• 1
  • 2
2018-08-16, 14:07
Medlem
Jag är på jakt efter en ny förstärkare till min hifi-anläggning.
Tänkte komma ta steget in i den digitala världen och behöver således en stärkare som kan ansluta till hemma-nätverket.
Dock så vill jag inte släppa taget om min vinyl-samling och denna stärkare har en RIAA-del vilket är ett krav.

Min fråga är såklart om någon på detta eminenta forum har erfarenhet av förstärkaren och ge lite input?
Högtalarna den ska driva är ett par Mission 753

Är lyhörd för övriga tips också såklart om det finns ett bättre alternativ i samma prisklass!
Citera
2018-08-16, 16:10
Medlem
Har haft en R-N602 i drygt ett år. Neutralt ljud, inget märkvärdigt. Steglös loudness som jag inte förstått hur den ska användas/ställas in. Har ännu inte köpt någon vinylspelare så kan inte uttala mig om den delen.
Citera
2018-08-16, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Har haft en R-N602 i drygt ett år. Neutralt ljud, inget märkvärdigt. Steglös loudness som jag inte förstått hur den ska användas/ställas in. Har ännu inte köpt någon vinylspelare så kan inte uttala mig om den delen.

Är du nöjd med produkten som helhet?
Hur är kvalitetskänslan på knappar o reglage?
Citera
2018-08-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elp
Är du nöjd med produkten som helhet?
Hur är kvalitetskänslan på knappar o reglage?
Yamaha har för mig alltid varit mycket prisvärt inom allt de producerar. Har ett keybord också. Det känns inte som 5-star men man betalar för 3-stjärnigt och får 4-stjärnigt. Du kommer bli nöjd men ingen shock and awe.
Citera
2018-08-16, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Yamaha har för mig alltid varit mycket prisvärt inom allt de producerar. Har ett keybord också. Det känns inte som 5-star men man betalar för 3-stjärnigt och får 4-stjärnigt. Du kommer bli nöjd men ingen shock and awe.

Bug o bock för du tog dig tid att svara - uppskattas!
Well, om ingen annan svarar i denna tråd och inget alternativ till Yamahan nämns så blir det väl ett köp av R-N602 inom överskådlig framtid.
Citera
2018-08-18, 08:40
Medlem
Det är en väldigt stor kvalitets känsla i deras förstärkare, speciellt i reglagen. Men som tidigare uttalat så kör Yamaha ofta på "naturligt" ljud, dvs kanske inte det mest spännande ljudet.
Citera
2018-08-20, 18:58
Medlem
Har precis köpt en. Helt novis tyvärr så inget att jämföra med. Men en recension kanske kan vara intressant

https://theaudiophileman.com/r-n602/

Här är urklipp från recensionen angående phono.

Then something wonderful happened.

I wanted to test the internal phono amp of the Yamaha. At this price, it is more likely that users will be utilising the internal module and not spending out for an external phono amplifier. Pushing an analogue signal through this unit was fascinating because the results were surprisingly good. The slightly sparse nature of the presentation combined with the epic quality of the phono amp and the warmth of the basic vinyl signal to provide a big, bold, open and grand musical return. Trumpets sounded clear and brassy without a hint of stridency or brightness, saxophones were reedy and emotive, vocals offered a precision and enhanced diction and bass was firm, fast and informative. This heady mixture was quite a sonic revelation for the price!
Citera
2018-08-24, 22:39
Medlem
Ok, that's it!
Lägger en beställning på en R-N602 nu i dagarna då jag bara hört positivt om den stärkaren!
Stort tack till alla er som gjorts sig besväret o tagit sig tid att svara i tråden - ni är bäst!
Citera
2018-08-28, 11:06
Medlem
Har kollat in samma förstärkare för väns räkning och den ser väldigt lovande ut.

Någon kommenterar att den har naturligt ljud, och det är precis det man vill åt om man vill ha HiFi (hög renhet)!

Har själv kört Yamaha till min hembio i många år, är inne på min tredje reciever och tycker att dom alltid har levererat både i kraft och ljudkvalitet!
Har samtidigt haft lite blandade 2-kanalsförstärkare, bl.a. Bladelius men har nu helt lämnat 2-kanal då jag tycker Yamahan uppfyller alla mina krav. Dessutom har man alla de funkktioner man kan tänkas behöva både för musik och film.

Hade jag idag köpt en 2-kanalsförstärkare så skulle denna eller dens storebror vara ganska givna alternativ!

Vad gäller Loudness så hade jag hoppats att den var borttagen, sånt hör inte hemma på en kvalitetsförstärkare. Men förutom den fadäsen så verkar det inte finnas mycket att klaga på!
Citera
2018-08-29, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul

Vad gäller Loudness så hade jag hoppats att den var borttagen, sånt hör inte hemma på en kvalitetsförstärkare. Men förutom den fadäsen så verkar det inte finnas mycket att klaga på!

Vad jag har förstått så ska det finnas ett "Pure Direct Mode" på R-N602 som kopplar förbi loudness, diskant samt bas för rakare signalväg och ge betydigt bättre (läs korrektare) ljudåtergivning.
Så förmodlingen är dessa reglage bara en flört i samma nivå som stärkarens retro-look.
Citera
2018-08-30, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elp
Vad jag har förstått så ska det finnas ett "Pure Direct Mode" på R-N602 som kopplar förbi loudness, diskant samt bas för rakare signalväg och ge betydigt bättre (läs korrektare) ljudåtergivning.
Så förmodlingen är dessa reglage bara en flört i samma nivå som stärkarens retro-look.

Har inte kollat så noga på specarna men det borde den ha, alla Yamaha jag ägt har haft "Pure Direct".
Citera
2018-08-30, 09:43
Medlem
Den har pure direct som nästan alla andra yamaha stereoprylar. Väldigt vanligt bland de flesta tillverkare. Dock är det bra att ha tonkontroller på en förstärkare då ibland hamnar ena högtalaren mot ett hörn och den andra ej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in