Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-15, 01:47
  #1
Medlem
Det räcker nog inte med att plugga svenskan på högskoleprovet och få 2.0 eller plugga gymnasiesvenskan.

Läsa svåra texter från vissa journalister, ja. Mer då?

Jag kommer inte ihåg de svåra orden särskilt länge, men allt handlar väl om att repetera orden tillräckligt mycket?

Vill bli mycket bra både vid uttal och skrift.
__________________
Senast redigerad av ExpressK 2018-08-15 kl. 01:49.
Citera
2018-08-15, 02:07
  #2
Medlem
Läs mycket. Och då menar jag riktiga böcker, gärna äldre då de fortfarande korrekturläste.
Lyssna mycket, på t ex radio, tv och ljudböcker.

Undvik dock att läsa för mycket på siter som denna, facebook och dylikt gå gemene man ofta skriver som en kratta.
Citera
2018-08-15, 02:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
Läs mycket. Och då menar jag riktiga böcker, gärna äldre då de fortfarande korrekturläste.
Lyssna mycket, på t ex radio, tv och ljudböcker.

Undvik dock att läsa för mycket på siter som denna, facebook och dylikt gå gemene man ofta skriver som en kratta.
Ja, mycket stavfel hos genomsnittliga svensken. Som jurist måste man väl vara kung på svenska språket? Man kanske lär sig den typen av svenska under programmets gång?
Citera
2018-08-15, 02:19
  #4
Medlem
Cannibalizations avatar
Studera en annan dialekt, som Älvdalska t.ex. Det ger en djupare förståelse för språket som helhet.
Citera
2018-08-15, 06:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Ja, mycket stavfel hos genomsnittliga svensken. Som jurist måste man väl vara kung på svenska språket? Man kanske lär sig den typen av svenska under programmets gång?

Studera inte jurister för att lära dig god svenska. De har en hemsk jargong.
Man bör förstå den OM man skulle behöva den nån gång, men ha den inte som din modell att ta efter!


Om du är invandrare, så se till att du har perfekt uttal.

I praktiken blir man vägd via uttalet.
Citera
2018-08-15, 10:10
  #6
Medlem
vonStahlheins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Det räcker nog inte med att plugga svenskan på högskoleprovet och få 2.0 eller plugga gymnasiesvenskan.

Läsa svåra texter från vissa journalister, ja. Mer då?

Jag kommer inte ihåg de svåra orden särskilt länge, men allt handlar väl om att repetera orden tillräckligt mycket?

Vill bli mycket bra både vid uttal och skrift.
Ett lovvärt pojekt!
Jag delar med mig av några goda råd som jag själv haft mycket nytta av:
* Gott språk är inte bara "fina" ord och stavning. Faktiskt vill jag påstå att putsa stavningen är det sista steget i att skriva en text. Tankeklarhet, meningsbyggnad etc. är långt viktigare.
* Skaffa Wellanders "Riktig svenska" och läs noga.
* Repetera svensk grammatik och koncentrera dig på menings- och satsbyggnad.
* Börja skriva dagbok. Det ger träning i att skriva. Träna, träna, träna är ledordet här.
* Skit i dagens journalister! De sprider dåligt spårk omkring sig som gödselspridare på amfetamin. God svenska hittar du dock i en del tidskrifter så som "Respons".
* Hjalmar Söderbergs "Historietter" brukar rekomenderas som prov på god svensk stil. Läs dem noga och flera gånger. Dessutom är det njutbar litteratur.
* Skaffa ett flash card program (t. ex. Anki (gratis) som hjälp för att lära dig nya ord.
* Lyssna på talböcker och poddar för uttalet. Låt dem gå i bakrunden om du gör annat. Hjärnan suger i sig mer av omgivningen än man tror.
Återigen: läs, lyssna, skriv och prata!
Lycka till!
Citera
2018-08-15, 11:14
  #7
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Det räcker nog inte med att plugga svenskan på högskoleprovet och få 2.0 eller plugga gymnasiesvenskan.

Läsa svåra texter från vissa journalister, ja. Mer då?

Jag kommer inte ihåg de svåra orden särskilt länge, men allt handlar väl om att repetera orden tillräckligt mycket?

Vill bli mycket bra både vid uttal och skrift.

Jag hör ofta att man svarar på liknande frågor att liksom läs, läs mer, läs hit och läs dit.
Jo det är så lätt att sitta lugnt och iakttaga vad de andra skriver/säger men de är ju passiva aktiviteter som är mindre del av språkkunskaper. Om man förstår massor av skrivna ord betyder det absolut inte att man kan använda dem i sitt språk.
Själv hamnade jag dock i samma fälla när jag mestadels höll på o lyssna och läsa för mycket utan att ägna mer tid åt de andra 2 aktiva delarna av språket. Nämligen att skriva och att prata.
Önskar jag kunde förstå det problemet lite tidigare och utvecklade mina språkkunskaper mer balanserade och snabbare. Fast du borde ha överseende med att svenska inte är mitt modersmål men upprepa inte mitt fel ändå.
Så jag rekommenderar detsamma som vonStahlhein säger men i annan ordning:
lyssna och upprepa, prata själv, läs och skriv ner nya ord sen skriv något själv!
Jag är övertygad nu att den metoden passar bäst även för ens modersmål.
Lycka till!
Citera
2018-08-15, 15:11
  #8
Medlem
vonStahlheins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Jag hör ofta att man svarar på liknande frågor att liksom läs, läs mer, läs hit och läs dit.
Jo det är så lätt att sitta lugnt och iakttaga vad de andra skriver/säger men de är ju passiva aktiviteter som är mindre del av språkkunskaper. Om man förstår massor av skrivna ord betyder det absolut inte att man kan använda dem i sitt språk.
Själv hamnade jag dock i samma fälla när jag mestadels höll på o lyssna och läsa för mycket utan att ägna mer tid åt de andra 2 aktiva delarna av språket. Nämligen att skriva och att prata.
Önskar jag kunde förstå det problemet lite tidigare och utvecklade mina språkkunskaper mer balanserade och snabbare. Fast du borde ha överseende med att svenska inte är mitt modersmål men upprepa inte mitt fel ändå.
Så jag rekommenderar detsamma som vonStahlhein säger men i annan ordning:
lyssna och upprepa, prata själv, läs och skriv ner nya ord sen skriv något själv!
Jag är övertygad nu att den metoden passar bäst även för ens modersmål.
Lycka till!
Jo, menvisst, som man säger i Norrland. Min uppräkning var väl inte tänkt som ett progressivt studieprogram utan snarare en samling råd som jag själv haft, och har, nytta av och tänkt att användas parallellt.

Det jag är lite tveksam till i ditt inlägg är att du tycks underskatta läsningens (och lyssnandets roll). Läsandet är den viktigaste faktorn för språkutveckling. Hjärnan reder ut knutar och knåpar ihop samband i det man läser och hör på ett omedvetet plan. Inlärningen pågår hela tiden fast den inte syns från dag till dag. Dessutom bör man ha en god förebild för sitt aktiva språkanvändande.

Därmed vill jag inte säga att du har fel när du betonar aktiv språkanvändnig. Den är oerhört viktig, men som ett andra steg efter läsandet. Man måste först ha något att säga/skriva innan man kan säga/skriva det.

Så till TS: Läs, lyssna, prata, skriv!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback