Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-05, 14:19
  #1
Avstängd
Snälla vilka egenskaper och nackdelarna med tystnad? Gärna olika förslag och åsikter om detta är varma välkomna? Tack så mycket
Citera
2018-08-05, 22:22
  #2
Medlem
Pafids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kikwiti
Snälla vilka egenskaper och nackdelarna med tystnad? Gärna olika förslag och åsikter om detta är varma välkomna? Tack så mycket

Håll gärna tillbaka lite grann hellre än att ösa på för att synas och höras <- Gäller sociala sammanhang. Beror givetvis på vad du är för personlighet, vilket sammanhang, vad samtalsämnet är etc.

Utveckla vad du vill ha reflektioner om, ta upp exempel och peka på lite mer konkret att svara på..
Citera
2018-08-06, 10:35
  #3
Medlem
Otanjas avatar
Du menar egenskaper samt fördelar och nackdelar antar jag? När man pratat så mycket att man blivit lite trött kan det vara bra att gå och sätta sig i ett tystare rum som det inte är så mycket folk i. Lyssna på tystnaden där. Kanske få se hur något plötsligt smyger sig runt alla de fyra väggarna eller lyser till i hörnen. Det kan vara vilsamt att slippa höra sin egen röst just då. Kanske kan man till slut förnimma någon slags viskning eller annat subtilt ljudfenomen.
Citera
2018-08-06, 11:00
  #4
Medlem
frasselitos avatar
Blir man inte galen om man går in i ett sånt där superisolerat rum där inga ljud finns?

Annars tänker jag på citatet "tala är silver, tiga är guld"
Citera
2018-08-06, 21:57
  #5
Medlem
spyder123s avatar
Det är tystnaden som tillåter sanningar att krypa fram. Ibland är de sanningarna obekväma, och det är därför man ogillar tystnad.

Tystnad i sig är heller inget och har ingen egenskap. Det är därför det är speciellt.
Citera
2018-08-10, 11:32
  #6
Medlem
Otanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Det är tystnaden som tillåter sanningar att krypa fram. Ibland är de sanningarna obekväma, och det är därför man ogillar tystnad.

Tystnad i sig är heller inget och har ingen egenskap. Det är därför det är speciellt.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Blir man inte galen om man går in i ett sånt där superisolerat rum där inga ljud finns?

Annars tänker jag på citatet "tala är silver, tiga är guld"

Jag hoppas in i det sista på att tystnaden ska få de mer riktiga ljuden att framträda. Men jag är ingen expert. Tror ni jag är helt fel ute?
Citera
2018-08-10, 17:14
  #7
Medlem
exquisitelys avatar
Bekväm tystnad är något ovanligt och därmed näst intill exklusivt.

Tystnad kan användas för att mäta folk; " vem bryter den först?". Den som öppnar munnen först kan vara stark eller svag, beroende på situation och syfte.

Tystnad brukar ofta görs folk aningen obekväma och osäkra. Tystnad misstolkas lätt som tecken på att något är fel. En tyst person kan bli stämplad som sur, dryg, stroppig eller ledsen. Folk tycks i allmänhet i veta hur det ska hantera tystnad eller hur den kan användas.
Citera
2018-08-10, 17:52
  #8
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Det är tystnaden som tillåter sanningar att krypa fram. Ibland är de sanningarna obekväma, och det är därför man ogillar tystnad.
Hehe tänker på Ruist tystnad i Aktuellts direktsändning där SVTs normativa nyhetsrapportering bevisas.

Citat:
Tystnad i sig är heller inget och har ingen egenskap. Det är därför det är speciellt.
Tystnad har väl egenskapen att vara tyst?
Citera
2018-08-10, 20:02
  #9
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Hehe tänker på Ruist tystnad i Aktuellts direktsändning där SVTs normativa nyhetsrapportering bevisas.


Tystnad har väl egenskapen att vara tyst?
Det är som att säga att en sten har egenskapen att vara en sten. Men varför tystnad är speciellt är för att egentligen är tystnad just "ingentinget". Tystnad är ingenting, avsaknad av något att fylla ut något med. Så egentligen menar jag att "ingenting" saknar egenskap eftersom det just är ingenting.
Citera
2018-08-10, 20:31
  #10
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Tystnad är ingenting, avsaknad av något att fylla ut något med. Så egentligen menar jag att "ingenting" saknar egenskap eftersom det just är ingenting.

Vilket då gör det hela än mer fascinerande hur tystnad kan påverka folk så starkt. Att "ingenting" kan inge obehagskänslor eller leda till direkta feltolkningar.
Citera
2018-08-10, 20:35
  #11
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Vilket då gör det hela än mer fascinerande hur tystnad kan påverka folk så starkt. Att "ingenting" kan inge obehagskänslor eller leda till direkta feltolkningar.
Ja precis. Fast det är inte "ingentinget" som ger obehagskänslor utan snarare det som normalt sett döljs av bruset. Tystnaden får ju dock skulden.
Citera
2018-08-10, 21:07
  #12
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Det är som att säga att en sten har egenskapen att vara en sten. Men varför tystnad är speciellt är för att egentligen är tystnad just "ingentinget". Tystnad är ingenting, avsaknad av något att fylla ut något med. Så egentligen menar jag att "ingenting" saknar egenskap eftersom det just är ingenting.
Nja, en sten har väl egenskapen att ha en viss uppsättning atomer i en viss konstitution. Den kan vara brun, vit, rosa etc. Med en viss hårdhet av ett visst material osv.

Om något är, så har det en egenskap.
Eftersom tystnad är tyst så har det egenskapen att vara tyst.
Alltså har tystnad en egenskap.

Sen kanske man kan se det relativt? Eftersom tystnad inte är något ljud, så har det egenskapen att inte ha något ljud. Dvs, avsaknaden av en egenskap är även en egenskap?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback