Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-05, 16:47
  #1
Medlem
Blev jävligt imponerad när jag såg ett test på en bakaxel. En av stål och en av kolfiber.

Den i kolfiber höll för dubbelt så mycket som den av stål.

Skulle man kunna göra ett plan helt i kolfiber?
Inte bara små plan utan även passagrrarplan.
Citera
2018-08-05, 16:48
  #2
Medlem
https://www.youtube.com/results?sear...fiber+airplane

aha, passagerarplan...Säkert? Inte sett dock men det kanske är på väg
Citera
2018-08-05, 17:13
  #3
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Finns ju redan.

Boeing 787 är till stor del byggd i kolfiberkompositmaterial. Google är en vän!
Citera
2018-08-05, 17:18
  #4
Medlem
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Finns ju redan.

Boeing 787 är till stor del byggd i kolfiberkompositmaterial. Google är en vän!
Då vill jag passa på att gå lite off topic, skulle man kunna bygga järnvägsräls i kolfiber? Det vore ju skönt att slippa alla förbannade jävla solkurvor varenda jävla sommar!
Citera
2018-08-05, 18:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Då vill jag passa på att gå lite off topic, skulle man kunna bygga järnvägsräls i kolfiber? Det vore ju skönt att slippa alla förbannade jävla solkurvor varenda jävla sommar!
Där passar aramidfiber (Kevlar) bättre.

Kolfiber bör belastas 'enbart' i fiberriktningen - Vid tvärkrafter/skjuvning går fibrerna lätt av även "inplastade" i matrisen.

Och eftersom kolfiber har så hög elasticitetsmodul (töjer sig lite/inget) så bör man tänka sig det som ett "sprött" material i gammaldags termer.

EDIT:
Men järnvägsräls i kurvor utsätts för rätt mycket "slitage"/nötning mot hjulens "läpp"/fläns, så jag skulle hellre rekommendera någon metall-metallkomposit - Typ förspända, höghållfasta stållinor i bronsmatris.

Och problemet solkurvor beror ju inte mest på materialet i rälsen, utan på att man vill använda en "för billig" metod att hålla den på rätt plats genom kurvorna.
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2018-08-05 kl. 18:12.
Citera
2018-08-05, 19:56
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
EDIT:
Men järnvägsräls i kurvor utsätts för rätt mycket "slitage"/nötning mot hjulens "läpp"/fläns, så jag skulle hellre rekommendera någon metall-metallkomposit - Typ förspända, höghållfasta stållinor i bronsmatris.
Med bra design och rätt hastighet så är slitaget i det närmaste noll för tåg, spårvagnar däremot kan slita rejält i skarpa kurvor, tror det är svårt att ersätta stål av flera orsaker.
Stål är billigt, det är lätt att kapa, böja och svetsa samt kan slitas ned flera millimeter innan det behöver bytas så kolfiber i en sån applikation tror jag inte på.

Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Blev jävligt imponerad när jag såg ett test på en bakaxel. En av stål och en av kolfiber.

Den i kolfiber höll för dubbelt så mycket som den av stål.

Skulle man kunna göra ett plan helt i kolfiber?
Inte bara små plan utan även passagrrarplan.
Som skrivits innan så byggs plan redan i kompositmaterial men ibland är "gamla" material att föredra över kolfiber.

Dragrace till exempel, en kardanaxel av stål fjädrar lite medans kolfibern är stum tills den går av.

https://youtu.be/Udtv7SzAq6Q?t=16


Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Då vill jag passa på att gå lite off topic, skulle man kunna bygga järnvägsräls i kolfiber? Det vore ju skönt att slippa alla förbannade jävla solkurvor varenda jävla sommar!
Hur många solkurvor har du läst om denna sommaren?
Citera
2018-08-05, 20:09
  #7
Medlem
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Och problemet solkurvor beror ju inte mest på materialet i rälsen, utan på att man vill använda en "för billig" metod att hålla den på rätt plats genom kurvorna.
Hmmm, stålet expanderar ju i solvärmen. Ett material som inte påverkas vore ju optimalt, de förslag som du nämnde kanske inte gör det, men är alltså för kostsamma?
Citera
2018-08-05, 20:13
  #8
Medlem
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hur många solkurvor har du läst om denna sommaren?
Jag läser inte om dom, jag upplever dom i mitt yrke. Hittills i år, runt Mälardalen och Borlänge så har det varit tre. Resten av landet har jag ingen aning om. Men varje sommar sedan tio år tillbaka har det alltid varit solkurvor som stör arbetet, varje sommar.
Citera
2018-08-05, 21:31
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Blev jävligt imponerad när jag såg ett test på en bakaxel. En av stål och en av kolfiber.

Den i kolfiber höll för dubbelt så mycket som den av stål.

Skulle man kunna göra ett plan helt i kolfiber?
Inte bara små plan utan även passagrrarplan.
Det används en hel del kolfiber och andra fibermaterial i stora flygplan sedan rätt många år. Här finns lite bilder som visar materialsammansättningen i några välkända flygplan: https://www.slideshare.net/KanchhaLa...space-industry

En del saker måste dock vara av metall såsom elkablar, stora delar av motorerna (det förekommer turbinblad av keramik för att tåla hög temperatur) och det mesta av landningsställen.
Citera
2018-08-05, 22:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Hmmm, stålet expanderar ju i solvärmen. Ett material som inte påverkas vore ju optimalt, de förslag som du nämnde kanske inte gör det, men är alltså för kostsamma?
Stål i rälen är bra, billgt, välkänt och helt okej för ändamålet.

Solkurvsproblemet uppstår när man försöker spänna fast alldeles för långa "skarvlösa" längder genom kurvorna (då längdförändringen pga. temp.förändringar skapar drag- eller tryckkrafter i rälens längdriktning).
Vilken kan ge för höga påkänningar i rälens infästning i syllarna, eller förflytta hela syllar gentemot banvallen.

Om man istället (lite som förr) delar upp rälsen genom kurvor i tio- - tjugo-meters längder så kan man dölja längdutvidgningen i skarvarna.
Skarvarna görs med fördel kraftigt snedskurna - Så att man slipper både "skarvdunk"/hjulslitage och risk att hjulflänsen "hugger tag".
Typ minst tre, fyra ggr. rälhuvudets bredd som längd på "slitsen".
Citera
2018-08-08, 19:36
  #11
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Blev jävligt imponerad när jag såg ett test på en bakaxel. En av stål och en av kolfiber.

Den i kolfiber höll för dubbelt så mycket som den av stål.

Skulle man kunna göra ett plan helt i kolfiber?
Inte bara små plan utan även passagrrarplan.

Nackdelarna med kolfiber jämfört med en massa kompositmaterial är att det är relativt sett styvt jämfört med aramid (kevlar) och glasfiber. Själva flygplanskroppen brukar inte flexa vansinnigt mycket, men vingarna kan flexa 25-30 grader under en normal flygning. Ännu mer vid turbulens. Sprickbildning skulle i bästa fall leda till att man fick skicka plan till verkstan på löpande band, för byte av hela vingar.
Citera
2018-08-08, 21:15
  #12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Nackdelarna med kolfiber jämfört med en massa kompositmaterial är att det är relativt sett styvt jämfört med aramid (kevlar) och glasfiber. Själva flygplanskroppen brukar inte flexa vansinnigt mycket, men vingarna kan flexa 25-30 grader under en normal flygning. Ännu mer vid turbulens. Sprickbildning skulle i bästa fall leda till att man fick skicka plan till verkstan på löpande band, för byte av hela vingar.
Undra ens om det skulle gå att bygga med kevlar/glasfiber idag till ett konkuranskraftigt pris relativt gammal beprövad teknik.

https://www.youtube.com/watch?v=--LTYRTKV_A
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback