Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Ja det kan ju inte uteslutas. Det verkar ju helt bakvänt om invandrarungdomar gör en sådan grej precis innan valet, det kommer ju bara att gynna invandrarfientliga partier.
Men om det handlar om muslimska ungdomar med religiösa motiv så finns en annan logik som är svår att förstå. De kan på något sätt vilja provocera och öka polariseringen. Enligt islam så skall man inte rösta i demokratiska val.
Det är väl ännu inte fastställt i vilken grad brandattentaten är organiserade och samordnade, och vilka som ligger bakom dem. Jag såg nyss (c:a 23.50 på måndagskvällen) att det på Twitter förekommer rykten om att det är "högerextrema" som ligger bakom bränderna. Tanken bakom dåden skulle enligt dessa rykten vara att de "högextrema" vill få det att se ut som om invandrarungdomar anlägger bränder, eftersom detta skulle "gynna SD".
Jag hävdar absolut inte att dessa påståenden om "högerextremister" skulle vara sanna, men så länge ingen av de skyldiga identifierats/gripits kan man förstås inte med hundraprocentig säkerhet avfärda några rykten.
Men okej, om man istället för att spekulera i långsökta konspirationsteorier ser på den mest sannolika förklaringen - alltså att det är mer eller mindre kriminella ynglingar/unga män med invandrarbakgrund som ligger bakom bränderna - så vill jag säga följande:
"Kriminelle Ali" och hans bruschor är inte de vassaste knivarna i lådan, och konsekvenstänkande är inte deras starkaste gren. Anta att Ali kontaktar sin kusin Hussein i Malmö, sin kusin Mohammed i Trollhättan, och sin kusin Omar i Falkenberg, och att kusinerna gemensamt bestämmer sig för att dra ihop sina kompisgäng och ställa till upplopp och bränna bilar i sina respektive städer ungefär samtidigt. De behöver knappast ha något djupare eller mera genomtänkt politiskt/religiöst motiv för ett sådant agerande. Det kan nog räcka med det sedvanliga hatet mot polisen och det svenska majoritetssamhället, samt en allmän uppfattning om att det är "coolt" att skapa "kaoz" och jävlas med "aina" och "svennarna".
Att deras handlande kan få större samhälleliga konsekvenser i form av t.ex. ökat väljarstöd för SD - det tror jag ärligt talat är en alldeles för avancerad tankegång för sådana som Ali och hans polare. Det är tveksamt om kriminella babbar i "orten" ens är medvetna om att det snart är val i Sverige.