2018-08-07, 15:17
Medlem
Osäker på om detta är rätt ställe på fb men annars kan mod flytta!

Har inte lyckats förstå semesterersättning och hur det funkar nu under sommaren på mitt sommarjobb. Jag kommer att ha "samlat" ihop 5 dagar semester enligt chefen samtidigt som jag kommer att ta 10 dagar semester.

Får jag då betalt för halva min semester? Hur blir det för sommarjobbare som inte tar ledigt alls?

Tacksam om någon kan förklara
Citera
2018-08-07, 15:20
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GossetBeer
Osäker på om detta är rätt ställe på fb men annars kan mod flytta!

Har inte lyckats förstå semesterersättning och hur det funkar nu under sommaren på mitt sommarjobb. Jag kommer att ha "samlat" ihop 5 dagar semester enligt chefen samtidigt som jag kommer att ta 10 dagar semester.

Får jag då betalt för halva min semester? Hur blir det för sommarjobbare som inte tar ledigt alls?

Tacksam om någon kan förklara

Semesterersättning är något som sommarjobbare (och timanställda) får just för att dom inte får semester. Det är ett lönetillägg istället för det.

Hur ser ditt avtal ut? Har du rätt till förskottssemester? Annars är det dina 5 dagar du har.
Senast redigerad av Trollfeeder 2018-08-07 kl. 15:23.
Citera
2018-08-07, 15:42
Medlem
Jag sommarjobbar tar noll i semester och får 12,5 % av allt ja tjänar som semesterersättning utbetald som en klumpsumma
Citera
2018-08-08, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonslayerxoxo
Jag sommarjobbar tar noll i semester och får 12,5 % av allt ja tjänar som semesterersättning utbetald som en klumpsumma
Exakt så här brukar det vara. Bra förklaring!
Citera
2018-08-08, 09:32
Medlem
8bitrages avatar
Vilket är roligt, för timanställda tror ibland att dom tjänar 12.5% mer än de som har fast anställning och tjänar in semesterdagar, men det där tillägget ligger på fast anställda också så t.ex. jag får 233kr mer i lön på en semesterdag än på en vanlig arbetad dag. Så jag som arbetar med fast anställning får 5 veckor ledig tid + semestertillägg. Så 12.5% påslag jämnar egentligen bara ut skillnaden

Pratat med åtminstone någon för några år sen som tyckte att ”jag har 12.5% mer i lön än dig pga semestertillägget” när vi jobbade på samma företag och hade typ samma lön men olika anställningsförhållanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in