Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-17, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Om Kasselstrand varit miljardär, haft två höghus mitt i Stockholm uppkallade efter sig, och roastats i svt så hade han haft en chans. Man får inte heller glömma att presidentvalet enbart går på person, medans partival i Sverige inte är lika personberoende. Kasselstrand är kanske jättebra, vad vet jag, jag vet inte hur han ser ut, hur han talar, vad han tycker. Och jag kommer inte att ta reda på det heller. Han måste uppsöka mig genom att synas i media.

Precis, Trump var redan känd av hela det Amerikanska folket. Och media/journalister gav honom massor med uppmärksamhet eftersom man såg honom som ett skämt, som aldrig skulle kunna utmana om makten. Svensk media inser ju Gustav kan bli ett hot om han får utrymme.

Och som jag sa så hade Trump fantastisk timing, den amerikanska medelklassen hade misshandlats av tidigare regeringar, och amerikaner var allmänt trötta på den politiska korrekthet som på senare år spridit ut sig som en cancer över landet.

Jag är helt jävla övertygad om att det hade varit bättre för AfS och vänta ytterliggare en mandatperiod, det enda dom åstadkommer nu är att de fäller krokben för SD. Rent symboliskt så är det viktigt att SD blir störst, men sen så är det också otroligt viktigt av taktiska skäl eftersom hela sjuklövern kan bli tvungna att köra storkoallition eller DÖ 2.0. Sen är Svenska folket verkligen inte redo för ett extremare alternativ till SD ännu. Bara kolla hur mycket samhällsdebatten har skiftat sedan 2014, tänk då hur tongångarna kommer gå om 4 år. Jag tror att AfS hade brakat in i riksdagen eftersom extremt många Svenskar kommer ha tappat tålamodet och sagt: "NEJ. UT!"
Citera
2018-08-17, 11:26
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Vänstern ÄLSKAR dem som röstar på AfS och kastar bort sina röster.

"Övriga partier" har 2,8% i senaste Novus. Större delen av det lär va Fi som väl fick runt 3% i förra valet.
Fi har varit en av alliansens bästa valarbetare, och feministernas bästa mot-arbetare, sedan de startade. Fi avgjort egentligen redan i förra valet, men Reinfeldt valde att inte tacka ja till SD med känt resultat.
Citera
2018-08-17, 11:31
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Precis, Trump var redan känd av hela det Amerikanska folket. Och media/journalister gav honom massor med uppmärksamhet eftersom man såg honom som ett skämt, som aldrig skulle kunna utmana om makten. Svensk media inser ju Gustav kan bli ett hot om han får utrymme.

Och som jag sa så hade Trump fantastisk timing, den amerikanska medelklassen hade misshandlats av tidigare regeringar, och amerikaner var allmänt trötta på den politiska korrekthet som på senare år spridit ut sig som en cancer över landet.

Jag är helt jävla övertygad om att det hade varit bättre för AfS och vänta ytterliggare en mandatperiod, det enda dom åstadkommer nu är att de fäller krokben för SD. Rent symboliskt så är det viktigt att SD blir störst, men sen så är det också otroligt viktigt av taktiska skäl eftersom hela sjuklövern kan bli tvungna att köra storkoallition eller DÖ 2.0. Sen är Svenska folket verkligen inte redo för ett extremare alternativ till SD ännu. Bara kolla hur mycket samhällsdebatten har skiftat sedan 2014, tänk då hur tongångarna kommer gå om 4 år. Jag tror att AfS hade brakat in i riksdagen eftersom extremt många Svenskar kommer ha tappat tålamodet och sagt: "NEJ. UT!"

Bra analys, det krävs inte så mycket sunt förnuft för att inte förstå problematiken i AfS.

Förutom det du nämnde så bör man också ha i åtanke att hade AfS väntat med sin lansering till nästa val så hade de precis som du säger brakat in i riksdagen eftersom folk skulle vara mindre benägna att ge SD en chans som de är idag.

Men kanske ännu viktigare att tänka på är också att just nu så get AfS media tid att förbereda sig. AfS gick under radarn ganska länge, och det är inte förrns nu som man faktiskt har insett att ett nytt parti håller på att krypa sig över procenten. Vad AfS gör är att de förlorar denna strategiska fatkorn "The element of surprise".
Media kommer att väsa sig nu och gå till angrepp på AfS så fort vallokalerna stänger, och man kommer inte att ge dem en lugn stund. Hade AfS väntat tills efter valet med att lansera så hade man haft gott om tid att bygga upp en stark gräsrotsrörelse när partiet fortfarande fanns under radarn, nu kommer media göra allt för att riva upp minsta lilla rot.

Jag skulle för övrigt bli riktigt besviken om inte SD blir störst i år. Det är det absolut viktigaste som måste hända. Helt sjukt att dessa supportrar inte inser detta, media gottar sig åt deras dumhet.
Citera
2018-08-17, 11:35
Medlem
bigbossjonass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
SD helt klart, Afs kommer inte komma in helt enkelt, bättre ge SD så mycket som möjligt så vi kan stoppa invällingen o börja med återvandring av invällare.

Kanske 2022 om dom växer till sig, nu är dom alldeles för omogna, ungefär som KD som har en liten flicka som ledare.

SD vill inte ha någon återvandring fan vad tröga en del är! Hur många har jimmie sagt att han vill deportera?
Citera
2018-08-17, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Bra analys, det krävs inte så mycket sunt förnuft för att inte förstå problematiken i AfS.

Förutom det du nämnde så bör man också ha i åtanke att hade AfS väntat med sin lansering till nästa val så hade de precis som du säger brakat in i riksdagen eftersom folk skulle vara mindre benägna att ge SD en chans som de är idag.

Men kanske ännu viktigare att tänka på är också att just nu så get AfS media tid att förbereda sig. AfS gick under radarn ganska länge, och det är inte förrns nu som man faktiskt har insett att ett nytt parti håller på att krypa sig över procenten. Vad AfS gör är att de förlorar denna strategiska fatkorn "The element of surprise".
Media kommer att väsa sig nu och gå till angrepp på AfS så fort vallokalerna stänger, och man kommer inte att ge dem en lugn stund. Hade AfS väntat tills efter valet med att lansera så hade man haft gott om tid att bygga upp en stark gräsrotsrörelse när partiet fortfarande fanns under radarn, nu kommer media göra allt för att riva upp minsta lilla rot.

Jag skulle för övrigt bli riktigt besviken om inte SD blir störst i år. Det är det absolut viktigaste som måste hända. Helt sjukt att dessa supportrar inte inser detta, media gottar sig åt deras dumhet.

Jag tror faktiskt inte att de kommer få någon uppmärksamhet efter valet, vare sig av media eller andra partier. De försöker baita SD så mycket de bara kan på sociala medier, men SD faller inte för det. Och ett nederlag i detta val(typ 1%) kommer att göra att hela deras rörelse tappar självförtroendet och inte kommer våga kasta bort sin röst ännu en gång.

Sen fattar jag ärligt talat inte syftet med att ställa upp i detta val med tanke på hur opinionen ser ut. Vad är poängen med att kannibalisera på SD i det här läget där vi ändå är så långt ifrån makten?

Kasselstrand är kompetent, och kan tillföra mycket i Svensk politik. Men han är helt ute och cyklar med den här Trump replikationen. Hade vi inte haft SD i riksdagen redan så hade det garanterat funkat.. Men ja, som sagt.
Citera
2018-08-17, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbossjonas
SD vill inte ha någon återvandring fan vad tröga en del är! Hur många har jimmie sagt att han vill deportera?

SD vill repatriera alla kriminella invandrare och alla som parasiterar. Skiljer sig alltså inte från AfS överhuvudtaget i det hänseendet. Det enda som skiljer sig är retoriken, AfS står och skriker "UT MED PACKET!!!" eftersom deras potentiella väljare är SDare längst ute till höger. SD skulle aldrig kunna använda samma retorik eftersom deras potentiella väljare kommer ifrån sjuklövern.

Det är detta ni nötter inte fattar. Och att ni attackerar SD tyder bara på att ni inte begriper hur Svenska folket fungerar och vad som måste till för att vi ska få egen majoritet. Skulle SD stå och skrika "NEJ UT!" så får vi inga nya väljare överhuvudtaget, tvärtom.
Citera
2018-08-17, 11:47
Medlem
Anstaltslivets avatar
SD och jag hoppas resterande i Sverige verkligen tänker till nu och lägger rösten på SD också så kanske det finns en liten chans att vi kan behålla Sverige eller åtminstone försöka göra något som är lite sämre av all skit, För bra kommer det aldrig bli tyvärr....
Citera
2018-08-17, 11:55
Medlem
Citat:
Jag tror faktiskt inte att de kommer få någon uppmärksamhet efter valet, vare sig av media eller andra partier. De försöker baita SD så mycket de bara kan på sociala medier, men SD faller inte för det. Och ett nederlag i detta val(typ 1%) kommer att göra att hela deras rörelse tappar självförtroendet och inte kommer våga kasta bort sin röst ännu en gång.

Sen fattar jag ärligt talat inte syftet med att ställa upp i detta val med tanke på hur opinionen ser ut. Vad är poängen med att kannibalisera på SD i det här läget där vi ändå är så långt ifrån makten?

Kasselstrand är kompetent, och kan tillföra mycket i Svensk politik. Men han är helt ute och cyklar med den här Trump replikationen. Hade vi inte haft SD i riksdagen redan så hade det garanterat funkat.. Men ja, som sagt.

Du är helt rätt på det.
Också med din tidigare analys.
Vettigt och sakligt tänkt.

Tror inte det gynnar varken SD eller Afs att Afs "tar" röster från SD. Lägrena i Sverige är alldeles för långt ifrån varandra, fortfarande. Nu när SD faktiskt verkar ta storslam och göra avtryck behöver de ALLT stöd de kan tänkas få. 30% är bättre än 27%. 25% är bättre än 24%. Inget av det kanske räcker för att få något regeringsinflytande, men varje procentenhet är viktig för att visa folkets tyckande och i synnerhet när det är så jämnt mellan de tre största. Det är mycket viktigt för SD att bli största parti. Mycket, mycket viktigt. Även om S gör ett riktigt skitval men ändå råkar sprinta förbi SD med bara 0,1% kommer man att spela på det. "Folket vill", "vi är störst". "Folket har bestämt", osv, osv.
För Afs del behövs en mjukare övergång. SD behöver bli störst, få lite utrymme, bli än mer neutraliserade i Svenska folkets båda läger. Det hade gynnat Afs i långa loppet.

Man behöver tänka lite taktiskt i det här om man vill framåt.

Har Afs något budgetförslag eller liknande? Finns det något?
Man "vill" ju en jäkla massa. Enligt deras politik på hemsidan. Vilket parti vill inte det förvisso, men finns det några antingen mer eller mindre seriösa finansieringsförslag bakom allt?
Citera
2018-08-17, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anstaltslivet
SD och jag hoppas resterande i Sverige verkligen tänker till nu och lägger rösten på SD också så kanske det finns en liten chans att vi kan behålla Sverige eller åtminstone försöka göra något som är lite sämre av all skit, För bra kommer det aldrig bli tyvärr....

Vi kan, och vi ska göra Sverige bättre. Man måste bara insé att det inte kommer ske över en natt. Den vänstervridningen som har skapat det här eländet har tagit decennier. Men när invandrares brottslighet, kostnad osvosv blir allmän kännedom så kommer det vända jävligt fort. När SD kommer till makten så kommer de se till att få nya rapporter från BRÅ osv. Tom de mest vänsterblivna idioterna kommer då att inse hur jävla fel de har haft i alla dessa år.

Det går inte att stoppa oss, för vi har sanningen på våran sida.
Senast redigerad av Troett 2018-08-17 kl. 12:02.
Citera
2018-08-17, 11:59
Medlem
ricardo22s avatar
Den största anledningen är att Sverige behöver en man som Kasselstrand i det mediala finrummet.

Den utbrända ,småsega,försiktiga Jimmie Åkesson kan fungera i en viss typ av intervjuer för att locka pensionärer och en del kvinnor. Men han klarar inte debatter där det är 7 partiledare mot en,han klarar inte debatter där det är en programledare samt en annan politiker mot honom, och han klarar sig knappt längre i en hederlig debatt 1vs1.

Kasselstrand är kvickare, intelligentare, modigare och kan entusiasmera folk på ett helt annat sätt. Där Jimmie ofta missar öppet mål får Kasselstrand in poängerna.

Om AFS kommer in i riksdagen så är media tvungna att uppmärksamma honom. Han skulle få vara med i diverse poddar, på SVT, på SR, i TV4 samt alla stora tidningar. Han och AFS hade hjälpt Jimmie och SD något ofantligt som avlastning. Det är stor skillnad att vara 1 mot 5 jämfört med 2 mot 5.
Citera
2018-08-17, 12:00
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
SD vill repatriera alla kriminella invandrare och alla som parasiterar. Skiljer sig alltså inte från AfS överhuvudtaget i det hänseendet. Det enda som skiljer sig är retoriken, AfS står och skriker "UT MED PACKET!!!" eftersom deras potentiella väljare är SDare längst ute till höger. SD skulle aldrig kunna använda samma retorik eftersom deras potentiella väljare kommer ifrån sjuklövern.

Det är detta ni nötter inte fattar. Och att ni attackerar SD tyder bara på att ni inte begriper hur Svenska folket fungerar och vad som måste till för att vi ska få egen majoritet. Skulle SD stå och skrika "NEJ UT!" så får vi inga nya väljare överhuvudtaget, tvärtom.

Jag har lyssnat på AfS flera gånger nu under deras "återvandringsturne" och helt seriöst så säger de exakt samma sak som SD. "Vi vill deportera kriminella och parasiter"... jaha? Var det något nytt? Det är som du säger att de bara använder en skarpare ton.

Jag upplever dem dock som oerhört naiva. De tror seriöst att de kan bygga partiet utan gränser. De vill inte ens ta tag i antisemitismen eftersom man vill "markera" att partiet inte viker sig.
Samtidigt så ska absolut ingen uteslutas, AfS fungerar nu som bamseklubben för politiska dissidenter som antingen har svårt för att vara diplomatiska och därför uteslutits, eller de som saknat politisk samhörighet med sina radikala åsikter. Nu ska man alltså packa alla dessa samman i ett parti där alla tydligen kan säga vad de vill.
Det kommer att spricka värre än Jugoslavien en vacker dag med alla dessa politiska falanger som saknar samarbetsförmåga och vilja till kompromisser. Media vet att det enda de behöver göra är att söndra och härska för att bryta upp partiet, samtidigt som man kommer att alienera det från allmänheten exempelvis med Antisemitismen som råder. AfS kommer betraktas som ett systerparti till NMR som helt enkelt "attraherar".
Citera
2018-08-17, 12:05
Medlem
Folk som tänkt rösta AfS är inte riktigt kloka i min bok. Det ger ungefär lika mycket som att rösta på NMR skulle jag säga. En totalt bortkastad röst alltså, för de som vill känna sig "speciella" i sin lilla ankdamm.

Själv har jag redan lagt min röst då jag bor i utlandet just nu. Att det blev SD är ju rätt så givet. Hoppas att andra tänkande människor hemma i Sverige gör samma sak, och inte köper hypen kring dessa nystartade partier som framstår större på internet än vad de egentligen är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in