Citat:
Ursprungligen postat av
Harrfena
Skulle du kunna tänka dig att vara nöjd med detta påstående,
om man ser det där och då?
Ja visst skulle jag acceptera ett sådant påstående om skottet uppfattas som otagbart. Dvs vi gör en kvalitativ analys av situationen där vi associerar händelsen med tidigare händelser samt inlärning från den sociala kontexten där man löst definierat vad ett 'otagbart skott' är, eller brukar vara, för något.
Men om vi går enligt trollfeeders påstående att ett 'otagbart skott' betyder att ingen existerande/hypotetisk målvakt skulle kunna ta skottet så skulle jag inte acceptera påståendet. Ty då måste vi testa alla existerande/hypotetiska målvakter i den givna situationen innan vi kan uttala oss om huruvida skottet defacto är 'otagbart' eller inte. Då har vi människor helt enkelt inte kapaciteten att avgöra om skottet är otagbart varför alla uttalanden om skottets kvalité tappar mening.
Mitt ursprungliga svar var att man får se skotten i dess givna situation och kontext. Ett skott i en fotbollsmatch är en händelse som är över på några få sekunder med givna aktörer. Då är alla skott som går i mål otagbara eftersom den givna målvakten faktiskt inte tog skottet. Det var otagbart för den målvakten, av skäl som kan vara psykologiska, fysiologiska, fysiska etc. En invändning mot detta resonemang kan vara om vi säger målvakten har blivit mutad och "råkar släppa in bollen". Kan man verkligen säga då att skottet var otagbart?