2018-08-12, 10:08
Medlem
Hej internet,

Jag kr idag runt 6000 mil om ret i jobbet och privat. Jag anvnder min privata bttre begagnade bil vilket i lngden har blivit ohllbart med stndiga verkstadsbesk och pltsliga kostnader. Milersttningen jag fr frn jobbet r dessutom skamligt lg vilket gr att jag gr med frlust.

Jag planerar att slja bilfan och istllet hmta ut en frmnsbil / leasingbil genom jobbet. Det dras en fast summa frn min ln och jag fr kra bilen hur mycket jag vill p fritiden. Det enda jag str fr utver lneavdraget r brnslet.

Mitt problem r att jag ger en hund som jag behver kunna ta med i bilen. Husdjur och leasingbilar gr ju inte s bra ihop som alla vet. Det verkar inte finnas ngot frbud mot att ha husdjur i bilarna, men dremot fr jag betala fr sanering om det vid terlmningen visar sig finnas "spr eller lukt av husdjur".

Jag har tnkt mig fljande lsning p problemet:
- Jag kper stesskydd i tyg som jag trr runt alla sten. Skyddar mot pls, spilld dricka och andra skador
- Hunden frvaras i en "tygbur" med myggntsliknande ventilationshl. Borde vara minimalt med pls som lcker ut frn den buren.
- Hunden i frga r en liten sak p 2kg och rasen (papillon) fller inte mycket hr.

Med detta upplgget s borde min hund lmna obefintliga spr p bilen.

Skulle detta fungera tror ni eller r jag dum i huvudet som ens tnker tanken att skaffa leasingbil nr jag har en hund? Finns det ngon annan som haft djur i en leasingbil och hur har det gtt?
Citera
2018-08-12, 10:22
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Har din arbetsgivare allts informerat dig om att du inte fr ha husdjur i din frmnsbil som du dessutom har lneavdrag p? Har aldrig hrt talas om ngot sdant tidigare. Nr jag hade frmnsbil bestllde jag dom till och med utrustade med hundgaller m.m.
Citera
2018-08-12, 10:30
Medlem
godboys avatar
Tror TS frvxlar med vanlig hyrbil. Men om man nu har hund eller ungar som slabbar i bilen s r det inte fel att ha en verdragskldsel d det sparar kldseln. Detta vare sig man ger eller leasar.
Citera
2018-08-12, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Har din arbetsgivare allts informerat dig om att du inte fr ha husdjur i din frmnsbil som du dessutom har lneavdrag p? Har aldrig hrt talas om ngot sdant tidigare. Nr jag hade frmnsbil bestllde jag dom till och med utrustade med hundgaller m.m.

Kommer ny bilpolicy nsta vecka s fr se vad som str p den. Men eftersom det r leasingbil s fr troligen jag betala fr "onormalt slitage".
Citera
2018-08-12, 11:18
Medlem
ninjatorrents avatar
Lmna bara in bilen till en seris rekondare innan terlmning s kan jag garantera att inga spr eller dofter av hunden finns kvar. Ha hunden i bur i bagaget s blir det minimala spr av den i resten av bilen.
Citera
2018-08-12, 19:51
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Largo-Sama
Kommer ny bilpolicy nsta vecka s fr se vad som str p den. Men eftersom det r leasingbil s fr troligen jag betala fr "onormalt slitage".
Fast det fr du ju p en bil du sjlv ger med, ju sjaskigare den r nr du sljer eller byter in desto mindre betalt fr du, ingen strre skillnad.
Skit gr att stda ur, jag hade anvnt bilen p precis samma stt som de jag betalar kontant.
Citera
2018-08-13, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Largo-Sama
Begreppet "onormalt slitage" lter som det vore hmtat frn regelverket kring privatleasing, inte nr det handlar om finansiell leasing fr fretag. Har du lst det nr det gller firmans bilar, eller hittat det p annat hll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in