
Medlem
Det r en vldigt stor kvalitets knsla i deras frstrkare, speciellt i reglagen. Men som tidigare uttalat s kr Yamaha ofta p "naturligt" ljud, dvs kanske inte det mest spnnande ljudet.
Citera
2018-08-20, 18:58
Medlem
Har precis kpt en. Helt novis tyvrr s inget att jmfra med. Men en recension kanske kan vara intressant

https://theaudiophileman.com/r-n602/

Hr r urklipp frn recensionen angende phono.

Then something wonderful happened.

I wanted to test the internal phono amp of the Yamaha. At this price, it is more likely that users will be utilising the internal module and not spending out for an external phono amplifier. Pushing an analogue signal through this unit was fascinating because the results were surprisingly good. The slightly sparse nature of the presentation combined with the epic quality of the phono amp and the warmth of the basic vinyl signal to provide a big, bold, open and grand musical return. Trumpets sounded clear and brassy without a hint of stridency or brightness, saxophones were reedy and emotive, vocals offered a precision and enhanced diction and bass was firm, fast and informative. This heady mixture was quite a sonic revelation for the price!
Citera
2018-08-24, 22:39
Medlem
Ok, that's it!
Lgger en bestllning p en R-N602 nu i dagarna d jag bara hrt positivt om den strkaren!
Stort tack till alla er som gjorts sig besvret o tagit sig tid att svara i trden - ni r bst!
Citera
2018-08-28, 11:06
Medlem
Har kollat in samma frstrkare fr vns rkning och den ser vldigt lovande ut.

Ngon kommenterar att den har naturligt ljud, och det r precis det man vill t om man vill ha HiFi (hg renhet)!

Har sjlv krt Yamaha till min hembio i mnga r, r inne p min tredje reciever och tycker att dom alltid har levererat bde i kraft och ljudkvalitet!
Har samtidigt haft lite blandade 2-kanalsfrstrkare, bl.a. Bladelius men har nu helt lmnat 2-kanal d jag tycker Yamahan uppfyller alla mina krav. Dessutom har man alla de funkktioner man kan tnkas behva bde fr musik och film.

Hade jag idag kpt en 2-kanalsfrstrkare s skulle denna eller dens storebror vara ganska givna alternativ!

Vad gller Loudness s hade jag hoppats att den var borttagen, snt hr inte hemma p en kvalitetsfrstrkare. Men frutom den fadsen s verkar det inte finnas mycket att klaga p!
Citera
2018-08-29, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul

Vad gller Loudness s hade jag hoppats att den var borttagen, snt hr inte hemma p en kvalitetsfrstrkare. Men frutom den fadsen s verkar det inte finnas mycket att klaga p!

Vad jag har frsttt s ska det finnas ett "Pure Direct Mode" p R-N602 som kopplar frbi loudness, diskant samt bas fr rakare signalvg och ge betydigt bttre (ls korrektare) ljudtergivning.
S frmodlingen r dessa reglage bara en flrt i samma niv som strkarens retro-look.
Citera
2018-08-30, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elp
Vad jag har frsttt s ska det finnas ett "Pure Direct Mode" p R-N602 som kopplar frbi loudness, diskant samt bas fr rakare signalvg och ge betydigt bttre (ls korrektare) ljudtergivning.
S frmodlingen r dessa reglage bara en flrt i samma niv som strkarens retro-look.

Har inte kollat s noga p specarna men det borde den ha, alla Yamaha jag gt har haft "Pure Direct".
Citera
2018-08-30, 09:43
Medlem
Den har pure direct som nstan alla andra yamaha stereoprylar. Vldigt vanligt bland de flesta tillverkare. Dock r det bra att ha tonkontroller p en frstrkare d ibland hamnar ena hgtalaren mot ett hrn och den andra ej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in