• 1
  • 2
2018-08-05, 22:39
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Jag är lite konfunderad över varför folk är så fixerade vid hur folk skriver på detta forum? Borde inte det viktigaste vara innehållet i ett inlägg? Gränsen kanske går om man inte kan förstå vad innehållet i ett inlägg.

Jag anser mig vara relativt språkligt begåvad, även om jag är starkare i andra ämnen samt är inte speciellt intresserad av svensk grammatik, då det är ett litet språk tillika mitt modersmål. Jag har mejlat med folk med dyslexi, brudar med begränsat ordföråd/allmänbildning etc. Stör mig inte det minsta så länge vi kan kommunicera.

Däremot går jag ofta över gränsen när jag argumenterar folk, men jag stör mig framförallt på vad människor skriver och inte hur dom skriver.

Så vad beror det på att folk är så känsliga för språklig nivå, grammatik etc?
Citera
2018-08-05, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
jag tycker inte folk är det.

Den här typen av svar är tex mycket mer störande än om någon inte kan skilja mellan "de" eller "dem". Vem bryr sig? Jag har svårt att skilja på det ibland då jag endast skriver på känsla och jag har inte läst mycket grammatik alls. De flesta åren i skolan gav jag fan i den.
Citera
2018-08-05, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Den här typen av svar är tex mycket mer störande än om någon inte kan skilja mellan "de" eller "dem". Vem bryr sig? Jag har svårt att skilja på det ibland då jag endast skriver på känsla och jag har inte läst mycket grammatik alls. De flesta åren i skolan gav jag fan i den.

jag har skrivit tusentals inlägg och nästan ingen har klagat på hur jag skriver eller att jag t ex inte använder stor bokstav, verkar också som särskrivningsmaffian lyser med sin frånvaro på flashback)
Citera
2018-08-05, 22:49
Medlem
Luxuss avatar
Därför att det är jobbigt för ögonen att läsa dåligt skriftspråk.
Citera
2018-08-05, 22:56
Medlem
Det stör mig att en person som fyllt 18 inte kan stava eller inte vet när de sär skriver.

Visar bara på Sveriges förfall.

Ursäktad är man om man är trött eller om man njuter av berusets behag.
Citera
2018-08-05, 23:02
Medlem
Min hjärna noterar språkliga fel vilket gör att texter skrivna på undermålig svenska inte går att läsa då min koncentration hela tiden kommer flyttas från budskapet till språkbruket.

Det räcker med att en skribent särskriver för att jag ska ignorera allt den personen skriver.
Citera
2018-08-05, 23:04
Medlem
Citat:
jag har skrivit tusentals inlägg och nästan ingen har klagat på hur jag skriver eller att jag t ex inte använder stor bokstav, verkar också som särskrivningsmaffian lyser med sin frånvaro på flashback)

Det må så vara, beror väl på vilka forum man verkar i. Just särskrivning störde jag mig faktiskt på, får jag erkänna, tills att jag träffade på en som var smart men ändå särskrev. Då fattar man att engelskan ställer till det för många.
Citera
2018-08-05, 23:04
Medlem
Folk som inte orkar uttrycka sig är ordentligt är språkets motsvarighet till idioter som lämnar hundskit på gatan, man har inte vett att förstå att man inte ska skita ner för andra bara för att man själv är lat.
Citera
2018-08-05, 23:13
Medlem
En text som är dåligt utformad språkligt sätt är svår att läsa, ej sällan kan även missuppfattningar uppstå, i synnerhet om skriftställaren har svårt med syftningar i sin text.
En text som innehåller felstavade ord, olämpliga ord, eller fel former gör att det tar stopp när dessa dyker upp. Uttryck som hör hemma i talspråk passar inte heller i skriven text. Någon påstod nyligen i en tråd att sättet denne skrev på berodde på att han skrev på dialekt, sådant, om det nu finns någon substans i påståendet, bör heller inte förekomma då man vänder sig till i princip vem som helst som talar, skriver och läser på svenska.

Att krydda texten med förstärkningsord som är direkt ovårdade kan man kanske få göra någon gång, men inte regelbundet i ett öppet forum.

Skriva så att läsaren förstår innefattar städse att skriva korrekt. Visst kan man i många sammanhang klara förståelsen ändå, men då blir det ibland en del gissningar, inte vad skriftställaren tänkt som gissning många gånger.
Citera
2018-08-05, 23:15
Medlem
kalkryggars avatar
Folk är gärna anala av sig när dom ser att någon inte gör det så *perfekt och rätt* som dom anser att det skall vara.

Jag själv skulle aldrig använda "dom" i mina professionella sammanhang. Men jag skulle heller aldrig få för mig att använda "de" eller "dem" när jag skriver här på Flashback. Däremot så klagar jag inte på dom som använder "de" och "dem".

Jag anser att oavsett om man inte gillar sättet personen skriver på men att texten ändå går att läsa så är det off-topic att notera det. Såna inlägg rapporterar jag (jo även jag är anal med vissa saker). Men om det är text som är svår att tolka eller läsa så tycker jag att det är okej att kommentera det i ett inlägg i tråden. Men då skall det göras för att man söker ett förtydligande. Inte för att göra ner den andra.

Citat:

Det är ju lite lustigt för du är ju en sån som folk mer klagar och stör sig på innehållet du skriver än hur du skriver det.
Citera
2018-08-05, 23:17
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup

Tyvärr har många människor som postar på anonyma forum en övertro på sin egen förträfflighet, många ljuger om sina erfarenheter och kunskaper.
Jag har xxx i iq, jag har en phd o.s.v sedan kan man avläsa i deras texter avsaknad av grundläggande förståelse om hur man stavar.
Det blir lite skrattretande när sådant händer och ibland måste man ingripa.
Själv har jag viss svårighet med både stavning och meningsbyggnad men jag försöker lägga lite mer tid på vad jag vill få fram, så det blir förståeligt, som respekt till den som ska läsa det.
Citera
2018-08-05, 23:22
Medlem
nabplayers avatar
Svenskar som tror att världen kretsar kring det svenska språket
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto