2018-08-09, 00:08
Medlem
HectorDaiquiris avatar
Lyssnade precis på Ebbas pappas sommarprat:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1077281?programid=2071

Har varit alldeles för lite uppmärksamhet kring detta tycker jag. Sökte men hittade inga trådar om detta specifikt.

"Stefan, pappa till 11-åriga Ebba Stefansdotter Åkerlund som den 7 april 2017 blev ett av offren för terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm, berättar i sitt Sommar om det värsta som kan hända en förälder. Han beskriver den 7 april: det sista samtalet med sin dotter Ebba innan de skiljs åt. Den sista sms-konversationen, som utspelas medan hon sitter på bussen på väg mot Drottninggatan. Oron efter att han har fått höra om lastbilen, när Ebbas mamma inte får tag på henne, en oro som under de kommande 26 timmarna ska eskalera i skräck. Samtalen till sjukhusen som framhärdar att de avlida är vuxna. Poliserna som kommer till Stefan senare på kvällen i sällskap med en präst – de har hittat Ebbas ryggsäck. De ska göra ett DNA-test. Klockan fem dagen därpå kommer det slutgiltiga beskedet om att hans dotter är död."

"Han pratar om sin syn på statens reaktion efter attentatet och hur stödet till offer och anhöriga sett ut. Han är kritisk till samhällsdebatten efter terrordådet, som han tycker har varit för lite inriktad på vad som borde ha gjorts för att förebygga en attack."

I programmet säger han mycket kortfattat att Akilov inte skulle ha varit i Sverige. Han skulle ha utvisats. Ebbas pappa riktar kritik mot hur lättvindigt migrationsverket tycks skicka ut ett brev till Akilov att han bör lämna landet, som han struntar i och hur han obrytt rör sig på Stockholms gator, bland annat Drottninggatan. Ebbas pappa driver nu också en process mot staten för att den inte gjort sitt jobb.

Vad han säger är i klartext att hans dotter skulle ha levt om Sverige haft en annan invandringspolitik. Om vi skickade ut dem som inte har här att göra.

Istället har Sverige gjort allt för att underlätta det för illegala invandrare att befinna sig i Sverige. Tandvård, sjukvård, kontakt med sociala myndigheter, skola för barnen med mera, allt finns att tillgå.

Har ni lyssnat på programmet? Det är ett otroligt starkt program som jag tycker borde få mycket större spridning. Jag har nästan aldrig varit så arg och ledsen som när jag lyssnade på det. Jag rekommenderar alla att lyssna på det och skicka det till alla ni känner.

Alla ni som drivit en hård massinvandringslinje/humanistisk linje: förstår ni att dagens politik leder till sånt här? Ebba dog pga det vi gjort i Sverige. Vi har inte tagit itu med dem som ska ut, vi har bara låtit fler och fler komma och vi har inte resurser att hålla koll på ens 1/1000-del av dem som kan vara ett hot.

Fattar ni PK-människor att en elvaårig flicka dog på grund av Sveriges invandringspolitik? Erkänner ni detta faktum? Hur förklarar ni det annars? Jag är genuint nyfiken. Var Ebba 'collateral damage'? Lite spill får man räkna med?
Citera
2018-08-09, 00:10
Avslutad
Snarare vågar 7klövern erkänna att de har hennes blod på deras händer ? Är ju självklart att det är invandringspolitikens fel att detta hände
Citera
2018-08-09, 00:17
Medlem
Tack för tipset ska verkligen lyssna på det.
Förstår inte heller hur människor kan sträcka på ryggen och säga Sverige åt alla när de vet om drottningsgatan dådet som är ett i raden av exempel när människor omkommit eller farit illa för att vissa vill godhetssignalera.
Citera
2018-08-09, 00:22
Medlem
GormDenGamles avatar
Oj! Vilken käftsmäll mot regeringen och alla partier (förutom SD).
Detta borde uppmärksammas!
Citera
2018-08-09, 00:25
Avslutad
Precis, collateral damage. Nog många 7klöverz som antingen resonerar så eller har det i bakhuvudet som en ständigt gnagande tumör.

Fy på dig Röfven!
Citera
2018-08-09, 00:31
Medlem
I bankvärlden på de högsta topparna tränas man neurologiskt till att bli en psykopat för det är vad som krävs. Jag undrar om det är likadant i politiken som också är sammankopplat med finansvärlden.

Jag kan aldrig förstå vad Ebbas pappa går igenom. Akilov var på utvisningsbeslut så blodet ligger ju faktiskt på maktens händer och deras slarv eller om de medvetet inte utvisar.
Citera
2018-08-09, 00:32
Medlem
PatrickB8mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HectorDaiquiri
Lyssnade precis på Ebbas pappas sommarprat:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1077281?programid=2071

Har varit alldeles för lite uppmärksamhet kring detta tycker jag. Sökte men hittade inga trådar om detta specifikt.

"Stefan, pappa till 11-åriga Ebba Stefansdotter Åkerlund som den 7 april 2017 blev ett av offren för terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm, berättar i sitt Sommar om det värsta som kan hända en förälder. Han beskriver den 7 april: det sista samtalet med sin dotter Ebba innan de skiljs åt. Den sista sms-konversationen, som utspelas medan hon sitter på bussen på väg mot Drottninggatan. Oron efter att han har fått höra om lastbilen, när Ebbas mamma inte får tag på henne, en oro som under de kommande 26 timmarna ska eskalera i skräck. Samtalen till sjukhusen som framhärdar att de avlida är vuxna. Poliserna som kommer till Stefan senare på kvällen i sällskap med en präst – de har hittat Ebbas ryggsäck. De ska göra ett DNA-test. Klockan fem dagen därpå kommer det slutgiltiga beskedet om att hans dotter är död."

"Han pratar om sin syn på statens reaktion efter attentatet och hur stödet till offer och anhöriga sett ut. Han är kritisk till samhällsdebatten efter terrordådet, som han tycker har varit för lite inriktad på vad som borde ha gjorts för att förebygga en attack."

I programmet säger han mycket kortfattat att Akilov inte skulle ha varit i Sverige. Han skulle ha utvisats. Ebbas pappa riktar kritik mot hur lättvindigt migrationsverket tycks skicka ut ett brev till Akilov att han bör lämna landet, som han struntar i och hur han obrytt rör sig på Stockholms gator, bland annat Drottninggatan. Ebbas pappa driver nu också en process mot staten för att den inte gjort sitt jobb.

Vad han säger är i klartext att hans dotter skulle ha levt om Sverige haft en annan invandringspolitik. Om vi skickade ut dem som inte har här att göra.

Istället har Sverige gjort allt för att underlätta det för illegala invandrare att befinna sig i Sverige. Tandvård, sjukvård, kontakt med sociala myndigheter, skola för barnen med mera, allt finns att tillgå.

Har ni lyssnat på programmet? Det är ett otroligt starkt program som jag tycker borde få mycket större spridning. Jag har nästan aldrig varit så arg och ledsen som när jag lyssnade på det. Jag rekommenderar alla att lyssna på det och skicka det till alla ni känner.

Alla ni som drivit en hård massinvandringslinje/humanistisk linje: förstår ni att dagens politik leder till sånt här? Ebba dog pga det vi gjort i Sverige. Vi har inte tagit itu med dem som ska ut, vi har bara låtit fler och fler komma och vi har inte resurser att hålla koll på ens 1/1000-del av dem som kan vara ett hot.

Fattar ni PK-människor att en elvaårig flicka dog på grund av Sveriges invandringspolitik? Erkänner ni detta faktum? Hur förklarar ni det annars? Jag är genuint nyfiken. Var Ebba 'collateral damage'? Lite spill får man räkna med?

Samtidigt sover 7-Klövern sött med blod på händerna
Citera
2018-08-09, 00:35
Medlem
judisk-oligarks avatar
Ännu en påminnelse om att rösta rätt den 9:e september. Den bitterljuva hämnden mot globalismen och kommunismen är snart här.
Citera
2018-08-09, 00:37
Medlem
Millediablos avatar
Akilov fick ju 85.000 av Nujjens, så det fanns ju en liten semesterkassan iaf.
Citera
2018-08-09, 00:45
Avslutad
Tack för tipset.

Vågar man fråga:
1) sa han nått om den där patetiska Kärleksdemon på Sergels Torg bara nån dag efter, innan folk ännu visste riktigt vad som hänt, och innan alla dödsfall ens var konstaterade? Och som kidnappades av förortsrappare och mångkulturvurmare?

2) Sa han nått om den där Nujjen-grejen?

Alltid på något sätt svårt att gissa hur de drabbade reagerar efter såna här tragedier. Finns ju exempel på folk som snarast går åt andra hållet, och beklagar att "mörka krafter" kan dra politisk nytta av det inträffade. Men deras "fall" var fan också solklart: svinet skulle helt entydigt inte ha varit här. Och det är rätt uppenbart att det är just regeringen (och i förlängningen 7k) som bär ansvaret för att han tilläts vara kvar.

Fan vad förbannad man blir när man tänker på det.
Citera
2018-08-09, 00:46
Medlem
Tack för tipset. Jag missade detta sommarprogram men ska lyssna på det.

Jag blir så arg när jag tänker på politikernas (och rättsväsendets) handfallenhet att inte ens utvisa de som begår och blir dömda för grova brott. När Åkesson för någon månad sedan ställde frågan till Löfven i partiledardebatt varför så få dömda utländska våldtäktsmän utvisas, tappade han greppet och ställde motfråga till Åkesson om LAS-regler...
Citera
2018-08-09, 00:58
Medlem
Rysstrollets avatar
Fyfan alltså. Inte nog med den oförståeliga sorgen han otvivelaktigen känner dagligen för att hans barn för alltid försvunnit från varje framtida ögonblick i hans existens. Men dessutom den oerhörda frustration och ilska som måste medfölja då han vet att det finns människor som har ett jobb (ett enda jävla jobb) som gäller att försvara medborgarna och göra deras liv så dugliga som möjligt. Dessa människor har istället för att fokusera på detta jobb importerat människor som dessa med VETSKAP om att de följer med, oavsett till vilken % de må spekulera. Ingen av dessa människor (Ja, våra senaste regeringar) kan NÅGONSIN hävda att de inte var medvetna om riskerna.

När återvändande terrorister givits lägenhet och jobb (som mördaren i Örebro), så har detta gjort mig så extremt förbannad och illamående.
När dessa saker gör mig så upprörd, så är det verkligen svårt, ja omöjligt, att förstå känslorna och tankarna som måste gå genom denna familj. Hoppas att de på något vis finner livskraft, något att sträva efter. Jag ser att pappan nu försöker nå ut och skapa någon typ av rättvisa (om än rättvisan aldrig kan uppfyllas) genom att ifrågasätta de beslut som lett till att hon nu är borta. Många människor brister i tiden av sorg styrkan som krävs för att ifrågasätta händelser. Vackert och starkt agerande. Må din dotter vila i frid.
Senast redigerad av Rysstrollet 2018-08-09 kl. 01:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in