Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-15, 08:44
  #1
Medlem
KentLandins avatar
Som rubriken lyder, finns det någon möjlighet att söka bostadsbidrag eller liknande om man är över 29 år? Läste på fk’s hemsida att man kan få bostadsbidrag om man är 18-29 år. Jag fyller snart 30 och min sambo är 29. Jag har nyss pluggat klart och söker jobb men har tyvärr inte rätt till a-kassa då mina dagar tog slut kort efter examen (hade a-kassa innan jag började plugga och fortsatte på samma period efter examen).

Min sambo jobbar och tjänar ok, får ut ca 16-17k efter skatt. Men vi har en dyr lägenhet (nästan 11k) + övriga räkningar och jag vill ju självklart kunna bidra till vårt hushåll.

Så min fråga är helt enkelt, finns det något annat bidrag att söka om man är över 29? Tror inte vi har tillräckligt låg inkomst för soc, men kanske värt att kolla?
Citera
2018-08-15, 09:03
  #2
Medlem
Enda möjligheten att få bostadsbidrag om man är över 29 år, det är om man har barn. Ni har för hög inkomst för socialtjänsten, och de skulle med största sannolikhet tycka att ni har för hög hyra. Socialtjänsten brukar ha riktlinjer för vad boende får kosta, så socialbidragstagare kan inte bli beviljade hur hög hyra som helst. En hyra på över 11 tusen per månad skulle inte direkt anses som acceptabelt för två vuxna. Om ni skulle ha fått hjälp därifrån.

Riksnormen för försörjningsstöd (sambos, äkta makar) ligger just nu på 6540 kr plus skäliga kostnader för hyra, elräkning etc. Eftersom socialtjänsten med största sannolikhet skulle anse att ni har en för dyr hyra, så kommer ni inte få hjälp därifrån. Hade ni däremot haft en billigare lägenhet så skulle det bli lättare för er att klara er på din sambos inkomst.

Kan ni inte söka en billigare bostad?
Citera
2018-08-15, 09:34
  #3
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentLandin
Så min fråga är helt enkelt, finns det något annat bidrag att söka om man är över 29? Tror inte vi har tillräckligt låg inkomst för soc, men kanske värt att kolla?
Om man är över 29 år och har barn så kan man få bostadsbidrag men då måste man vara ensamstående.
Det du kan göra är att gå med i jobb och utvecklingsgarantin via Arbetsförmedlingen så får du aktivitetsstöd baserat på din a-kassa från försäkringskassan men måste ta en praktikplats eller gå på jobbcoachning.
Citera
2018-08-15, 12:03
  #4
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Har du barn under 18 som bor hos dig?
Citera
2018-08-15, 13:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Om man är över 29 år och har barn så kan man få bostadsbidrag men då måste man vara ensamstående.
Det du kan göra är att gå med i jobb och utvecklingsgarantin via Arbetsförmedlingen så får du aktivitetsstöd baserat på din a-kassa från försäkringskassan men måste ta en praktikplats eller gå på jobbcoachning.

Stämmer inte.
Man måste inte vara ensamstående för att få bostadsbidrag, men barn måste man ha, det räcker att båda inte har någon inkomst eller för låg inkomst. Ts har däremot antagligen för hög inkomst.
Tror även att försäkringskassan har ett tak på hur dyr lägenhet man får ha.
Citera
2018-08-15, 13:31
  #6
Medlem
Kort och gott nej ni har antagligen inte rätt till bostadsbidrag.

Ni kan ha rätt till soc bidrag ett tag, man kan få sk rådrum för en dyr hyra. Man blir ersatt för den höga hyran i 3-4 månader medans man letar efter en ny och billigare lägenhet.
Bidraget blir dock väldigt litet eftersom ni gränsar till att inte behöva soc bidrag även om ni blir ersatta för den dyra hyran.
Citera
2018-08-16, 18:45
  #7
Medlem
OldFashioneds avatar
Bostaden kostar 11 000, ni har kvar 5-6k efter att det är betalt. Det är mer än tillräckligt för att klara mat och andra nödvändiga utgifter. Inget bidrag till er.

Även: du bidrar inte med en spänn till hushållet bara för att ett bidrag betalas in till ditt konto. Samhället bidrar. Det kan vara värt att komma ihåg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback