2018-08-07, 10:48
Medlem
Såhär ligger det till. Den senaste tiden har jag märkt att när jag styrketränar och kör tyngre övningar som knäböj och marklyft så blir jag mer och mer "utmattad" efteråt. Det är inte den vanliga tröttheten i kroppen utan mer andningen. Efter jag utfört ett set övningar blir jag yr och det känns som att jag måste ta i hårt när jag andas för att luften verkligen ska komma in i lungorna. Såhär har det aldrig varit förut utan det är något som har kommit successivt.

Det känns som att det är svårt för min kropp att få ut syresatt blod i musklerna och hjärtat måste verkligen jobba hårt. När jag joggar i lugnt tempo efter träningspasset så ligger min puls på 175...och jag är vältränad. OBS, inte hjärtat då det nyligen blev undersökt.

Varför tror jag att det är ansträngningsastma? För att min mamma har exakt samma problem och hon har fått diagnosen ansträngningsastma.

Varför går jag inte bara till sjukhuset och blir undersökt? För att jag inte befinner mig i Sverige utan i Kina och sjukvården här oerhört krånglig, speciellt om man är utlänning. Alternativet är att gå till ett "internationellt sjukhus" och betala ca 2.000 kr bara för besöket och ca 20.000 för undersökning, prover och behandling, nej tack.

Istället tänker jag bara gå till sjukhuset, säga att jag har ansträngningsastma och be att få medicin. Försvinner symptomen och pulsen minskar så är problemet löst.

Frågan är då, vad heter medicinen som jag ska be att få?
Citera
2018-08-07, 11:44
Medlem
Någon bricanyl, eller något med salbutamol, men på din beskrivning låter det inte riktigt som ansträngningsastma.
Sänka pulsen och vidga luftrören lär det göra dock
Citera
2018-08-07, 11:50
Medlem
Varför inte hellre anpassa din träning till vad din kropp klarar av?

Men annars så vidgar Bricanyl luftrören.
Citera
2018-08-07, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightdevil
Någon bricanyl, eller något med salbutamol, men på din beskrivning låter det inte riktigt som ansträngningsastma.
Sänka pulsen och vidga luftrören lär det göra dock

Tack för svaret! Efter lite googlande kom jag också fram till att Ventolin och Bricanyl är dom mest lämpliga. Frågan är bara vad skillnaden egentligen är på dom.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför inte hellre anpassa din träning till vad din kropp klarar av?

Men annars så vidgar Bricanyl luftrören.

Så jag ska träna mindre och mindre tills jag inte klarar av att träna alls? Förstår inte logiken riktigt där kompis. Jag har inte ökat träningen utan snarare tvärtom och bara fått större problem.
Citera
2018-08-07, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleancomfort
Så jag ska träna mindre och mindre tills jag inte klarar av att träna alls? Förstår inte logiken riktigt där kompis. Jag har inte ökat träningen utan snarare tvärtom och bara fått större problem.
Så är livet med att ha astma. Det handlar inte om vad man vill utan vad man kan. Man får anpassa livet till detta även om man medecinerar. Träna lättare så går det säkert bra utan medecin!
Citera
2018-08-07, 12:35
Medlem
Tänker på det där med att du är i Kina. Hur är luften där, mycket luftföroreningar? Du har säkert överkänslighet eftersom din mor också är dålig. Nu har du blivit utsatt av för mycket av sådant du inte tål och så har detta utlöst en astma hos dig.

Fick själv astma i vuxen ålder och detta medförde att allt omkullkastades. Kunde inte träna som jag tidigare gjort och fick även byta arbete. Sen har det bara blivit värre och värre med mer och mer jag inte tål. Hade också svårt att acceptera det i början och ville att medicinerna skulle lösa alla mina problem. Men det gör de inte och jag kan inte träna allt för hårt eller göra allt som jag kunde innan. Man måste acceptera detta och anpassa sig efter de förutsättningar man har!
Citera
2018-08-07, 12:47
Medlem
Citat:
Såhär ligger det till. Den senaste tiden har jag märkt att när jag styrketränar och kör tyngre övningar som knäböj och marklyft så blir jag mer och mer "utmattad" efteråt. Det är inte den vanliga tröttheten i kroppen utan mer andningen. Efter jag utfört ett set övningar blir jag yr och det känns som att jag måste ta i hårt när jag andas för att luften verkligen ska komma in i lungorna. Såhär har det aldrig varit förut utan det är något som har kommit successivt.

Det känns som att det är svårt för min kropp att få ut syresatt blod i musklerna och hjärtat måste verkligen jobba hårt. När jag joggar i lugnt tempo efter träningspasset så ligger min puls på 175...och jag är vältränad. OBS, inte hjärtat då det nyligen blev undersökt.

Varför tror jag att det är ansträngningsastma? För att min mamma har exakt samma problem och hon har fått diagnosen ansträngningsastma.

Varför går jag inte bara till sjukhuset och blir undersökt? För att jag inte befinner mig i Sverige utan i Kina och sjukvården här oerhört krånglig, speciellt om man är utlänning. Alternativet är att gå till ett "internationellt sjukhus" och betala ca 2.000 kr bara för besöket och ca 20.000 för undersökning, prover och behandling, nej tack.

Istället tänker jag bara gå till sjukhuset, säga att jag har ansträngningsastma och be att få medicin. Försvinner symptomen och pulsen minskar så är problemet löst.

Frågan är då, vad heter medicinen som jag ska be att få?

Det låter inte som ansträngningsastma. Piper det i bröstet när du andas, blir du extra slemmig i halsen, får du hosta pga att det känns som en kliande känsla i strupen? Får du andnöd som att strupen sluter sig?

Oavsett vilket tycker jag nog det är värt att kolla upp. Det kan ju även vara något annat som orsakar besvären, t ex hjärtsjukdom. Dessutom har astmamedicin en del bieffekter som kan vara negativa vid idrottsutövande, t ex förhöjd puls, darrningar, koncentrationsstörningar med mera.

Ansträngningsastma finns för övrigt inte, däremot kan astma utlösas av fysisk ansträngning. Ofta om du har astma så känner du av det i andra situationer som är påfrestande för luftrören också, och inte bara vid träning.

Utöver det är jag inte säker på om en läkare kommer börja dela ut astmamediciner utan att först få göra en undersökning. Gå till sjukhuset eller vårdcentralen eller vad de har i Kina, be att få göra ett PEF eller en spirometri för att se hur bra luftrören fungerar så får du åtminstone en indikation på huruvida du har astma eller inte.
Citera
2018-08-07, 16:04
Medlem
Citat:
Tack för svaret! Efter lite googlande kom jag också fram till att Ventolin och Bricanyl är dom mest lämpliga. Frågan är bara vad skillnaden egentligen är på dom.

Jag har buventol easyhaler, tar den innan träning för att få ut mycket av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in