Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-08, 17:51
  #1
Medlem
Hej!
Med tanke på vädret var det absolut rätt sommar att skaffa sin första båt på. Är helt grön/okunnig vad gäller båtar och motorer. Har en båt som heter Uttern med en tvåtakts motor från mercury (50hk).

Den har gått utan problem tills för någon vecka sen när jag och några kompisar var ute i båten. Rätt som det var blev det bensinstopp och motorn dog. Fyllde på bensin. När jag skulle starta båten på nytt började det låta väldigt konstigt. Ett ljud jag inte kände igen. Som bredbandsuppkopplingen lät förr i tiden när man ringde upp adsl. Min första tanke var att den varnade för låg oljenivå eller att motorn var överhettad. Men ljudet kvarstår när motorn är kall och trots att jag fyllt på olja. Det tog emot att köra hem när det lät så men motorn gick bra.

Kan det vara något elfel? Känns inte som att det är något med motorn eftersom det börjar låta redan innan man försöker starta motorn (när man vrider på tändningen)

Här kommer några korta filmer på hur det låter:

https://delafil.se/57d627889182f4a4/...804_193534.mp4

https://delafil.se/75619bd2b6d6570c/...804_193751.mp4

Behöver den lämnas in? Har ni några tips på vad det skulle kunna vara?

/en uppgiven båtägare som fått smått panik efter att ha kollat vad en ny motor kostar.
Citera
2018-08-08, 18:52
  #2
Medlem
StormaktRods avatar
Lät ju lite mystiskt men kan det vara nivåvakten till oljetanken?
Citera
2018-08-09, 00:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormaktRod
Lät ju lite mystiskt men kan det vara nivåvakten till oljetanken?

Du är nog nå't på spåren...

"Det är inte så att du har en flottörgivare för oljenivån? På en hel del murklor (även Mariner tillverkade av Merc) från 90-talet fanns en givare med en limmad magnet i oljetanken som hade en otrevlig ovana att släppa efter 10-15 år. Detta gjorde att givaren larmade för låg oljenivå med konstant tjut från summern. Eftersom givaren satt inbyggd i tanken fanns två alternativ, byta oljetanken eller koppla ur givaren och själv hålla koll på nivån. Prova att koppla ur givaren för att se om den slutar gnälla."

eller

"Felet var att flottören inte flöt längre, fyllde tanken full men ändå var flottören längst ner i tanken, vände jag tanken upp o ner så flyttade sig flottören så den satt inte fast, helt enkelt tappat flytförmågan ?

Min pep så fort jag satte på tändningen innan jag ens hade startat den kan ju inte vara något annat då."
https://www.maringuiden.se/forum/top...mercury-50-95/
.
Citera
2018-08-09, 21:49
  #4
Medlem
Eftersom ljudet inte är konsekvent så är det förmodligen ett elfel vid larmenheten eller ett elfel vid givaren för vad nu den ska ljuda för. Med elfel så är det oftast jordfel, pröva att röra runt under styrpanelen men jag tror det är givaren som larmar med jordfel/fukt, typ på motorn.

Jag håller med dig att det låter som ett 750/1200 Split Speed modem
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback