Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2019-06-01, 17:30
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timewave-Zero
Varför borde det vara så om livet uppkommit av en slump?

Att uppleva en "verklighet" som överhuvudtaget inte sammanfaller med verkligheten skulle inte gynna överlevnad. En helt tankeinducerad verklighet, givet att det även finns en sann icke-tankeinducerad verklighet utanför ditt medvetande, är likvärdigt med total blindhet (och lika farligt).

Om det finns en sann icke-tankeinducerad verklighet utanför ditt medvetande så kan inte din perceptuella verklighet vara helt avskild den sanna icke-tankeinducerade verkligheten (som förefinns utanför ditt medvetande). En helt tankeinducerad verklighet kräver solipsism eller att vi är hjärnor i näringslösning som förnimmer en simulerad verklighet. Du skulle annars gå in i ting som du ansåg inte ska finnas där.
Citera
2019-06-01, 17:35
Medlem
InteRoligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milfotronic
I några trådar har jag gett mig på att kritisera heliga saker som kvinnor och familj. Det sociala receptet i PK-Sverige är att vara mogen och pro-woman. Speciellt om det avser män. En man som kritiserar kvinnor blir genast beskylld för att ha personliga problem och svårigheter på köttmarknaden, dvs inte vara framgångsrik hos brudarna. Folklig vulgärfeminism skulle man kunna säga. Och trots att svenskar tror sig vara väldigt individualistiska och oberoende så skattas kärnfamiljen väldigt högt. När man gör sig lustig över denna slätstrukna och överskattade sociala institution blir man genast överkörd av upprörda mammor och pappor. De har ju investerat allt och allt i feel-good-familjeliv och fattar inte att man kan tycka annat. Dessa mammor och pappor fostrar sina barn att acceptera LGBT, så hur kan de ha fel? Eller hur? Det är så typiskt att de mest onyanserade, tråkiga och ingrodda elementen är de som dominerar Flashback, som påstås värna yttrandefrihet och oliktänkande. Jösses, hur skiljer sig sajten och dess klientel från DN eller SVT? Är den enda skillnaden att få säga n7gger? Horan och sanningssägaren har i alla tider stuckit i ögonen på det konformistiska majoritetssamhället. Genomsnittsnollan hatar att höra sanningen, och kan bli jävligt vresig när den sägs.

Diskussionsunderlag: varför är folk så känsliga för att höra sanningen?

Rädslan att deras bubbla ska spricka och att de faktiskt ska behöva vara "negativa" så som verkligheten är.
De flesta vet om "sanningen" men skiter i att bry sig eller tänka på det för att det är mycket roligare, trevligare och smidigare att bara blunda och fortsätta trampa i kvicksand.

Samt manipulation genom media och socialmedia.
Dem flesta är manipulerade till att ignorera eller rakt av inte bry sig.
"Zombies" var målet med manipulation och "zombies" lyckades de skapa men det är inte klart än snart ska alla med på resan när 5g är igång osv.
Skit i att tänka på detta och försök njut av din till och ha roligt.
Citera
2019-06-01, 20:20
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Att uppleva en "verklighet" som överhuvudtaget inte sammanfaller med verkligheten skulle inte gynna överlevnad. En helt tankeinducerad verklighet, givet att det även finns en sann icke-tankeinducerad verklighet utanför ditt medvetande, är likvärdigt med total blindhet (och lika farligt).

Om det finns en sann icke-tankeinducerad verklighet utanför ditt medvetande så kan inte din perceptuella verklighet vara helt avskild den sanna icke-tankeinducerade verkligheten (som förefinns utanför ditt medvetande). En helt tankeinducerad verklighet kräver solipsism eller att vi är hjärnor i näringslösning som förnimmer en simulerad verklighet. Du skulle annars gå in i ting som du ansåg inte ska finnas där.
Jo men vi talar om epistemisk riktighet här. Motsatsen är att vara skapta av Gud med telos att förstå verkligheten. Detta torde ge oss en högre chans att lita på våra sinnen.
Citera
2019-06-05, 19:40
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Vem bestämmer vad som är sanningen?
Jag har hört kristna som kör på hårt med att de säger sanningen.
Men det som stör mig är att det inte är sant. Inte så som jag fått uppfattningen. Kritisera just kvinnor verkar vanligt bland vissa men varför är det just sant att kritisera kvinnor. Det borde vara mer sant att kritisera alla lika mycket. Men det är något som kommer från dem som tror att de säger sanningen att det går inte ifrågasätta. Och är bomb säkra. Och kör över andra. Som kanske vet bättre egentligen. Men de lyssnar inte. Eftersom de andra inte kommer fram och utger sig för att säga sanningen.
Citera
2019-06-14, 01:59
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Teleologisk - målstyrd.

Slump är godtycklighet av något slag.
Vad är det för ändamål du åsyftar?
Vad är målet med att förklara begreppet ”slump” som något reellt?
Mer än att låta oss ha en ”förklaring” för utfall vi inte förstår att förklara alltså..

Du tror att händelser är ”slumpmässiga”?
Tror du inte på kausalitetsprincipen?

Är inte ”slump” egentligen bara en killgissning och en ursäkt för att slippa erkänna att man inte känner till det faktiska sakförhållandet?
Ungefär som att antaga att gudar och demoner är inblandade om du frågar mig..

Värdefullt om man har som mål att framstå som allvetandes eller att ha ett färdigt svar på allting,
Själv har jag inte det målet utan styr lite annorlunda.
Citera
2019-06-14, 13:50
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timewave-Zero
Som ateist, så bör du väl inte tro på kunskap eller sanning som har tagits in genom sinnena? Eftersom om evolutionen är helt slumpmässig, så finns det ingen anledning att tro på våra sinnen, därav ingen anledning att tro på sanning eller kunskap ÖHT.
Evolutionen är INTE helt slumpmässig. Mutationer är iofs slumpmässiga, men dessa utsätts ju sen för det naturliga urvalet. Ett begrepp som ju t o m finns med i undertiteln till Darwins revolutionerande bok
On the Origin of Species
by Means of Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life

Nu finns det förstås en viss slumpmässighet även i det naturliga urvalet. Även med bra anlag kan man ju ha otur på olika sätt. Men biologer brukar iaf mena att just urvalet är en i huvudsak deterministisk process. De bäst anpassade individerna vinner helt enkelt (eller har iaf högst chans...)

Btw, vad är egentligen kopplingen till TS omogna Topic?
Citera
2019-06-14, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Vad är det för ändamål du åsyftar?
Vad är målet med att förklara begreppet ”slump” som något reellt?
Mer än att låta oss ha en ”förklaring” för utfall vi inte förstår att förklara alltså..

Du tror att händelser är ”slumpmässiga”?
Tror du inte på kausalitetsprincipen?

Är inte ”slump” egentligen bara en killgissning och en ursäkt för att slippa erkänna att man inte känner till det faktiska sakförhållandet?
Ungefär som att antaga att gudar och demoner är inblandade om du frågar mig..

Värdefullt om man har som mål att framstå som allvetandes eller att ha ett färdigt svar på allting,
Själv har jag inte det målet utan styr lite annorlunda.

Det är inte jag som menar att det finns ett ändamål.

Slump existerar ganska säkert på kvantnivå.
Citera
2019-06-15, 21:02
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Evolutionen är INTE helt slumpmässig. Mutationer är iofs slumpmässiga, men dessa utsätts ju sen för det naturliga urvalet. Ett begrepp som ju t o m finns med i undertiteln till Darwins revolutionerande bok
On the Origin of Species
by Means of Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life

Nu finns det förstås en viss slumpmässighet även i det naturliga urvalet. Även med bra anlag kan man ju ha otur på olika sätt. Men biologer brukar iaf mena att just urvalet är en i huvudsak deterministisk process. De bäst anpassade individerna vinner helt enkelt (eller har iaf högst chans...)

Btw, vad är egentligen kopplingen till TS omogna Topic?
Det jag syftade på var avsaknaden av högre syfte på evolutionen.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in