Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-09, 16:54
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryyymdman
Det jag funderar på är det faktum att jag har haft detta problem sedan 2013/14, hade det varit diabetes hade det visat sig på ett eller annat sätt under den tiden. Jag tog förövrigt blodprover 2016 vilket hade visat ketoner om jag haft långvarigt lågt blodsocker.


Ah ok.
Gå till en läkare och säg att du har "REM-sömn beteendestörning" så kanske de kan göra något åt det ( mest troligt får du någon slags bensodiazepin för det, iaf är det normen i USA och löser problemet i 90% av fallen )
Hoppas det löser sig!

"REM-sömns sjukdom (på engelska REM sleep Behaviour Disorder = RBD) innebär att patienten har våldsamma drömmar under sömn som ageras ut. Patienten kan då skada både sig sjäv och en person som han delar sovrum med. Skrik och våldsamma rörelser i sängen hör också till. Normalt har naturen försett oss med ett skydd mot att vi ska kunna agera ut våra drömmar; vi har nämligen en funktionell förlamning under REM-sömn. "Vanlig" sömngång inträffar heller inte under REM-sömn, utan inträffar under ett ofullständigt uppvaknande ur djupsömn. RBD karakteriseras av att den normala muskelförlamningen under REM inte inträffar. Detta kan man visa med en s.k. polysomnografi, då EEG (hjärnbarkens elektriska aktivitet) och ögonrörelser registreras. Vi kan på så sätt säkert säga att en person befinner sig i REM-sömn. Muskelaktiviteten under hakan och andra lokaler mäts samtidigt; normalt är alla muskler utom andningsmusklerna helt avslappnade under REM, men hos RBD-patienter finns en grundspänning, vilket möjliggör även komplexa beteenden; ett slags avancerad sömngång, alltså."
Citera
2018-10-10, 19:12
  #14
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryyymdman
Har alltid varit en sömngångare som liten. Gå runt i huset och prata som en idiot eller faktiskt hitta på en massa konstiga saker. Inget konstigt med det, bara skoj för föräldrarna och lite konstigt för mig liksom.

I sena tonåren började det dock balla ur totalt. Minns klart att min första dåliga dröm var av att jag vaknade av att någon satt på min bröstkorg med en yxa i högsta svin, och sa: "Nu ska du dö, din jävel".

Flög upp ur sängen och sprang ut på tomten. Helt övertygad som jag är ringer jag 112, men lägger på mitt i då det fan inte kan stämma. Kommer tillbaka in, inser vilken konstig jävla dröm det där var men lyckas ändå somna om. Detta var bara en början till vad som komma skall, allt från spindlar som kryper runt i rummet eller konstiga demoner/människor som dyker upp från ingenstans.

Allt medan jag är VAKEN och är FULLT rörlig.


Nu har det blivit för mycket, jag orkar inte mer. I natt satt jag mig på min sambos bröstkrog och tryck in mina naglar i hennes panna samtidigt som jag tryckte ned hennes huvud i kudden och skrek "Du är inte du/Vem är du?!". Hon har panik och letar efter lampknappen, hon får slå på min arm för att få mig att sluta. Jag sitter kvar i tio sekunder tills hon kan bevisa att hon är hon, då börjar jag bara mumla och lägger mig igen.

Innan detta har jag tryckt ned hennes ansikte med en kudde för att jag trott att hennes hår burnnit. Det är så efterblivet jävla äckligt för att jag är kvar i DRÖMSTADIET och TROR att det händer PÅ RIKTIGT.

Jag orkar inte mer, arbetsterapeuten snackar om ett tyngdtäcke, för då kan jag inte göra lika grova rörelser, som att det löser mitt problem.


Har någon varit med om samma? Har ni hört något? Hur fan löser jag detta?

EDIT:

Kul grej, alla drömmar är inte läskiga heller. Satt mig upp i sängen för några veckor sedan och väckte flickvännen av att det stod en karl från renässansen i rummet, fullt uppklädd på det där traditionella sättet. En annan gång gömde sig Lars Lagerbäck inne i mina tapeter som jag satt och skrattade åt.

Har också massa konstigt för mig, inget som involverar naglar i ens sambos panna dock
I mitt fall handlar det nog om stress, hur ser din vardag ut? Var ett tag sedan jag spökade nu, men det är lite som du säger, mitt i kommer man på att detta man pysslar med nog inte är korrekt

Hypnagoga hallucinationer kan vara något att kolla upp.
Citera
2018-10-26, 16:38
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryyymdman
Det jag funderar på är det faktum att jag har haft detta problem sedan 2013/14, hade det varit diabetes hade det visat sig på ett eller annat sätt under den tiden. Jag tog förövrigt blodprover 2016 vilket hade visat ketoner om jag haft långvarigt lågt blodsocker.

Jag har också haft drömmar som varit så verkliga att jag absolut inte kunnat skilja dom från vakna livet. Vaknar upp och är helt säker på att jag har hus som står någonstans vid en strand. Det är så verkligt att jag inte kan förstå att det var en dröm. Har till och med tänkt - jag måste leta upp huspapperen (som inte finns).. Jag tror det är väldigt vanligt att man drömmer så starkt att man inte riktigt kan ta sig ur drömmen.
Just när man drömmer är det ju verkligt. Alltså vi har ett annat liv vid sidan om det vanliga. Båda är "verkliga" inom sina ramar.
Men jag tror det försvinner så småningom. Ju mer man processar sina drömmar, desto bättre distinktion kan man ha mellan drömt och vaket liv.
Dessutom kan ju drömmarna tydas, och när du får förklarat vad din dröm egentligen handlar om, blir också din distans bättre. Till ex den drömmen då du säger till din tjej att hon inte är den hon säger sig vara. Den drömmen kan ju förstås på ett bättre sätt om man tänker att du har en uppfattning om henne, men hon ser sig inte själv på samma sätt. En människa kan ju ha olika sidor.
Citera
2018-11-03, 03:18
  #16
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ju mer man processar sina drömmar, desto bättre distinktion kan man ha mellan drömt och vaket liv.

Hur man processar sina drömmar så de blir mindre laddade och besvärande: Skriv ner dem! Helst genast du vaknat, men annars dagen efter.

När man skrivit 10 gånger om jobbiga spindlar eller demoner vid sängkanten, då bryr man sig inte längre lika mycket när de dyker upp i den 11e drömmen.

Jag drömde under åratal om demoner och vaknade och tyckte det stod mörka gestalter vid sängen. Efter att ha skrivit ner drömmarna, så de bearbetades, har de jobbiga drömmarna minskat i antal och idag kan jag vakna och be de mörka gestalterna vid sängkanten att dra åt helvete innan jag vänder mig och somnar om.

------------------------------------------------------------------
Ps Vid ett tillfälle vaknade jag av att en kvinlig mörk gestalt i 1800-talskläder stod vid sängen och jag bad henne att "Dra åt helvete! Du ska inte vara här!" innan jag vände mig om och somnade om. På morgonen stod en pall som jag alltid har stående längs väggen på andra sidan rummet invid min säng. Pallen hade flyttats under natten, som om en verklig person suttit vid min sängkant. För inte kan väll drömmarnas demoner flytta en fysisk pall? Eller hade jag flyttat pallen i sömnen?
Ds
Citera
2018-11-03, 21:42
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Hur man processar sina drömmar så de blir mindre laddade och besvärande: Skriv ner dem! Helst genast du vaknat, men annars dagen efter.

När man skrivit 10 gånger om jobbiga spindlar eller demoner vid sängkanten, då bryr man sig inte längre lika mycket när de dyker upp i den 11e drömmen.

Jag drömde under åratal om demoner och vaknade och tyckte det stod mörka gestalter vid sängen. Efter att ha skrivit ner drömmarna, så de bearbetades, har de jobbiga drömmarna minskat i antal och idag kan jag vakna och be de mörka gestalterna vid sängkanten att dra åt helvete innan jag vänder mig och somnar om.

------------------------------------------------------------------
Ps Vid ett tillfälle vaknade jag av att en kvinlig mörk gestalt i 1800-talskläder stod vid sängen och jag bad henne att "Dra åt helvete! Du ska inte vara här!" innan jag vände mig om och somnade om. På morgonen stod en pall som jag alltid har stående längs väggen på andra sidan rummet invid min säng. Pallen hade flyttats under natten, som om en verklig person suttit vid min sängkant. För inte kan väll drömmarnas demoner flytta en fysisk pall? Eller hade jag flyttat pallen i sömnen?
Ds
Det var skumt med den där pallen.. Man vill inte tro att den fysiska världen är kopplad med den psykiska (metafysiska), men man kan inte vara så säker. (finns ju otaliga beskrivningar med poltergesitar). Men för att göra det lite mer intressant så är faktiskt en stol eller pall en kvinnlig symbol. Och det är massor av människor som drömt om gestalten som närmar sig bädden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback