Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2020-05-12, 21:32
  #97
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Det stora flertalet av dom som tillhör den självutnämnda eliten i Sverige visar sig aldrig här. Skriver aldrig här.

Det finns ett försvinnande litet antal undantag i form av extroverta personligheter, men dom är inte representativa för eliten i Sverige.

Eliten, avgränsas av helt andra egenskaper.

Här finns hos många en mycket vriden bild av vilka som utgör eliten i Sverige.

Formuleringsförmåga, språkbehandling och stavning är inga kriterier alls i urvalet.


Nej, detta är inte ett elitistiskt forum. Det skulle till att börja med behöva vara starkt avgränsat, för ens kunna ha grundläggande förutsättningar.
Citera
2020-05-13, 01:22
  #98
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Jag tänker då på hur språket vårdas här på fb, och i brist därpå, kritiseras!

Jag har reagerat på två saker som stödjer tesen i rubriken.

Dels slås jag ofta av hur väl många medlemmar här uttrycker sig i skrift, och hur sällan man ser riktigt dåliga inlägg.

Ämnena kan förstås vara undermåliga. Men även de högst tveksamma spörsmålen bärs ändå ofta upp av ett flyt i texten. Det är relativt sällan man ser stavfel eller meningsbyggnadsfel.

Många av mina vänner kan tex uttrycka sig såhär på mejl eller sms:

"Ok d bli bra då hämtar ja upp dig där"

"Så du svebtv fan va bra han e!"

Inga direkta stavfel precis, men jävligt slappt språk. Och "nya" ord kan ändå bli felstavade, tex "svebtv" istället för "Swebbtv" som i exemplet ovan.

Mina vänner skriver inte på flashback, och skulle nog heller aldrig göra det. De skulle kanske inte våga. Och nu pratar vi inte om några idioter, utan helt vanliga genomsnittliga människor som fixade skolan utan att varken glänsa eller göra bort sig.

Den andra iakttagelsen är att om någon ändå uttrycker sig undermåligt här, så kommer ofta attacker från andra medlemmar. Man verkar få tycka precis vad som helst, men man ska fan inte ha ett slappt språk. Såhär kan det låta:

"Dags att gå klart SFI kanske?"

"Jag föreslår att du lär dig svenska innan du ger dig in i diskussionen"

"Koppla in stavningsprogrammet igen och skriv om inlägget är du snäll. Det blir så rörigt om man ska försöka tolka vad du menar"

Mao, hårda cyniska omdömen så fort någon slarvar med någon aspekt av svenskan. Är flashback lite elitistiskt på den här punkten? Skrämmer vi bort medelmåttorna?

Jag är medelmåttig och neråt på att skriva och stava.
Har nog blivit lite bättre med tiden.

Nej jag låter mig inte skrämmas, ser istället möjligheterna att lära mig.
Citera
2020-05-13, 09:19
  #99
Moderator
najass avatar
Trådar sammanfogade

/mod
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback