2018-08-08, 16:35
Medlem
Tjabba hörrni! Jag är 26 år och har ett dygt år kvar tills jag tar examen som italiensk språkvetare. Utöver italienska kan jag flytande svenska, grekiska och engelska. Jag älskar att skriva, översätta och överlag arbeta med texter, så det jag undrar är nu hur ni skulle tipsa att man skulle till väga för att bygga upp en karriär som frilansskribent?

I dagsläget skriver jag texter för mig själv och för vissa enklare sidor på nätet och studenttidningar. Jag arbetar som tolk och har god erfarenhet av översättning, men jag vill veta vad ni tror är viktigt för att lyckas att bli skribent på heltid. Hur ska jag exempelvis börja bygga upp ett kontaktnätverk enligt er? Ska jag vända mig till stora arbetssökande platformar på engelska, eller ska jag sikta på att köra svenska sidor först? Ska jag skicka runt idéer om artiklar och reportage till alla möjliga tidningar, bloggar och sidor eller är det några sidor ni främst skulle rekommendera?

Alltså, mer eller mindre, hur lyckas man och hur tar man de första stegen? Och vilka är de viktigaste första stegen? Jag är ju inte examinerad än, men jag tänker mig att det finns otroligt mycket att göra redan nu för ens karriär ska få en bra start. Allt tips och förslag (förutom ni som säger att det aldrig kommer gå) tas öppet emot!

Tack på förhand och ha en bra dag!
Citera
2018-08-08, 16:48
Medlem
holmiums avatar
Du bör väl ha alla möjligheter om du är bra och brinner för ditt ämne.

Jag tror mer det handlar om att satsa på rätt häst (som vanligt här i världen). Vi lever i ett paradigmskifte och censurvurmarna och åsiktförtryckarna inom västerländsk politik och deras skyddslingar och tillskyndare inom judemedier kommer snart att tillhöra historien.

Blicka framåt och satsa inte på de döende kadavren, dom skall skall snart vara den jord som en ny och friare värld växer upp ur. Där ligger vår framtid.
Citera
2018-08-08, 17:45
Medlem
Folk som lyckas ekonomiskt och i livet har minst tre inkomster. Bind dig inte vid en enda inkomst. Ha flera. Du verkar mycket driven och gillar det du gör. Du har alla förutsättningar att lyckas. Se världen utanför den lilla svenska.

Nu är jag partisk men ser även en möjlighet i alternativ media på sikt. Idag hotar Bonniers dem men de vinner i längden. Översätt kanske lite artiklar åt Friatider till tex italienska och peta in en fot. Det kanske kan vara ett projekt.
Citera
2018-08-08, 17:56
Medlem
Ratads avatar
Om du har språklig kompetens och talang för att skriva finns det nog många halvstora nättidningar eller tidskrifter som kan tänka sig att ge dig ett vikariat eller låta dig hoppa in.

Ja, att kunna skriva vettigt är till stor del en talang. Jag har jobbat med välutbildade och erfarna skribenter vars språk och meningsbyggnad har varit så bedrövlig att jag ofta fått skriva om stora delar. Med den bortrationaliserade korrekturläsningen är det en uppskattad egenskap.

Mitt tips vad gäller kontaktnätet är att till en början kasta ut nätet vitt och brett och se vilka som är intresserade av dig när du inte har ett imponerande jobb-CV. När du väl får chansen att göra ett jobb som du tror kan imponera ska du gå in 100% för att göra det bra. Kvalitét är viktigt i klickbait-tider. Plocka ihop skvaller om Bianca Ingrossos trosskydd från Instagram kan vilken praktikant som helst göra.
Citera
2018-08-08, 21:21
Medlem
Tack för era svar! Verkligen uppskattat att ni är positiva och ser möjligheterna. Hoppas också att det kan bli något.

Efter att ha läst på lite om en eventuell karriär så verkar det viktigt att bygga upp ett litet "bibliotek" med egna artiklar och saker man skrivit, hur ställer ni er till det? Upprätta en enklare hemsida där man har olika texter, arbeten och saker man utfört så att man kan visa upp det för att locka uppmärksamhet.

Det skulle jag gärna göra, men jag är tyvärr inte intresserad av det som verkar vara mest populärt nu för tiden (ekonomi, fastigheter och teknologi), tror ni det kommer vara ett problem? Hälsa och relaterande vetenskap, träning, filosofi, språk och resor är mina främsta intressen, är det möjligt att bygga ett "textbibliotek" efter dessa intressen? Och översättning såklart, men där kan jag ju mer eller mindre översätta vilka texter som helst, oberoende av ämne.

Vad mer är viktigt i början? Satsa pengarna på rätt häst håller jag med om, men då kan det vara bra att veta vilka hästar som finns att satsa på och vilka som ni satsat på tidigare och fått utdelning. Pratar metaforiskt såklart, men vill få reda på vart man ska rikta sin energi och tid i början. Skrivandet av texter man kan visa upp eller marknadsföring, skicka runt CV och intresseanmälan? Vad säger ni?

Superstort tack igen för era svar! Gjorde en verkligen mer inspirerad och sugen på fortsätta på detta spår
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in