2018-08-13, 00:26
Bannlyst
Man brukar skriva krigsmateriel istället för krigsmaterial.

Vad är egentligen skillnaden?
Citera
2018-08-13, 00:29
Medlem
Material= råämne

Materiel= hjälpmedel/redskap

Stål är material t.e.x
Spade är materiel
Citera
2018-08-13, 03:01
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Material= råämne

Materiel= hjälpmedel/redskap

Stål är material t.e.x
Spade är materiel

Så om man letar efter porr och kallar det runkmaterial så säger man alltså egentligen fel? Rätt bör då vara runkmateriel? Eller jag vet inte? Stavningsprogrammet säger bara ifrån på det sistnämnda.
Citera
2018-08-13, 03:05
Medlem
insertrandomnames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Så om man letar efter porr och kallar det runkmaterial så säger man alltså egentligen fel? Rätt bör då vara runkmateriel? Eller jag vet inte? Stavningsprogrammet säger bara ifrån på det sistnämnda.

Porr skulle jag kalla runkmaterial, sexleksaker för runkmateriel.
Citera
2018-08-13, 03:09
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insertrandomname
Porr skulle jag kalla runkmaterial, sexleksaker för runkmateriel.
Ja, låter rimligt nu när jag läste definitionen av båda en gång till. Har alltid trott att det betydde samma sak men att det ena var någon sorts militärrelaterad grej.
Citera
2018-08-13, 04:31
Bannlyst
Material är väl närmast grundämne, medan materiel är saker att använda. Såsom spadar.

I en annan kanal undrade någon om skillnaden mellan Wushu och Kung Fu. Det är samma sak! I Princip!

Jag inser att min förklarning haltar enormt.
Senast redigerad av Kick88 2018-08-13 kl. 04:34.
Citera
2018-08-13, 07:14
Medlem
Hurt-Åkes avatar
I mitt yrke så betyder materiel vagnar och lok och sånt.

Wikipedia förklarar rätt bra:
Citat:
Materiel är redskap för specifikt ändamål, och kan syfta på:

* Kontorsmateriel – hjälpmedel som används för kontorsarbete, se kontorsvaror

* Krigsmateriel där
- tygmateriel är vapen, ammunition och annan materiel avsedd för militärt bruk
- intendenturmateriel är förnödenheter

* Rullande materiel – i spårtrafik ett sammanfattande namn på alla anordningar som kan rulla längs rälsen

Materiel är hjälpmedel som är framställda av material.

Vore kul om någon kunde redogöra för de etymologiska bakgrunderna till ordens likheter och skillnader!
Citera
2018-08-18, 08:55
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vore kul om någon kunde redogöra för de etymologiska bakgrunderna till ordens likheter och skillnader!
Grundordet är latin mātĕria (som är singular), som i äldsta tider verkar ha betytt ”trästock”. Motsvarade verb är mātĕrio, ”snickra, bereda timmer”

Det verkar som om stammen māteri- sen har blandats ihop med stammen mātr- i tex mātrīmus ”moderskap”, mātrix ”gjutform, livmoder”. Och alltså orsakat en viss betydelseskiftning, typ ”det som föds fram”.

Kristendomen verkar ha lagt beslag på mātĕria för att beskriva allehanda andlig uppbyggnad och stöpning.

Något adjektiv av typen māterialis finns inte i klassiskt latin; det har man hittat på i efterhand, vilket på renässansen har genererat substantiveringen material ”det som ska formas” i svenskan. Typiskt för 1600-talets metallframställning.

Senare har man infört det mer franskklingande adjektivet materiell ”som har formats”. Typiskt för upplysningstidens framstegstänkande.

Långt senare (typ under industrin) hittar man på ordet materiel ”uppsättning av formade prylar”; tänkt som en substantivering av materiell.
Senast redigerad av JanTaliban 2018-08-18 kl. 09:06.
Citera
2018-08-20, 15:28
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Grundordet är latin mātĕria (som är singular), som i äldsta tider verkar ha betytt ”trästock”. Motsvarade verb är mātĕrio, ”snickra, bereda timmer”

Det verkar som om stammen māteri- sen har blandats ihop med stammen mātr- i tex mātrīmus ”moderskap”, mātrix ”gjutform, livmoder”. Och alltså orsakat en viss betydelseskiftning, typ ”det som föds fram”.

Kristendomen verkar ha lagt beslag på mātĕria för att beskriva allehanda andlig uppbyggnad och stöpning.

Något adjektiv av typen māterialis finns inte i klassiskt latin; det har man hittat på i efterhand, vilket på renässansen har genererat substantiveringen material ”det som ska formas” i svenskan. Typiskt för 1600-talets metallframställning.

Senare har man infört det mer franskklingande adjektivet materiell ”som har formats”. Typiskt för upplysningstidens framstegstänkande.

Långt senare (typ under industrin) hittar man på ordet materiel ”uppsättning av formade prylar”; tänkt som en substantivering av materiell.

Tackar så mycket. Väldigt intressant!
Citera
2018-08-20, 18:46
Bannlyst
Lite OT, och jag hoppas ingen tar illa upp.

Inom mitt ämnesområde så betyder materia definitionsmässigt "allt med massa och med en utsträckning i rymden"

Det betyder allt med någon slags vikt och som man kan observera. Det är materia.

Jämfört med mörk materia. Som inte är observerbart Utan bara har den attraherande kraften som materia har.

Forskare upptäckte mörk materia genom hubble teleskopet. Det var himlakroppar, som kometer exempelvis, normal skulle gått rakt fram, men den här mörka materian hade en inverkan på dessa. Dom svängde av sin raka bana helt plötsligt. Det är teorin om mörk materia härstammar i från.

Låt mig ge ett exempel. En person som väger 75 kilo på jorden, men på månen skulle samma person väga kanske 30 kilo. Det beror på att materian i månen som är mycket mindre har mindre dragningskraft än jorden.

Den attraherande kraften hos materia är vad vi människor kallar för vikt.

- - -

Med dessa tankar hoppas jag någon lärt sig nåt litet åtminstone! Det är min förhoppning!

Och förlåt att jag skrev detta. Jag behövde skriva nåt. Ta gärna bort det om det känns ointressant.
Senast redigerad av Sommarglad 2018-08-20 kl. 19:18.
Citera
2018-08-21, 01:02
Medlem
Demetrioss avatar
Jag med mitt icke-svenska öra hör att alla säger det som [matriel / matrial] och har alltid varit nyfiken om folk på riktigt säger så eller det bara är min hörsels lek.
Citera
2018-08-21, 02:05
Medlem
Materiel görs av material, men materiel kan även vara material.

ex. (dåligt sådant) Hamburgerbröd är materiel gjort av material (mjöl) men blir sedan material i nästa skede i hamburgare...

Förlåt, det är efter sängdags och känner mig en smula filosofisk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in