Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-15, 06:14
  #1
Medlem
Jag ser att min kommun har totalt 33% skatt (kommunal och landstingsskatt), men när jag kollar med denna kalkylator så har jag bara 25% skatt (https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/).. Räknar kalkylatorn med skatteåterbäringen då?

Jag ska snart börja jobba tror jag, då är det bra att veta med skatter.
Citera
2018-08-15, 06:31
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Jag ser att min kommun har totalt 33% skatt (kommunal och landstingsskatt), men när jag kollar med denna kalkylator så har jag bara 25% skatt (https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/).. Räknar kalkylatorn med skatteåterbäringen då?

Jag ska snart börja jobba tror jag, då är det bra att veta med skatter.

Som det står på sidan så räknar den med jobbskatteavdraget. Dessutom räknas grundavdraget med automatiskt. Då blir den faktiska procentsatsen som du betalar lägre.
Citera
2018-08-15, 06:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Som det står på sidan så räknar den med jobbskatteavdraget. Dessutom räknas grundavdraget med automatiskt. Då blir den faktiska procentsatsen som du betalar lägre.
Nu får du nog förklara för mig som om jag är 20 år, jag har aldrig tänkt på detta :P

Vad är jobbskatteavdrag? Är det skatteåterbäringen?
__________________
Senast redigerad av ExpressK 2018-08-15 kl. 06:40.
Citera
2018-08-15, 06:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Nu får du nog förklara för mig som om jag är 20 år, jag har aldrig tänkt på detta :P

Vad är jobbskatteavdrag? Förenklat.

Jobbskatteavdrag är en reduktion av den skatt du betalar när du aktivt jobbar. Detta för att göra det mer attraktivt att jobba istället för att få bidrag.
Citera
2018-08-15, 06:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangeln
Jobbskatteavdrag är en reduktion av den skatt du betalar när du aktivt jobbar. Detta för att göra det mer attraktivt att jobba istället för att få bidrag.
Det är skatteåterbäringen alltså? Bara ett annat ord för det?
Citera
2018-08-15, 07:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Det är skatteåterbäringen alltså? Bara ett annat ord för det?
Glöm tills vidare bort detta ord...

Grundavdrag: Man får tjäna en viss mängd pengar utan att betala skatt. Man kan säga att de första tusenlapparna är gratis. Tidigare så var det en fast nivå men nu är väl grundavdraget olika beroende på hur mycket pengar som man tjänar. Den som har låg inkomst får förhållandevis mycket under grundavdraget och betalar därför inte så hög skatt.
Jämför : person A tjänar 50 000 men grundavdraget är 20 000. Betalar då 33 % skatt på 30 000 = 10 000 i skatt. (10 000 av 50 000 = 20 % i skatt)
Person B tjänar 100 000 och grundavdraget är 20 000. Betalar då 33 % skatt på 80 000 = 26 400. (26400/100000= 26,4%). Tjänar man alltså det dubbla så ökar skatten mer än dubbetl. Grundavdraget hjälper till så att de som tjänar mycket betalar procentuellt mer i skatt.
Eftersom du inte har så stor lön så kommer du inte riktigt att betala 33% i skatt.

När man tjänar runt 40 000 så höjs skatten ytterligare till ca 54%.

Skatteåterbäringen innebära att man har betalt för mycket pengar i skatt och att man får tillbaka lite. Långt ifrån alla får pengar tillbaka. Beror lite på hur man har räknat under året och hur ekonomin i övrigt ser ut. Inget att sträva efter. Får du skatteåterbäring så har du betalat för mycket skatt och lånat ut pengar till staten i några månader.
Citera
2018-08-15, 07:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Det är skatteåterbäringen alltså? Bara ett annat ord för det?

Nej, jobb skatteavdraget är ett avdrag på skatten för att du jobbar, du hör det i nammet.


Skatte Återbäringen får för att du betalat in för mycket skatt.

Många företag drar av direkt på lönen för jobbskatte avdraget, så då får du ingen skatte återbäring men mer i lön varje månad.

Vissa företag drar inte av för jobb skatteavdraget då får du skatte återbäring.

Så du tjänar lika mycket hur du än gör.
Citera
2018-08-15, 07:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Nej, jobb skatteavdraget är ett avdrag på skatten för att du jobbar, du hör det i nammet.


Skatte Återbäringen får för att du betalat in för mycket skatt.

Många företag drar av direkt på lönen för jobbskatte avdraget, så då får du ingen skatte återbäring men mer i lön varje månad.

Vissa företag drar inte av för jobb skatteavdraget då får du skatte återbäring.

Så du tjänar lika mycket hur du än gör.
Om man jobbar på donken/Max till exempel, tror du de kan fixa så jag får mer pengar varje månad när det kommer till jobbskatteavdraget? Brukar de flesta arbetsgivare göra så?
Citera
2018-08-15, 07:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Om man jobbar på donken/Max till exempel, tror du de kan fixa så jag får mer pengar varje månad när det kommer till jobbskatteavdraget? Brukar de flesta arbetsgivare göra så?

De flesta drar skatt efter tabell. Du förlorar som sagt inget utan när det slutliga skatten har beräknats så får du tillbaka om arbetsgivaren sätt in för mycket.
Citera
2018-08-15, 07:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
De flesta drar skatt efter tabell. Du förlorar som sagt inget utan när det slutliga skatten har beräknats så får du tillbaka om arbetsgivaren sätt in för mycket.
Tycker det bara är surt om man måste vänta 12 månader på att få alla sina pengar, ifall en del skulle gå till skatteåterbäringen.

Men denna länk som jag postade i TS, den är alltså helt korrekt?
Citera
2018-08-15, 07:43
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Tycker det bara är surt om man måste vänta 12 månader på att få alla sina pengar, ifall en del skulle gå till skatteåterbäringen.
Du verkar tro att skatteåterbäring är något alla får, det kan bli tvärt om också, att slutlig skatt blir mer än vad arbetsgivaren dragit. Då får man betala in pengar istället. Har hänt mig flera år i rad nu.

Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Men denna länk som jag postade i TS, den är alltså helt korrekt?
Svårt att veta om man inte vet hur de räknat.
Citera
2018-08-15, 07:48
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du verkar tro att skatteåterbäring är något alla får, det kan bli tvärt om också, att slutlig skatt blir mer än vad arbetsgivaren dragit. Då får man betala in pengar istället. Har hänt mig flera år i rad nu.
Allt detta sker varje år på deklarationen? Man ser Exakt hur mycket man måste betala in/får tillbaka? Hur kan man kontrollera så allt är som det ska när det kommer till skatter?
__________________
Senast redigerad av ExpressK 2018-08-15 kl. 07:50.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback