• 1
  • 2
2018-08-16, 12:05
Medlem
Provocative2.0s avatar
För snart tio år sedan blev jag straffad för sista gången. Jo, det är fan för sista gången.
Denna gång dömdes jag oskyldigt. Detta är en viktig del i frågeställningen.

Pga sjukdom har jag ett trisst o begränsat liv men samtidigt har jag en drivkraft sedan unga år att hjälpa andra. Låter sjukt med tanke på att jag blev straffad sista gången. Jo, det var inte den första.
Men jag har aldrig, medvetet skadat en annan människa.

Genom mitt liv har jag samlat på mig massor av erfarenheter samt att jag genom sjukdomen haft så tråkigt att jag fått en hobby i hur psykologi påverkar oss. Visste jag bara hur man gör så skulle jag nog kunna skriva en doktorsavhandling i ämnet.😉

Så, nu är min tanke rätt enkel.
Jag har gjort min skit. Jag har även sett baksidan av att bli oskyldigt dömd vilket i sig är en erfarenhet.
Inte nog med detta så har jag tagit tag i mitt liv. Jag har hittat verktygen för detta.
Jag känner att jag verkligen kan bidra och hjälpa andra att ta tag i sina liv och jag vill verkligen.

Frågorna är nu.
Är jag ens lämplig enl Frivårdens regler?
Hur går man i så fall till väga för att söka? Känner fortfarande en spärr att ringa till dem.

Ps. Be mig inte Googla. Jag är värdelös på detta och det gav mig ingenting.
Misstänker att det finns flertalet här på FB som faktiskt är eller har varit övervakare.
Citera
2018-08-16, 12:07
Medlem
3 år utbildning socionom.
Citera
2018-08-16, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Är du seriös? Vad har du för källa till ditt påstående?

Det är väl närmast lekmannaövervakare som avses här och inte frivårdsinspektör.
Senast redigerad av just-in-i-anus 2018-08-16 kl. 12:44.
Citera
2018-08-16, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus

Källa behöver jag inget i ditt fall. Du behöver bli anställd först. Och det blir du inte.
Citera
2018-08-16, 12:48
Bannlyst
Citat:
Källa behöver jag inget i ditt fall. Du behöver bli anställd först. Och det blir du inte.
Jag? Nej, jag har fullt upp med annat och har ingen ambition att bli övervakare.
Citera
2018-08-16, 12:53
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Anställd? En anställning inbringar en lön.
Snälla. Uttala dig inte om saker du inte begriper.
Citat:
Den jag hade hade bara 10 års erfarenhet av hunduppfödning samt samt anställning på en fabrik.
Känns som du är ett litet troll.
Citera
2018-08-16, 12:55
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus

Exakt. Jag vet fler personer som blivit övervakare till en specifik person då övervakaren hade personkännedom.
Dessa fler är vid närmare tanke två o båda hade varit lärare till klienten.
Citera
2018-08-16, 13:15
Medlem
Andersdamaans avatar
För att bli s.k lekmannaövervakare (Vilket nog är det som du funderar på) så krävs det ingen utbildning. Ditt straffregister behöver inte heller det utgöra något hinder.
Här finns mer info om hur du går till väga:
https://www.kriminalvarden.se/jobba-...nnaovervakare/
Citera
2018-08-16, 13:52
Medlem
Citat:

Jag var för 15 år sedan övervakare och då behövde man inte den utbildningen (kan förstås ha ändrats med åren).

Till ts så finns det lite mer att läsa här:
https://www.kriminalvarden.se/fangel...nnaovervakare/
Citera
2018-08-16, 13:54
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
För att bli s.k lekmannaövervakare (Vilket nog är det som du funderar på) så krävs det ingen utbildning. Ditt straffregister behöver inte heller det utgöra något hinder.
Här finns mer info om hur du går till väga:
https://www.kriminalvarden.se/jobba-...nnaovervakare/
Tack.
Jag klipper ut lite.
"För att bli övervakare behöver du inte någon särskild utbildning. Det spelar heller ingen roll vad du arbetar med eller vad du har för bakgrund. Det som däremot krävs är ett genuint intresse för människor, ett sunt förnuft och uthållighet."
Av de tre faktorerna har jag alltid haft två. Det sunda förnuftet är en ny egenskap😄

Just mitt gamla straffregister i kombination av att jag lever ett schysst liv i dag är just styrkan jag kan använda mig av
Citera
2018-08-16, 14:10
Bannlyst
De försöker ju para ihop personer som passar med samtalsintressen och lite sånt så det inte ska bli segt att träffa sin lekman.
Jag minns inte riktigt hur ofta man skulle träffas eller hur länge, kanske 45 minuter varannan vecka i ett halvår.
Så det handlar väl om att personen ska ha tid och sånt, jag fick någon pensionär som misskötte sig med att sticka utomlands och massa annat konstigt, så jag fick höra av mig till inspektören för inte hamna i skit.
Citera
2018-08-16, 14:30
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Tack.
Jag klipper ut lite.
"För att bli övervakare behöver du inte någon särskild utbildning. Det spelar heller ingen roll vad du arbetar med eller vad du har för bakgrund. Det som däremot krävs är ett genuint intresse för människor, ett sunt förnuft och uthållighet."
Av de tre faktorerna har jag alltid haft två. Det sunda förnuftet är en ny egenskap😄

Just mitt gamla straffregister i kombination av att jag lever ett schysst liv i dag är just styrkan jag kan använda mig av
Hehe ja sunt förnuft kan ju vara bra att ha ibland har jag hört! Nästa steg blir att höra av dig till frivården där du bor för att anmäla ditt intresse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in