2018-08-13, 03:34
Medlem
kukflashs avatar
Om jag vill köpa en ny bil för 300k och har fått ett lånelöfte från banken på den summan kan jag då bara knata in på en bilfirma och visa upp löftet och åka iväg med bilen?
Citera
2018-08-13, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Om jag vill köpa en ny bil för 300k och har fått ett lånelöfte från banken på den summan kan jag då bara knata in på en bilfirma och visa upp löftet och åka iväg med bilen?

Sålänge bilen är färdig för försäljning så bör det inte vara några problem, har du lånelöftet så är ju pengarna klara.
Citera
2018-08-13, 04:16
Medlem
Citat:
Nej, med ett löfte har det ändå inte betalats ut några pengar vilket krävs för att bilen skall levereras.
Är det undersökt huruvida detta lån verkligen är bättre än den kredit som bilhandlaren erbjuder?
Citera
2018-08-13, 04:40
Medlem
Nej, du får sköta överföringen själv först. Cashet ska in innan du kan "åka iväg med bilen".
Citera
2018-08-13, 11:34
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Nej. Du måste så klart även betala för de du ska köpa. Ett lånelöfte är bara för dig så att du vet hur mycket du har att handla för. Att visa upp det för bilhandlaren gör kanske att dom reserverar bilen efter som du visat att du har möjlighet att köpa bilen.
Ofta vill handlaren sen ha någon dag, i alla fall några timmar för att sen göra bilen färdig för att lämnas över till kunden. Medan du väntar på de passar det bra att kontakta banken och göra klart så att du har pengarna på ditt konto för att sen kunna betala bilen.

Hoppas du fått bra ränta från din bank och att du kollat upp fler alternativ för lån.
Billån som tex de hos Mymoney får du billån till bra ränta där bilen inte heller är som säkerhet vilket väldigt få banker annars gör och låser då bilen till lånet.
Annars brukar även billån från handlaren även kunna vara bättre än de lån den privata banken ger, speciellt på sommaren då många handlare har många kampanjer på ner till 0,95% i ränta medan en "vanlig" bank sällan (typ aldrig) går under 5-6% i bästa fall.

Lycka till med bilköpet!
Citera
2018-08-13, 12:05
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyozoku
Sålänge bilen är färdig för försäljning så bör det inte vara några problem, har du lånelöftet så är ju pengarna klara.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, med ett löfte har det ändå inte betalats ut några pengar vilket krävs för att bilen skall levereras.
Är det undersökt huruvida detta lån verkligen är bättre än den kredit som bilhandlaren erbjuder?

Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Nej, du får sköta överföringen själv först. Cashet ska in innan du kan "åka iväg med bilen".

Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Nej. Du måste så klart även betala för de du ska köpa. Ett lånelöfte är bara för dig så att du vet hur mycket du har att handla för. Att visa upp det för bilhandlaren gör kanske att dom reserverar bilen efter som du visat att du har möjlighet att köpa bilen.
Ofta vill handlaren sen ha någon dag, i alla fall några timmar för att sen göra bilen färdig för att lämnas över till kunden. Medan du väntar på de passar det bra att kontakta banken och göra klart så att du har pengarna på ditt konto för att sen kunna betala bilen.

Hoppas du fått bra ränta från din bank och att du kollat upp fler alternativ för lån.
Billån som tex de hos Mymoney får du billån till bra ränta där bilen inte heller är som säkerhet vilket väldigt få banker annars gör och låser då bilen till lånet.
Annars brukar även billån från handlaren även kunna vara bättre än de lån den privata banken ger, speciellt på sommaren då många handlare har många kampanjer på ner till 0,95% i ränta medan en "vanlig" bank sällan (typ aldrig) går under 5-6% i bästa fall.

Lycka till med bilköpet!
Tack för svar men jag ska inte köpa någon bil! Anledningen till att jag frågar är denna video- https://www.youtube.com/watch?v=Q0WXBVzG6AI

Jag uppmanar inte till något brott men det såg väldigt enkelt ut att få ett lånelöfte och sedan hämta ut en bil för en halv miljon!
Citera
2018-08-13, 13:06
Medlem
CC75s avatar
Vet inte om detta skulle fungera i Sverige men klippet du hänvisade till var "hemskt" och visar hur "utlåningskåta" vi är. Det förvånar mig dock att Santander inte ifrågasatte att löftet skulle skickas till en privatmail och inte företagsmailen med motiveringen att "jag befinner mig på landet och har inte tillgång till företagsmailen." Det borde vara en "varningssignal" då de flesta idag, åtminstone de som har befogenhet att ta sådana här beslut, har tillgång till sin jobbmail. Jag antar att Santander har skärpt sina rutiner efter detta inslag.

Någon som arbetar i bilhandeln får gärna svara på om denna bluff även skulle vara möjlig i Sverige. Jag hoppas dock inte det.

Nu skulle jag tro att det inte är lika lätt för en privatperson som för ett företag att köpa på lånelöfte men ett företags org nr är inte svårt att få fram.

// CC
Citera
2018-08-13, 13:20
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Tack för svar men jag ska inte köpa någon bil! Anledningen till att jag frågar är denna video- https://www.youtube.com/watch?v=Q0WXBVzG6AI

Jag uppmanar inte till något brott men det såg väldigt enkelt ut att få ett lånelöfte och sedan hämta ut en bil för en halv miljon!

Kommentarerna är avstängda på klippet och man kan inte rösta på det. Brukar vara ett hyfsat bra tecken på att innehållet i videon är grovt felaktigt. Dom visar ju t.ex. heller inte när han faktiskt hämtar ut bilen, ännu ett varningstecken.

Nej, jag är skeptisk till att det där ens funkar i Norge.
Citera
2018-08-13, 13:26
Medlem
Citat:

Mycket tveksam; De gånger jag har köpt bil har inte bilen lämnats ut innan hela köpeskillingen betalats in.
Citera
2018-08-13, 14:57
Medlem
Citat:

Det räcker att du ser någorlunda välvårdad ut och kan visa upp ett körkort så kan du åka iväg med bilen på en "provkörning". Tänkte du sälja den utomlands?
Citera
2018-08-14, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Det räcker att du ser någorlunda välvårdad ut och kan visa upp ett körkort så kan du åka iväg med bilen på en "provkörning". Tänkte du sälja den utomlands?

Var med om en väldigt "på" säljare som gav mig nycklar och bara snabbt tittade på körkortet utan att skriva ner något och inte heller gav mig npgon saluvagnsskylt (bilen var i vanlig ordning anställd). Jag provkörde och lämnade tillbaka, och efteråt kändes det inte helt seriöst. Några dagar senare provkörde jag en annan bil hos samma firma med en annan säljare och han skrev ner mina uppgifter, satte på saluvagnsskylt osv och kändes mer seriös. (Men det var andra skäl till att jag valde den senare bilen än den första)
Citera
2018-08-15, 07:15
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Jag har vid några tillfällen provkört bilar hos bilfirmor och privatpersoner utan att ens visa körkortet eller idkort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in