Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-10, 15:26
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Jag vet att variansen har betydelse.
Jag vet att man kan åka på en längre downswing, men jag vet oxå hur svårt det är att spela sitt bästa spel när man har "otur" hela tiden.

Absolut, en väldigt bra påäng. När det går dåligt är det svårare att spela bra. Men för mig är det ganska temporärt, alltså jag blir tiltad på dom första badbeatsen, och jag kan absolut tilta bort ett inköp, men efter det brukar jag skärpa mig. Nästan så jag skulle kalla det för "död på insidan strategin" och jag spelar mer på "vinst i längden" utan att försöka läsa in för mycket in den enskilda handen. det brukar funka bra, och är väl det man egentligen borde kalla för ABC poker.

Och det handlar inte bara om dina all-in-situationer utan lika mkt om känslan att vara slagen när motståndaren bluffar och tvärtom när man synar ner för att han helt enkelt inte kan ha den där omöjliga handen (som han har) Eller att man spelar scared på varje dragig bräda att man inte vågar betta och tar betalt för sina bra händer. Allting visar ju sig I din winrate tillslut...

Detta är en lucka i mitt spel när det går bra, jag tänker typ "nää, jag tar inte risken för ett value-bet här, han kan ändå inte calla med nått typ" Och i dessa fall är det jävligt viktigt att ta lite value på rivern. Har blivit bättre på det, men luckan finns fortfarande att täppas till ytterligare.
Citera
2018-08-10, 16:11
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuckermananaman
Detta är en lucka i mitt spel när det går bra, jag tänker typ "nää, jag tar inte risken för ett value-bet här, han kan ändå inte calla med nått typ" Och i dessa fall är det jävligt viktigt att ta lite value på rivern. Har blivit bättre på det, men luckan finns fortfarande att täppas till ytterligare.

Här du tänkt pá hur många luckor du troligen har, som du inte ens tänker och reflektera över vanligvis?
Citera
2018-08-10, 16:55
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Här du tänkt pá hur många luckor du troligen har, som du inte ens tänker och reflektera över vanligvis?

Ja det gör jag. Och den luckan jag vill fylla är att göra det jag "vet" är rätt, sen kan man ju förlora potter när man gör rätt. Ibland kan dessa besluta ligga utanför min komfortzon, så jag måste tvinga mig att göra dessa för att för att bli bättre.

Och jag kan fortfarande känna i mellan åt att jag spelar situationer bättre än jag gjorde för 6 månader sen, så det känns positivt att fortfarande kunna känna utveckling. Dock tror jag att för att man ska bli en riktigt bra pokerspelare måste man ha "hungern" hela tiden av att vinna. Passionen för spelet finns inte där för mig just nu, jag är för slapp och nöjd med det jag har för att bli riktigt vass. Sen säger man ju att det tar 10 000 timmar att bli riktigt bra på någonting, så jag är inte riktigt där ännu.

Däremot skulle nog personlig coaching hjälpa mig otroligt mycket. Men för att jag ens skulle överväga det, skulle jag först vilja lägga ner 12 månader av relativt intensivt spelande, med pokertracker och samla in en stor databas för att verkligen kolla igenom mitt spel själv först.
Citera
2018-08-10, 17:07
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuckermananaman
Ja det gör jag. Och den luckan jag vill fylla är att göra det jag "vet" är rätt, sen kan man ju förlora potter när man gör rätt. Ibland kan dessa besluta ligga utanför min komfortzon, så jag måste tvinga mig att göra dessa för att för att bli bättre.

Och jag kan fortfarande känna i mellan åt att jag spelar situationer bättre än jag gjorde för 6 månader sen, så det känns positivt att fortfarande kunna känna utveckling. Dock tror jag att för att man ska bli en riktigt bra pokerspelare måste man ha "hungern" hela tiden av att vinna. Passionen för spelet finns inte där för mig just nu, jag är för slapp och nöjd med det jag har för att bli riktigt vass. Sen säger man ju att det tar 10 000 timmar att bli riktigt bra på någonting, så jag är inte riktigt där ännu.

Däremot skulle nog personlig coaching hjälpa mig otroligt mycket. Men för att jag ens skulle överväga det, skulle jag först vilja lägga ner 12 månader av relativt intensivt spelande, med pokertracker och samla in en stor databas för att verkligen kolla igenom mitt spel själv först.

Eller... Så bokar du in privat coaching om en månad, spelar på en sajt där PT4 funkar och samlade info och sen krossar du spelet de närmsta 11månaderna efter det. Har du bara råd med coachingen så är det ju sjukt -EV att inte TS coaching direkt.
Citera
2018-08-10, 18:23
  #17
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuckermananaman
Självklart finns möjligheten att mina motspelare har sprungit ifrån mig. Men jag är inte en speciellt emotionell spelare, jag kan objektivt säga att jag har haft väldigt mycket otur.

Fast samtidigt trackar du inte ditt spel så du har ju ingen aning om du har otur eller inte, minnet är selektivt och eftersom du brukade vinna är det ju lätt att man skyller på otur fast det inte behöver vara så. Du studerar inte ditt spel, du studerar inte poker, du vägrar gå ner i nivå eller spela färre bord...

Tänk inte att du är i en downswing, tänk att du inte längre är en vinnande spelare och försök bli det.
Citera
2018-08-10, 18:28
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuckermananaman

Du missförstår mig lite, jag har vunnit konstant varje månad (med det där undantaget förra året), men olika mycket, sen blivit ett snitt kr/timme. Jag har säkert en 8000+ speltid. ena månaden kan det bli 5k vinst andra 25k på samma speltid, men oftast ligger det mitt i mellan de. Och det behöver inte bara vara korten som påverkar vinsten, nu i sommar t.ex. får jag intrycket av att det är fler som spelar poker, och det har gjort det lättare att hitta bra situationer att vinna pengar. Hur det kommer sig att fler spelar poker denna sommar när det är så bra väder är för mig förvånande.

Ska också erkännas att jag knappt spelar poker Juni-Juli-Augusti, så mina analyser av mängden spelare kan vara helt fel.

Nej, jag förstår precis vad du menar, men vinst varje månad i sex år kan inte krediteras endast skicklighet. Möjligen om du spelar Heads Up och systematiskt spelar endast mot fisk är det ett normalt resultat, men inte för ring. Jag tvivlar inte på att du är duktig, och slår din nivå, men att plusa så hårt i sex år gör man endast om man springer mycket bra.
Citera
2018-08-11, 10:29
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Eller... Så bokar du in privat coaching om en månad, spelar på en sajt där PT4 funkar och samlade info och sen krossar du spelet de närmsta 11månaderna efter det. Har du bara råd med coachingen så är det ju sjukt -EV att inte TS coaching direkt.

Tror du har rätt. Riktigt coaching är nog det som ska ge mig absolut mest i dagsläget.
Citera
2018-08-11, 10:32
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Fast samtidigt trackar du inte ditt spel så du har ju ingen aning om du har otur eller inte, minnet är selektivt och eftersom du brukade vinna är det ju lätt att man skyller på otur fast det inte behöver vara så. Du studerar inte ditt spel, du studerar inte poker, du vägrar gå ner i nivå eller spela färre bord...

Tänk inte att du är i en downswing, tänk att du inte längre är en vinnande spelare och försök bli det.

Snart 1 år sedan min senaste förlustmånad, så tänker nog inte se mig som en förlorande spelare än

Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Nej, jag förstår precis vad du menar, men vinst varje månad i sex år kan inte krediteras endast skicklighet. Möjligen om du spelar Heads Up och systematiskt spelar endast mot fisk är det ett normalt resultat, men inte för ring. Jag tvivlar inte på att du är duktig, och slår din nivå, men att plusa så hårt i sex år gör man endast om man springer mycket bra.

Du kanske har rätt. Jag trodde det var standard för en lågstakes grinder att aldrig gå minus. Flera av mina kompisar har testat poker, och vi har spelat ihop irl mycket, men dom satsade aldrig på det, så när jag pratat poker med dom har min vinststreak aldrig stuckit ut som nått speciellt.
Citera
2018-08-11, 11:44
  #21
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuckermananaman
Snart 1 år sedan min senaste förlustmånad, så tänker nog inte se mig som en förlorande spelare än
.

Plus eller minus kontentan är samma, du kan omöjligt prata om downswing när du inte trackar ditt spelande.
Citera
2018-08-11, 22:54
  #22
Medlem
Sluta tänka i downswing eller upswing, det viktiga är hur mycket du tjänar i snitt.
Citera
2018-08-11, 23:04
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveShy
Sluta tänka i downswing eller upswing, det viktiga är hur mycket du tjänar i snitt.

The mindset Advantage poker podcast avsnitt 77.

"The downswing myth".
Citera
2018-08-12, 22:10
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
The mindset Advantage poker podcast avsnitt 77.

"The downswing myth".

Aha, inte sett/hört. Mest så jag tänker själv när jag spelar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback