Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-14, 17:07
  #1
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag ägnat flera dagar till att fixa en Windows-dator (alltså inräknat tid med de problem som uppstod). Jag tänkte bl.a. lira lite spel på den. Men nu har jag märkt att den är rätt långsam, det är en i-5 (äldre modellen) med 4 GB minne. Spelen (Diablo III o 2 olika flygsimulatorer) går segt, men de gick fint att spela på en i-3 med 8 GB minne.

Nu skulle jag vilja ha hela Windows o allt jag har installerat på den här datorn jag sitter vid nu istället, där jag har Linux Mint, o som huvuddator. Att surfa, skriva på Flashback, m.m. kräver inte så mycket prestanda, så det skulle jag kunna ha på den andra. Denna dator har en lite sämre AMD-processor, 8 GB minne o troligen ett bättre grafikkort, för jag har spelat både Diablo o flyg på den innan jag installerade Linux.

Så, kan man bara byta hårddiskarna mellan datorerna o bara vips, få det att funka?

Alternativt installerar jag Windows parallellt med Linux på denna dator, men det tar jag i en annan tråd i så fall.
Citera
2018-08-14, 17:19
  #2
Medlem
Risken är att det kommer krångla eftersom drivrutiner för nätverkskort, grafik etc inte är identiska.

Jag skulle köra ren installation
Citera
2018-08-14, 18:20
  #3
Medlem
Sooks avatar
Det går att byta. De flesta drivrutiner kan man sen uppdatera online. Det var länge sen jag gjort något sånt men då gick det bra.

Annars är såklart nyinstallation att rekomendera.
Citera
2018-08-15, 01:36
  #4
Medlem
Beror på men oftast så går det.

Hadde liknande problem och jag är så trött på windows instalationer.
Bytte hårdiskar på 2 laptops och båda fungerade direkt utan ominstalationer.
Citera
2018-08-16, 11:05
  #5
Medlem
Alltså, det är inte värt göra det iom alla de problem som kommer uppstå.

Fungerar inte alla drivrutiner och sökvägar till program och windowsregistret är det lika göra nyinstallation.

En fräsch installation via USBminne går ju fort göra om du ser till att tanka ner de drivrutiner och annat du behöver innan
Citera
2018-08-16, 11:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Alltså, det är inte värt göra det iom alla de problem som kommer uppstå.

Fungerar inte alla drivrutiner och sökvägar till program och windowsregistret är det lika göra nyinstallation.

En fräsch installation via USBminne går ju fort göra om du ser till att tanka ner de drivrutiner och annat du behöver innan

Windows är ju det som är den snabba biten, allt annat som är det jobbiga. Alla småprogram och inställningar som är det dryga att sitta å pilla med.
Citera
2018-08-16, 14:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Windows är ju det som är den snabba biten, allt annat som är det jobbiga. Alla småprogram och inställningar som är det dryga att sitta å pilla med.

Nåt sånt här du menar

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.56...ler-och-konton

https://www.sweclockers.com/forum/tr...ng-och-program
Citera
2018-08-16, 17:09
  #8
Medlem
Mulla Krekars avatar
Tack för era svar!
Jag fick inte det till att fungera, så jag bestämde mig för att köra båda OS på samma dator. Det är som ni säger. Själva Windows tar ju inte så lång tid, men alla program o uppdateringar tar ju tid att installera. Programmen i Linux går dock väldigt snabbt i jämförelse, typ bara;
sudo apt-get install program

O så tar det max några minuter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback