Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-05, 20:24
  #1
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!

Jag vet att det finns folk som framgångsrikt varit rökare i tentapluggs-tider.
Jag har aldrig varit rökare eller snusare.
Hur snabbt skulle jag kunna "dra nytta" av antingen cigaretter eller snus för detta ändamål?
Du får gärna säga att det är en jättedum idé om du har belägg för det, men annars behöver jag inte det.
Jag har inte lätt för att komma in i beroenden och alla i min släkt har varit stabila ang. detta.

Mvh!
Citera
2018-08-05, 21:08
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
Nikotin kan väl faktiskt platsa som en nootropisk drog, det är inte första gången jag hör nikotin i detta sammanhanget.

Men jag tror inte att den effekten är särskilt märkbar. Jag är nikotinist, men vet inte hur jag hade fungerat om jag hade levt utan så jag har inget att jämföra med.

Jag tror att du får mer positiv effekt av koffein i så fall.



Nikotin är mycket beroendeframkallande och pissäckeljobbigt att bli av med. Det är mycket få människor som klarar det. De flesta droger är beroendeframkallande, men den här drogen sticker ut.

Så även om du inte brukar bli beroende så var varsam, och fundera på om det är värt att riskera ett livslångt beroende.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-08-05 kl. 21:12.
Citera
2018-08-06, 01:15
  #3
Medlem
Nikotinet har ju medicinska egenskaper, har hört människor (som inte är nikotinberoende bör sägas) att dom blir piggare och mer "alerta" efter en dos nikotin.

"Via nikotinreceptorer kan nikotin utöva farmakologisk effekt

Nikotin utövar sin farmakologiska effekt genom att binda till proteiner, vilkas normala roll är att verka som receptorer för acetylkolin (ACh). Receptorerna kallas kolinerga nikotinreceptorer (nicotinic cholinergic receptors, nAChR). Både acetylkolin och nikotin aktiverar nikotinreceptorerna och kallas därför nikotinagonister. Acetylkolin, men inte nikotin, verkar även på de s k muskarinreceptorerna. Acetylkolin har en mångfald funktioner i centrala och perifera nervsystemet, somliga medierade via nikotinreceptorer och andra via muskarinreceptorer.

Nikotinreceptorerna möjliggör snabb signalering mellan nervceller. När receptorn aktiveras av acetylkolin eller nikotin leds en impuls till cellens insida inom någon millisekund. Snabb impulstrafik är t ex nödvändig mellan nerv och muskel, och därför förvånar det inte att kolinerga nikotinreceptorer svarar för den uppgiften. Om däremot acetylkolin aktiverar muskarinreceptorn, reagerar cellen först inom sekunder eller minuter.

Nikotinreceptorer är centrala också i det autonoma nervsystemet och modulerar så skilda processer som matsmältning, hormonsekretion, blodtryckskontroll och pupillkonstriktion."

Varför inte testa ett nikotinläkemedel? Typ tuggummi, rökning är ju det farligaste sättet att inmundiga drogen, visst det slår fortast fast för dig som inte är beroende bör detta inte spela någon roll.

Kuriosa: nikotin finns också i små små mängder i både potatis och tomater.


http://www.lakartidningen.se/Functio...rticleId=17928
Citera
2018-08-06, 22:16
  #4
Medlem
Padoops avatar
Tycker helt klart cigaretter funkar bäst för det, perfekta pauser. Att ta en cigg medans man läser igenom en sammanfattning innan man fortsätter funkade utmärkt. Passa dig bara för att hamna i ett beroende, extremt lätt hänt och du märker det inte förens det är för sent :/
Citera
2018-08-27, 00:43
  #5
Medlem
Hursomhelstings avatar
Snus kräver tillvänjning så har du ett halvår att ge där du kväljer och hela världen snurrar så kanske det goda sedan infinner sig, snus gör annars gott för koncentrationen.
En balja starkt Te funkar på mig och utan socker, honung ska det vara.

Allt sådant som drar igång en ska undvikas, cigg pffft pfft pffft, socker är big no no, energidrycker rent förkastligt, kaffe kan vara bra i måttlig mängd för att orka ta sig över krönet.
Citera
2018-08-27, 01:12
  #6
Medlem
Hursomhelstings avatar
Men å andra sidan när jag tänker på hur det var så att motion och bra mat det är det bästa.

Sedan har jag också en filosofi att ska man boosta sig så ska man göra det lite så seriöst och inte med nå halvdan legal kökkelmönja krafs som tar ned kroppen som t ex rökning.

Det finns kosttillskott och gym/tränings produkter som är legala och faktiskt fungerar.
Citera
2018-10-16, 23:22
  #7
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Men å andra sidan när jag tänker på hur det var så att motion och bra mat det är det bästa.

Sedan har jag också en filosofi att ska man boosta sig så ska man göra det lite så seriöst och inte med nå halvdan legal kökkelmönja krafs som tar ned kroppen som t ex rökning.

Det finns kosttillskott och gym/tränings produkter som är legala och faktiskt fungerar.


Vad är det för kosttillskott och gym/tränings produkter som skulle passa då?
mvh!
Citera
2018-10-23, 20:31
  #8
Medlem
DexDogtectives avatar
Jag har aldrig känt av cigaretter något vidare, ärligt talat. Cigariller och cigarrer har nikotinet känts, men snus är ju definitivt det mest tillfredställande när det kommer till nikotin. Skall du använda det endast för pluggning och inte tagit det förut skulle jag nog råda dig att börja några veckor i förtid. Själv använder jag oftast snus på jobbet för att kunna koncentrera mig bättre och få tiden att flyta snabbare, men som relativt ny snusare så var det fan inte roligt i början. Jag började med kärringsnus, aka Rapé, men kör nu på Lundgrens Norrland, klart godast.

tl;dr det fungerar jättebra för att stärka koncentrationen, men du blir snurrig som fan i början


Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Snus kräver tillvänjning så har du ett halvår att ge där du kväljer och hela världen snurrar så kanske det goda sedan infinner sig, snus gör annars gott för koncentrationen.
Det tar ju knappast ett halvår att vänja sig med snus. Börjar man med något lite svagare, typ Rapé (white large då) eller LD salmiak som jag gjorde så går det ganska fort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback