Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-08-22, 16:32
  #25
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Som användare är jag väldigt lite aggressiv. Går sällan till attack. Fastnar istället i fakta och funderingar. Upprepar mycket det som jag tycker är viktiga fakta eller slutsatser. Förstärker gärna det andra sagt. Kan nog verka lite trist och menlös. Eller rent utav dum i huvudet och korkad. Möjligtvis dryg.

Svär sällan. Om ens alls. I verkligheten ständigt och jämt. Har inget emot hårt ordbruk från andra, men tycker bäst om svordomar modell kapten Haddock i Tintin istället för fitta/hora etc.
__________________
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2018-08-22 kl. 16:37.
Citera
2018-08-22, 19:27
  #26
Medlem
Jag broderar för ofta ut med komplicerade formuleringar, andra meningslösheter och dåliga skämt. Istället för att skriva direkt vad jag känner även om det bara blir en one-liner. Att aldrig se tillbaka tror jag är en bra övning.

Och lite kuk och fitta skadar inte. Det är nästan det enda man ser inristat eller sprayat i offentliga miljöer. Det verkar finnas ett behov av dem när man är i opposition, som väl debatt går ut på att någon hela tiden är.

Tuttar.
Citera
2018-08-23, 21:52
  #27
Medlem
Gnomegirls avatar
Jag brukar försöka hålla en hyfsad ton. Men ibland, framförallt i samband med skov kan jag reta upp mig på något inlägg så jag muppar ur totalt och svarar i affekt.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt till er drabbade.

Som tur är har de flesta av mina urmuppningar varit så grova och totalt OT att mod tagit bort dem och jag slipper skämmas i åratal efteråt.

MVH/Gnomegirl
Citera
2018-08-31, 23:59
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
En bra poäng. Mycket av mänsklig kommunikation är icke-verbal. På ett forum ser du inte om den du talar med blir ledsen eller sårad.

Det är ju just det, hur mottagaren kan tänkas ta det som.
Men vem tänker på det och det på ett fora som detta(Flashback)?
Jag har inte gjort det.
Men jag gör det.
Nu har verkligheten alltmer börjat flytta in på nätet på alla dessa vis så även detta, "detta Flashback".
Det är slut på det roliga nu, det var roligt att slå någon på käften här på Flashback. Detta tycker jag själv.
Men vad har då jag själv använt "detta Flashback" till?
Är jag inte mänsklig, eller?
Näe, jag har inte alltid uppträtt detta "mänskligt", nej.
Men artig, detta ALLTID artig, skall man alltid detta alltid vara.

En "bra debattstil" är levererande av fakta, inget annat. Resterande av känsloyttringar och detta åt alla håll och kanter är inte av intresse- då om något har en väl använt sig av "forat Flashback" på det "allra bästa" av dem alla på detta "bästa vis".
Så långt det går så skall en alltid försöka hålla och förhålla sig detta korrekt och även artig.
Men går allt detta "korrekta förhållandet"("bra debattstil") alltför långt och utanför alla sunda gränser så kan man mer än gärna slå vederbörande, och som var den som började, på käften.
Men även den som "börjar och började" på Flashback kan också vara detta mänsklig, ledsen och sårad och kanske inte ens bjudit upp till detta "en debatt"?

(TS börjar bli gammal, och jag med! Men äldre än min samtid kommer jag detta aldrig att bli...)
__________________
Senast redigerad av hee4r 2018-09-01 kl. 00:34.
Citera
2018-09-13, 04:41
  #29
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag har varit med på Flashback sedan 2003, så det har blivit ganska många år. Över den tiden har jag sett forumet förändras på många sätt, från att ha varit ett slags underground-häng till vad det är idag, ett populärt forum för alla möjliga sorteras "vanliga" och ovanliga människor.

Debattklimatet har i min upplevelse hårdnat något över den tiden; idag är man mer bitsk och elak i diskussioner jämfört med tidigare. Kanske har det med antalet deltagare i debatterna att göra - man vill snabbare få bort de man upplever inte bidrar till diskussionen. Oavsett så tycker jag det är värt att fundera kring hur man för diskussion - inte för andras skull utan helt och hållet för sin egen.

Vad anser ni är bra debattstil och följer ni själva vad ni anser är bra debattstil?

Jag har tidigare varit lite av en provokatör; jag tyckte (och tycker förvisso ännu) att det är roligt med lite kontroversiella fakta. Sånt som vi kan kvantifiera som sant, men som inte riktigt känns ok för de flesta. Sedan kan man diskutera det på olika sätt, och jag har sedermera övergått till en mer frågande debattstil, där jag istället för att skriva "men herregud, du har ju inte fattat någonting " föredrar att skriva "varför tror du att det är så?" eller "kan du ge ett exempel från verkligheten på vad du menar?". Detta har medfört några intressanta effekter:

1. Jag lär mig mer i diskussionerna

Istället för att avfärda andras sätt att se på saker så kan jag oftare få en förståelse för var resonemanget hos meningsmotståndaren brister och/eller vilken kunskap som saknas. Emellanåt inser jag att meningsmotståndaren trots allt har rätt och att det är jag som får tänka om.

2. Andra blir "avslöjade" (på premissen att de råkar ha fel och jag rätt) på ett annat sätt än om jag bara häver ur mig fräckheter

Det är tydligen svårt att bemöta mitt nyare beteende. Jag tror det är för att meningsmotståndaren är "på hugget" och liksom vill ha fräckheter slängda mot sig, så att han eller hon kan hugga ifrån tillbaka. De liksom bara väntar på att få gå till attack, men blir avväpnade när man helt värdeneutralt ställer en fråga istället. Jag har märkt att det blir vanligare att meningsmotståndare bara tystnar eller försvinner från diskussionen jämfört med meningslöst munhugg med elakheter.

3 Jag blir betraktad som en idiot i diskussionerna.

Detta är den kanske mest intressanta aspekten. När jag inte visar samma anda av "du är en idiot, jag har rätt" så hamnar man automatiskt i ett demagogiskt underläge. Meningsmotståndaren, som kan vara en idiot rakt igenom, får fler på sin sida av den enkla anledning att han eller hon ger sken av att vara säker på sin sak (helt felaktigt). Detta är en tråkig effekt, och jag tror att det är det som gör det så lätt för politiker att låta övertygande utan att ens ha snuddat vid en lösning på det problem som diskuteras.

Hur gör ni andra? Bemöter ni andra så som ni själva vill bli bemötta? Vad tycker ni är bra debatteknik? Vad vill ni se mer av och vad vill ni se mindre av i debatter här på Flashback?

Jag tror man mer ger sig in i detta med liv och lust i början. Sedan blir man gammal och trött.

Jag tycker tvärtom att förr blev man hårdare attackerad och fick mark ones ground. Framförallt bevisa sig. Källa på det? Var standardfrasen. Jag har inte sett en källa på evigheter. Det är bara tyckanden.
Var man kunnig och hade källa och bra argument lyssnade folk. Det var ändå någon slags intellektuell hederlighet.
Detta var en lejonkula och inget fel i det. Numera är det en hord av tuggummituggande brudar som bjäbbar helt substanslöst. De lysnar inte på argument och saknar helt argument. De är inte här för att diskutera ett ämne med en motståndare. De vill bara slå med spade i sandlådan. Både före och efter valet har den substanslösa smutskastningen kommit även hit. Det är inte längre diskussioner. Det är som ett gräl i en dysfunktionell parrelation.
Där folk bara skriker obalanserat. Ja från båda eller snarare alla håll.

I sanningens namn har flashback alltid varit ett ställe där folk avreagerar sig när de inte mår bra. Men förr var det diskussion. Nu är det mest ett gapigt skrikigt klassrum.

Trådarna blir för långa och ointressanta för det är omöjligt att hänga med.

Till exempel tråden om Mathias Karlssons facebookinlägg.. inte ett enda kontemplerande inlägg på flera sidor. Bara arga människor som inte diskuterar innehållet utan bara går full Arnstad. Det är utan sans och vett från flera håll.

Eftersom flashback är ett publikt diskussionsforum och inte en social klubb för de inblandade så är det katastrof. Det finns inget läsvärde för publiken.

Jag är intresserad av vad andra tänker och vill gärna se saker från flera håll, så länge man kan motivera sig sakligt.Det imponerar på mig om en meningsmotståndare får mig att inse att jag hade fel och får ompröva min ståndpunkt. Men du får man lägga upp nya fakta på bordet.

Jag håller koll på ett 20 tal nick. Scrollar resten.

Min egen debattstil har ett syfte. Jag vill lära mig folks tankestrukturer hur de funkar och reagerar.
Jag brukar försöka köra don efter person.

Jag blir hellre kallad dum i huvudet och läser ett inlägg med substans än den här passivt aggressiva manipulerande kadern som inte är här för att diskutera utan är på väg att ta över den sista bastionen så hegemonin blir fullständig.

Bastion är fel ord kanske. Utpost? Flaskback var förut en fristad från fanatisk pk-ism Det är det inte längre.

Du fick ett kasst svar. Ska försöka bättre i morgon
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2018-09-13 kl. 05:08.
Citera
2018-09-13, 05:08
  #30
Medlem
Sprutnarkomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Numera är det en hord av tuggummituggande brudar som bjäbbar helt substanslöst. Som inte vill diskutera ett ämne med en motståndare. De vill bara slå med spade i sandlådan.

Så är det. Förut fanns det en kombination av intelligens och provokation, eller om man vill kalla det en kombination av givande och tagande. Men intelligensen/givandet har försvunnit.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Både före och efter valet har den substanslösa smutskastningen kommit även hit. Det är inte längre diskussioner. Det är ett familjegräl.

Det är värre än ett familjegräl, det är ren jävla ondska.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
...passivt aggressiva manipulerande...

Ja, det är sossarna som har hittat hit.
Citera
2018-09-13, 05:17
  #31
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnarkoman
Så är det. Förut fanns det en kombination av intelligens och provokation, eller om man vill kalla det en kombination av givande och tagande. Men intelligensen/givandet har försvunnit.



Det är värre än ett familjegräl, det är ren jävla ondska.



Ja, det är sossarna som har hittat hit.
Du sade det bättre än mig.

Och ja det är ondska.

Man kan kritisera både SD och Mathias och hans uttalande men det är inte det man gör. Man bedriver en virtuell psykologisk hetsjakt som drivs av samma mekanismer som det var hetsjakt på judar på 30 talet. Samtidigt som man tror att man är god eftersom man bekämpar fienden.

En mentalt frisk människa läser att jag skrev mekanismer och om den inte förstår så tar den reda på vad jag menar på ett eller annat sätt. Kanske genom att kalla mig dum och ifrågasätta. Men inte dessa - de bara skriker eftersom jag vågade skriva jude utan att vörda offren.

De klarar inte av en intellektuell diskussion. Det är bara styrda av känslomässiga triggers.



Det finns inget förnuft bara hysteri.

Sossarna eller tokvänstern tror att de övertygar. Det enda normalt funtade människor gör är att hålla sig undan de obalanserade dårarna.
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2018-09-13 kl. 05:22.
Citera
2018-09-13, 05:41
  #32
Avstängd
jag har bra driv och är envis i det jag gillar att debattera om , att framföra mina tankar och livserfarenheter i olika ämnen förgyller , håller mothuggen dålig ton så försöker jag ta ner denne med överväldig övertygelse om vem denne är i sitt sätt att debattera , tar ytterst sällan åt mej i det som skrivs , än i annat att jag är intresserad av hur människor tänker i vissa lägen , lägger ut kluriga fällor i bland för att avslöja vem någon är och hur denna tänker , gillar ärlighet även om svaret inte passar mej


jag är klurig och få vet vem jag verkligen är
Citera
2023-11-17, 20:45
  #33
Medlem
det beror på. om jag argumenterar i verkliga livet, då tror jag att det borde finnas en tidsgräns för hur länge en person kan prata (utan att man avbryter dem). för annars använder personen mycket utfyllnadssnack och man får svårt att komma ihåg allt plus sina egna argument mot dem (om du inte skriver ner allt). när det kommer till online är det lättare att argumentera
Citera
2023-11-20, 23:17
  #34
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag försöker se till att inte fastna i evighetsdiskussioner. Har jag sagt ungefär det jag tänkt mig, och kan förutse med 99% säkerhet vad svaret kommer bli, så går jag inte ens tillbaka och läser svaren. Framför allt är det ointressant att diskutera med någon som bestämt sig för att du har fel, och som kommer ägna jättemycket tid och energi till att bara tycka tvärt emot dig. En del tycker att det är kul, som någon sorts sport, men det tycker jag bara är meningslöst.

Den tendensen finns väl i alla läger, men de feminister som skriver jättemycket på Flashback brukar diskutera utifrån principen "Jag skiter i om du har rätt eller inte, för jag har valt sida!". Då är det meningslöst att hålla på och skriva fram och tillbaks med än ett par tre gånger.
Citera
2023-11-21, 12:12
  #35
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag försöker se till att inte fastna i evighetsdiskussioner. Har jag sagt ungefär det jag tänkt mig, och kan förutse med 99% säkerhet vad svaret kommer bli, så går jag inte ens tillbaka och läser svaren. Framför allt är det ointressant att diskutera med någon som bestämt sig för att du har fel, och som kommer ägna jättemycket tid och energi till att bara tycka tvärt emot dig. En del tycker att det är kul, som någon sorts sport, men det tycker jag bara är meningslöst.

En evighetsdiskussion kan fortfarande vara givande. Problemet uppstår - precis som du skriver - när den du debatterar med är helt låst i sin uppfattning, och enbart diskuterar med dig i syfte att övertyga dig. Sådana diskussioner är långsiktigt ett slöseri med din tid. Även om det finns något medmänskligt som känner att de åtminstone bör få någon form av mothugg. Det finns ju alltid en liten möjlighet att de börjar tänka självständigt. Men jag brukar sluta rätt snabbt, ifall jag ser att den jag debatterar med saknar självständigt tänkande.

För mig är inte åsikten något problem. Ju konstigare uppfattning, desto mer givande diskussion. Men en givande diskussion förutsätter att båda lyssnar på varandra, och att båda är öppna för att ändra sin ståndpunkt. I annat fall kan man debattera med valfri chatbot. Hur många tycker exakt samma sak idag om exakt alla saker som man gjorde för exempel 10 eller 15 år sedan. Att ändra åsikt är en styrka. Men ifall man är självständigt tänkade så ändrar man inte åsikt pga lite digitalt ryggdunkande. Utan därför att man upptäckt argument som är bättre än sina egna. Och enda möjligheten att komma så långt, är att man lyssnar på den man debatterar med.

admin
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback