Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-21, 03:42
  #13
Avstängd
Sommarglads avatar
Ditt icke svenska öra, men jag jobbar som fysiker!

Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Jag med mitt icke-svenska öra hör att alla säger det som [matriel / matrial] och har alltid varit nyfiken om folk på riktigt säger så eller det bara är min hörsels lek.
Citera
2018-08-21, 11:02
  #14
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramdur
Materiel görs av material, men materiel kan även vara material.

ex. (dåligt sådant) Hamburgerbröd är materiel gjort av material (mjöl) men blir sedan material i nästa skede i hamburgare...

Förlåt, det är efter sängdags och känner mig en smula filosofisk.
Ingen fara, ett bra exempel, förresten. Hittills visste jag ens inte att det fanns någon skillnad mellan Materiel och Material.
Sen mjölet är dessutom Material som består av Materia enligt hederlig fysiker Sommarglad. Så får vi ett ord till i kedjan.

Citat:
Ursprungligen postat av Sommarglad
Ditt icke svenska öra, men jag jobbar som fysiker!
Ah, tack, om du är infödd svensk uppskattas ditt svar oavsett vad du jobbar som.
Men det där med mörka materian är onekligen OffT men ett intressant ämne i och för sig.
__________________
Senast redigerad av Demetrios 2018-08-21 kl. 11:18.
Citera
2023-01-20, 17:35
  #15
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Material= råämne

Materiel= hjälpmedel/redskap

Stål är material t.e.x
Spade är materiel


Vi som gjorde lumpen på 80-talet, fick lära oss att Materiel = Döda ting, medan Material = Oss soldater. Det är beklagligt och pinsamt att statsminister Ulf Kristersson inte kan skilja på dom två begreppen.
Citera
2023-01-21, 22:39
  #16
Medlem
PeterNosters avatar
När slutade man läsa ämnet fysik i den svenska skolan?
På labbarna gjorde man ju experiment på olika material med hjälp av olika materiel som t.ex bunsenbrännare och provrör.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback