Gyllene regeln, perfekt!
Citat:
Men hur går det om man inte vet hur man vill bli behandlad och kanske klipper till någon utan att vilja det?
Jag tror personen saknar eget tänkande och tyckande till saken/frågan om det nu skulle ske. Han kanske har blivit knockad (av vad?) och reptilhjärnan har kontrollen för tillfället. Han kanske har en "Alien hand". Missuppfattad, Affekt som Currycurre sa.
Han borde veta att han själv inte vill ha en smäll i ansiktet, om han nu inte är masochist. Men då skulle han kunna uppfylla sin önskan själv.
Om han nu är sadist så borde den gyllene regeln fungera (om han prioriterar den högre), han själv vill ju inte känna smärta eller vara i underläge.
Är han både sadist och mackosist så är han ganska farlig, och personer lär inte vilja vara nära snubben ( brist ), vilket brukar sluta med fängelse, psykvård eller någon annan sort av behandling.
Jag förstår dock inte varför han slår någon som går efter den gyllene regeln, om inte han som blir slagen verkligen vill bli slagen av någon annan av någon anledning. Om han som blir slagen utan anledning så borde kunna analysera händelsen ( då inte reptilhjälnan ingripit, annars blir det kanske slagsmål). Kanske fråga sig själv "Vad var det som gick fel?".
Citat:
Hur ofta missuppfattar vi inte en situation och beter oss som nollor för att sedan få en massa skit från andra som i sin tur inte begripit sig på vår brist på förståelse?
En vanlig händelse. Ofta för den som inte går efter den gyllene regeln. Men om nu de andra känner till den gyllene regeln, och har varit i liknande situation, d.v.s. att de har missuppfattat en liknande händelse och kanske betett sig illa osv, så borde de på ett ungefär veta hur de skulle vilja bli behandlade i situationen som den som missuppfattar. Din förklaring till det dåliga beteendet borde räcka till förlåtelse (skulle du?).
Citat:
Att hela tiden handla enligt den gyllene regeln kräver helt enkelt fabulösa mängder personlig styrka. Somliga saknar den styrkan, hur kan man begära av dem att agera helt i enlighet med de "logiska" spelreglerna för mänskligt beteende innan de vunnit den styrkan, eller fått förståelsen för dem?
Man begär inte att andra ska gå efter den. Det är många som inte gör det.
Det finns väldigt många egoister men om de behandlas enligt den gyllene regeln så blir de påverkade. Då kan de inse att de bäddar för sin egen sorg, inte andra.
Att alla inte handlar rationellt stämmer mycket bra och att man inte kan följa regeln i vått och torrt.
Det jag tänkte mest på var de goda handlingarna.
Att göra något för någon som ingen begär, personen vill inte vara sämre och gör goda gärningar tillbaka av egen vilja.
Det jag menade med §2 var att ingen tycker exakt lika och att det är egoistiskt att behandla andra endast som man själv vill bli behandlad.
Varför jag startade tråden var för att, många inte tänker tillräckligt ofta på regeln, eller bara ser/hittar det negativa i den och där av struntar i den för att den inte håller. Den håller ofta, men inte alltid.
Jag har insett att fred är ett arbete som aldrig kommer ta slut.