Lyssnade precis på Ebbas pappas sommarprat:
https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=2071
Har varit alldeles för lite uppmärksamhet kring detta tycker jag. Sökte men hittade inga trådar om detta specifikt.
"Stefan, pappa till 11-åriga Ebba Stefansdotter Åkerlund som den 7 april 2017 blev ett av offren för terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm, berättar i sitt Sommar om det värsta som kan hända en förälder. Han beskriver den 7 april: det sista samtalet med sin dotter Ebba innan de skiljs åt. Den sista sms-konversationen, som utspelas medan hon sitter på bussen på väg mot Drottninggatan. Oron efter att han har fått höra om lastbilen, när Ebbas mamma inte får tag på henne, en oro som under de kommande 26 timmarna ska eskalera i skräck. Samtalen till sjukhusen som framhärdar att de avlida är vuxna. Poliserna som kommer till Stefan senare på kvällen i sällskap med en präst – de har hittat Ebbas ryggsäck. De ska göra ett DNA-test. Klockan fem dagen därpå kommer det slutgiltiga beskedet om att hans dotter är död."
"Han pratar om sin syn på statens reaktion efter attentatet och hur stödet till offer och anhöriga sett ut. Han är kritisk till samhällsdebatten efter terrordådet, som han tycker har varit för lite inriktad på vad som borde ha gjorts för att förebygga en attack."
I programmet säger han mycket kortfattat att Akilov inte skulle ha varit i Sverige. Han skulle ha utvisats. Ebbas pappa riktar kritik mot hur lättvindigt migrationsverket tycks skicka ut ett brev till Akilov att han bör lämna landet, som han struntar i och hur han obrytt rör sig på Stockholms gator, bland annat Drottninggatan. Ebbas pappa driver nu också en process mot staten för att den inte gjort sitt jobb.
Vad han säger är i klartext att hans dotter skulle ha levt om Sverige haft en annan invandringspolitik. Om vi skickade ut dem som inte har här att göra.
Istället har Sverige gjort allt för att underlätta det för illegala invandrare att befinna sig i Sverige. Tandvård, sjukvård, kontakt med sociala myndigheter, skola för barnen med mera, allt finns att tillgå.
Har ni lyssnat på programmet? Det är ett otroligt starkt program som jag tycker borde få mycket större spridning. Jag har nästan aldrig varit så arg och ledsen som när jag lyssnade på det. Jag rekommenderar alla att lyssna på det och skicka det till alla ni känner.
Alla ni som drivit en hård massinvandringslinje/humanistisk linje: förstår ni att dagens politik leder till sånt här? Ebba dog pga det vi gjort i Sverige. Vi har inte tagit itu med dem som ska ut, vi har bara låtit fler och fler komma och vi har inte resurser att hålla koll på ens 1/1000-del av dem som kan vara ett hot.
Fattar ni PK-människor att en elvaårig flicka dog på grund av Sveriges invandringspolitik? Erkänner ni detta faktum? Hur förklarar ni det annars? Jag är genuint nyfiken. Var Ebba 'collateral damage'? Lite spill får man räkna med?