• 1
  • 2
2018-08-12, 23:18
Bannlyst
Nu har jag ändå ett relativt aktivt liv, men så fort man ser facebook feeden eller på instagram, allt som bekanta/vänner/släkt postar så ser det nästan ut som att dom alla lever ett jävla drömliv jämfört med en själv.

Man vaknar, går till skolan, umgås lite, tränar, går hem, repeat till helgen.

Men ser man social media, då ska folk gifta sig, bilder på barn, nya bilar, nya hus, coola semestrar, allt möjligt.

Jag vet att det är "löjligt", men det påverkar ju mig fortfarande .. Utan tvekan. Är det liknande för någon av er?
Citera
2018-08-12, 23:25
Medlem
Elementarts avatar
Jo det gör jag nog ibland måste jag erkänna. Tror även det har skrivits ett par artiklar om det här fenomenet, folk väljer ju alltid o visa upp sina "bästa" stunder. När jag väl träffar på dem o frågar dem om deras vardag så säger de ofta att det mest bara är jobb och familjeliv som gäller. Fast på Facebook så får man nästan en annan bild. Men det jag har gjort är att avskriva mig från mångas uppdateringar, så att man inte måste följa vad precis alla gör.
Senast redigerad av Elementart 2018-08-12 kl. 23:27.
Citera
2018-08-12, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarigrad
Nu har jag ändå ett relativt aktivt liv, men så fort man ser facebook feeden eller på instagram, allt som bekanta/vänner/släkt postar så ser det nästan ut som att dom alla lever ett jävla drömliv jämfört med en själv.

Men ser man social media, då ska folk gifta sig, bilder på barn, nya bilar, nya hus, coola semestrar, allt möjligt.

Jag vet att det är "löjligt", men det påverkar ju mig fortfarande .. Utan tvekan. Är det liknande för någon av er?
De människorna känner samma sak. Social media är inte verkligheten. stäng av det och fokusera på dig själv. Social media är skit.
Citera
2018-08-12, 23:27
Medlem
Keonels avatar
Heh, ohja. Även om jag stundtals kan vara nöjd med mitt egna liv. Någon slags tävling pågår om vem som lever det händelserikaste livet, det hela är naturligtvis dömt att gå åt helsike.

Sociala medier är då ingen hälsokur för mänskligheten direkt..
Citera
2018-08-12, 23:29
Medlem
Europolitans avatar
Bättre du hänger på Flashback och struntar i Facebookfolkets photoshoppade liv.
Citera
2018-08-12, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axelpressaren
De människorna känner samma sak. Social media är inte verkligheten. stäng av det och fokusera på dig själv. Social media är skit.
Precis, har själv inte använt Facebook eller Instagram på snart 2 år och har aldrig mått bättre.

För dessa människor är det viktigare att få andra att tro att de lever ett händelserikt och fantastiskt liv, än att verkligen göra det.
Citera
2018-08-12, 23:34
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:

För mig är det helt tvärtom, jag är bara glad att jag slipper all skit som dessa människor fyller sina liv med... Fast jag är kanske lite underlig som föredrar stiltje och lugn och ro framför att ha ett aktivt liv...
Citera
2018-08-12, 23:36
Bannlyst
Håller med er.

Grejen är, social media är otrolig viktigt som "status" i yngre år, när man pluggar etc. Har man inte facebook eller instagram så är man i princip en "nobody". Det kan låta sjukt, men det är så det är. ALLA populära på mitt universitet, har väldigt aktiva instagrams och facebook, det är så de visar upp sin status vilket gör att andra ser att de är "coola" och populära, vilket gör att dom får ännu fler vänner och tjejer.

Tror inte jag känner till en enda kille som inte använder social media, som är "cool" eller "en i gänget". Det är big warning signs på en person (särskilt kille) som inte har det, hur sjukt det än låter.

Social media har blivit dagens sätt att visa upp sig, sin status, hur poppis man är. Det är en tävling som pågår, som ingen direkt talar om, men som alla "känner till" så att säga.

Kanske annat när man är 40+, men för folk i sena tonåren, 20 och 30 så är det otroligt viktigt, tyvärr.

Bästa vore om social media förbjöds helt och hållet, bannlystes, för det har gjort folk mycket mer själlösa och besatta i status och popularitet.
Citera
2018-08-12, 23:52
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Håller med er.

Grejen är, social media är otrolig viktigt som "status" i yngre år, när man pluggar etc. Har man inte facebook eller instagram så är man i princip en "nobody". Det kan låta sjukt, men det är så det är. ALLA populära på mitt universitet, har väldigt aktiva instagrams och facebook, det är så de visar upp sin status vilket gör att andra ser att de är "coola" och populära, vilket gör att dom får ännu fler vänner och tjejer.

Tror inte jag känner till en enda kille som inte använder social media, som är "cool" eller "en i gänget". Det är big warning signs på en person (särskilt kille) som inte har det, hur sjukt det än låter.

Social media har blivit dagens sätt att visa upp sig, sin status, hur poppis man är. Det är en tävling som pågår, som ingen direkt talar om, men som alla "känner till" så att säga.

Kanske annat när man är 40+, men för folk i sena tonåren, 20 och 30 så är det otroligt viktigt, tyvärr.

Bästa vore om social media förbjöds helt och hållet, bannlystes, för det har gjort folk mycket mer själlösa och besatta i status och popularitet.
Denna patetiska uppvisning och tävling i status låter rent för djävlig i mina öron, tur att man är mycket äldre än dig, och inte bryr sig ett piss om sociala medier... Jag lider med er ungdomar, och med övriga stackare som tävlar om att försöka visa upp det mest "lyckade" livet på nätet... För mig är detta beteende inget annat än ett stort misslyckande...!! VIDRIGT!!
Citera
2018-08-12, 23:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Mycket är fejk. Jag har levt länge och vet följande:

- när någon plötsligt skriver ett riktat inlägg till sin pojkvän/sambo/man om att hon inte kan leva utan honom och att han är det bästa som hänt - ja, då är det inte helt osannolikt att hon kommer göra slut. Inlägget är bara ett sätt att övertala sig själv att han är det bästa som hänt i hennes liv. Men en vecka eller en månad senare orkar hon inte längre lura sig själv utan lämnar honom.
- när någon plötsligt lägger ut en bild på sin respektive med ord om att han gett henne hoppet tillbaka om att det finns bra män, så har de två oftast stora problem. T ex att de grälar mycket, han har hotat med våld etc.

Hur jag vet? Jag har varit den som dessa kvinnor anförtrott sig åt. Ju mer problem, desto fler vackra bilder på hemmet/barnen/djuren. Och så klart många hjärtan och tummen upp från andra.

Och alla dessa sk starka kvinnor jag känner som visar upp bilder på sina vältränade kroppar med något löjligt (hemmagjort) visdomsord till, som de måste lägga på massor av filter på för de klarar inte av att visa upp sitt riktiga rynkiga eller inte lika vackra riktiga ansikte. Alltid lika intressant när en kompis taggar dem i en ofiltrad bild och man ser hur de egentligen ser ut...

Så ta inte åt dig. De lever inte det liv de visar upp på nätet. Det är ett fejkat liv med fejknaglar, fejkhår, fejkögonfransar, fejkögonbryn, fejkkindknotor, fejkläppar, fejkbröst och massor av filter. De bajsar som alla andra, grälar med sin partner, har ungar som aldrig vill sova samt skitiga trosor på golvet i sovrummet. Men just det visar de så klart inte upp. Alltid städning och uppfräschning innan dagens foto. Och orkar man inte städa, så går man med barnvagnen till ett café och tar en vacker lattebild och skriver något i stil med ”En stilla stund som ger mig energi” medan lillbebisen skriker hysteriskt i vagnen med våt bajsblöja och 4-åringen ligger på golvet och sparkar.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2018-08-12 kl. 23:55.
Citera
2018-08-12, 23:55
Medlem
Jagtardindotters avatar
Nej, för jag vet att alla(inkl. Mig) lever standardliv. Hsmdterhjulet osv.

Filter, hashtags...allt är ett stort skämt och illusion.

Låt dig inte luras.
Citera
2018-08-12, 23:58
Medlem
dovAkins avatar
Citat:

Ja i bland. Men har diskuterat väldigt mkt men mina kvinnliga kamrater som säger att sjukt mkt är en falsk bild. Dem har vänner som är nygifta har barn osv lever ett sådant liv som vi ”ensamma” saknar men i själva verket så är det så jävla glatt som bilden får en att tro.

Så det jag vill säga är, bara för folk ser lyckliga ut osv på bild med familj och allt så kanske inte bilden speglar verkligheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in