• 1
  • 2
2018-08-11, 07:48
Medlem
AmericanRogers avatar
Upptäckte på morgonen att bromsen ligger på så att det blir värmeutveckling och bränd lukt från ett bakdäck på bilen. Problemet verkar komma och gå, vissa sträckor så är det ok, andra sträckor så hörs det och värmen och lukten kommer. Nu är det så att det är lördag och ingen bilverkstad jag hittar har öppet i helgen, och det är 50 mil hem. Finns det någon möjlighet att man kan köra hem eller är det bara att boka ett hotell och invänta måndagen och hoppas att någon bilverkstad har tid då?
Citera
2018-08-11, 07:55
Medlem
Om du kör hem finns risken att bronsoket låser sig på vägen. Det är inget du vill ska ske när du är i farten.
Citera
2018-08-11, 08:17
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanRoger
Upptäckte på morgonen att bromsen ligger på så att det blir värmeutveckling och bränd lukt från ett bakdäck på bilen. Problemet verkar komma och gå, vissa sträckor så är det ok, andra sträckor så hörs det och värmen och lukten kommer. Nu är det så att det är lördag och ingen bilverkstad jag hittar har öppet i helgen, och det är 50 mil hem. Finns det någon möjlighet att man kan köra hem eller är det bara att boka ett hotell och invänta måndagen och hoppas att någon bilverkstad har tid då?
Det är ju förstås omöjligt att lova nåt helt säkert ... Men troligtvis har du ju redan nu kört långt mycket mer än 50 mil med anliggande broms. Så ja, du kan köra.
För det mesta så ligger den an precis när du bromsat, när du kört en stund utan att bromsa så slits belägget ner och det rullar som det ska, så om du kör med framförhållning, bromsar så lite som möjligt och är uppmärksam på vad som händer vid hjulet så kommer det nog inte vara några som helst problem.
Citera
2018-08-11, 08:51
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMattan
Om du kör hem finns risken att bronsoket låser sig på vägen. Det är inget du vill ska ske när du är i farten.
Ok, tack för svaret.
Citera
2018-08-11, 08:53
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är ju förstås omöjligt att lova nåt helt säkert ... Men troligtvis har du ju redan nu kört långt mycket mer än 50 mil med anliggande broms. Så ja, du kan köra.
För det mesta så ligger den an precis när du bromsat, när du kört en stund utan att bromsa så slits belägget ner och det rullar som det ska, så om du kör med framförhållning, bromsar så lite som möjligt och är uppmärksam på vad som händer vid hjulet så kommer det nog inte vara några som helst problem.
Tack för svaret. Lite delade meningar här på forumet nu då första som svarade i princip skrev att det kan vara livsfarligt.
Citera
2018-08-11, 09:00
Moderator
Citat:
Tack för svaret. Lite delade meningar här på forumet nu då första som svarade i princip skrev att det kan vara livsfarligt.
Ja, det är ju risken med att fråga på ett forum som det här. Du kommer få svar av människor som inte har en susning om vad de pratar om eller som påstår saker "bara för att".¨
Du få väl singla slant för vem du ska lita på.
Citera
2018-08-11, 09:02
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Eftersom det kommer och går misstänker jag parkeringsbromsen. Kryp under och dra tillbaka hävarmen till den vid oket/trumman och testa om den fortfarande ligger på. Parkeringsbromsen ska förstås vara släppt och ej användas mer efter det.
Citera
2018-08-11, 09:03
Medlem
Vilken bil? Har du inte möjlighet att smörja kolven /kolvarna i oket? Det är enkelt beroende på bilmodell (om kolvarna är skruvade är det lite krångligare). Det låter dock väldigt osannolikt att hjulet skulle låsa sig. Bromsbelägg är gjorda för att bli varma och slipas ner av friktionen med stålet i bromsskivan. Kan du rulla hjulet med handkraft när bilen står på domkraft?
Citera
2018-08-11, 09:09
Medlem
jipeesss avatar
beror på hur hårt det låst sig,
men är det så att det ångar o ryker brukar hjullagret ta stryk när smörjfettet kokar/rinner/pressas ut,
och då blir det mer jobb,
Citera
2018-08-11, 09:12
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Eftersom det kommer och går misstänker jag parkeringsbromsen. Kryp under och dra tillbaka hävarmen till den vid oket/trumman och testa om den fortfarande ligger på. Parkeringsbromsen ska förstås vara släppt och ej användas mer efter det.

precis,
klassiskt fel,

förutsatt att ts vet var armarna sitter o vet åt vilket håll de ska knackas, så är det en första åtgärd
Citera
2018-08-11, 09:16
Medlem
Jag har kört en bil där bromsen låg på på ett framhjul. När jag stannade lyste skivan röd av hettan så det blev ljust under bilen i mörkret.

Jag hade då inte kört mer än någon mil.

Jag skulle tro att det kommer att "slita till sig" under dina 50 mil så att bromsen slutar helt att fungera på det hjulet.

Det kan kanske finnas en liten risk att värmeutvecklingen gör att allt fett rinner ur hjullagret.

Jag skulle köra hem om jag var nödgad men hålla lite koll på värmeutvecklingen. Kanske stanna en stund ibland och låta det kallna.
Citera
2018-08-11, 10:03
Medlem
tegelpanna123s avatar
Kan väl vara enbart hjullagret oxå?!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto