• 2
  • 3
2018-08-06, 00:20
Medlem
DaChiefs avatar
a987 har snart snickrat ihop ett vattentätt semilogiskt argument i wordpad utifrån diverse random Internetsidor.

Rusur är förberedd med sin kontring: "Givetvis kan det väl vara så att just du saknar en själ."
Citera
2018-08-06, 00:32
Medlem
DaChiefs avatar
a987 refreshar sidan som en ninja. Stryker omkring. Har 3 alternativa argument i sin Wordpad.

Rusur uppdaterar frenentiskt. Väntar på en öppning då han kan sätta in det tunga artillieriet.Båda lunkar runt i ringen som två efterblivna alkissar. Den ene med glasögonen halft hängandes för ansiktet, den andre försöker gömma sin fleshlight bakom ryggen..
Citera
2018-08-06, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Varför är det INTE fel att snatta?

"att göra det som är rätt" är INTE heller ett ord, och är också något man kan leva efter.
"Heder" har helt enkelt helt och hållet att göra med vad som är RÄTT och FEL, vilket dock förstås kan skilja sig mellan människor, familjer, kulturer och länder.
Sen finns "samvete" som är den rädsla man känner INFÖR ett brott, och det obehag (skam, ånger etc.) man känner EFTER ett brott.
Eller jag kanske har förstått fel? Rätta mig gärna.

Heder är inte kopplat till pengar, det hör till det naturliga för att stärka samman hållningen i en stam.
Att undvika splittring och konflikt inom en stam eller att skydde generellt mot faror.
Det blir något annorlunda nu för tiden då man mest behandlar sina vänner och familj med heder.

Det är skillnad så sätt vart man snattar ifrån, och vad konsekvenserna blir för den man snattar ifrån.
Jag anser inte att snatteri alla gånger är så farligt , och det händer nog oftare än man tror.
Folk tar med sig saker ifrån sitt jobb eller liknande, typ en toarulle då de tänker att de inte märks .
Men det är ingen skillnad egentligen om det är ifrån en affär eller ett annat ställe som köpt in saker, de är ju inte gratis för inköpare.

Samvetet ska väl inte gå efter lagarna utan faktiska konsekvenser av sina handlingar , tycker inte du det?
Det finns saker som är rent vidriga men ändå fullt lagliga, som att köpa upp patent på något livsnödvändigt och sen höja priserna 10 gånger högre.
Citera
2018-08-08, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Heder är inte kopplat till pengar, det hör till det naturliga för att stärka samman hållningen i en stam.
Att undvika splittring och konflikt inom en stam eller att skydde generellt mot faror.
Det blir något annorlunda nu för tiden då man mest behandlar sina vänner och familj med heder.

Det är skillnad så sätt vart man snattar ifrån, och vad konsekvenserna blir för den man snattar ifrån.
Jag anser inte att snatteri alla gånger är så farligt , och det händer nog oftare än man tror.
Folk tar med sig saker ifrån sitt jobb eller liknande, typ en toarulle då de tänker att de inte märks .
Men det är ingen skillnad egentligen om det är ifrån en affär eller ett annat ställe som köpt in saker, de är ju inte gratis för inköpare.

Samvetet ska väl inte gå efter lagarna utan faktiska konsekvenser av sina handlingar , tycker inte du det?
Det finns saker som är rent vidriga men ändå fullt lagliga, som att köpa upp patent på något livsnödvändigt och sen höja priserna 10 gånger högre.

Det finns förstås mer eller mindre allvarliga FEL/BROTT.

Men jag anser fortfarande att "heder" helt och hållet har att göra med vad som är RÄTT och FEL. Och att "samvete" är den rädsla man känner INFÖR ett brott, och det obehag (skam, ånger etc.) man känner EFTER ett brott.
Och när jag skrev "brott", så menade jag INTE nödvändigtvis LAGbrott, utan istället ungefär "brott mot det som vi tycker är rätt". En del av vad vi tycker är RÄTT och FEL, det har vi lärt oss från våra föräldrar och andra. Annat har vi förstått själva.
Citera
2018-08-08, 20:45
Bannlyst
Citat:
Det finns förstås mer eller mindre allvarliga FEL/BROTT.

Men jag anser fortfarande att "heder" helt och hållet har att göra med vad som är RÄTT och FEL. Och att "samvete" är den rädsla man känner INFÖR ett brott, och det obehag (skam, ånger etc.) man känner EFTER ett brott.
Och när jag skrev "brott", så menade jag INTE nödvändigtvis LAGbrott, utan istället ungefär "brott mot det som vi tycker är rätt". En del av vad vi tycker är RÄTT och FEL, det har vi lärt oss från våra föräldrar och andra. Annat har vi förstått själva.

Heder kan innehålla att man inte ska ha sex före man gift sig, det kan vara att man inte ska komma försent .
Det är lite svårt att dra konkreta exempel som inte förväxlas med just moral.
För Moral hanterar mer dessa lagarna.
Heder är det mest sig själv som håller hårt på och inte fuskar och manipulerar ursäkter, det är mer sina egna spelregler som ingen annan kräver.
Det skiljer sig ifrån samvetet så sätt att man kan känna skam fast man inte saboterat för någon annan, skam är riktat mot sig själv.
Ett dåligt samvete är mest att man känner dåligt samspel med andra.

Så sammanfattat detta om man snattat och känner skam och inte skuldkänslor så känner man att man smutsat ner bilden av de liv man vill leva.
Känner man skuldkänslor så är det för man tänker på konsekvenser kring sitt agerande i efterhand, och då kan man rätta till sitt misstag.
Citera
2018-10-30, 14:42
Medlem
Stenbocksmannens avatar
Feghet kan inte styra världen då det inte är ett objekt utan ett begrepp om en egenskap med olika betydelse beronde på person och kontext.
Citera
2022-07-24, 14:07
Medlem
Citat:
De flesta hyllar människors mod, tex brandmän som räddar människor ur ett brinnande hus.
Men är det inte ofta så att människors mod ställer till problem i världen? Människor tänker INTE på de negativa konsekvenserna (riskerna/farorna) av sitt handlande, och därför blir det negativa konsekvenser.

Det krävs ju mod för att tex begå brott. Visserligen krävs det också mod för att LÅTA BLI att begå brott, tex våga satsa på studier istället för att satsa på en kriminell bana.

Men det krävs också FEGHET för att LÅTA BLI att begå brott.
Ta tex diktatorn som avrättar en massa människor, av rädsla för att bli mördad själv. Han är visserligen FEG som INTE vågar ta risken att bli mördad. Men han är också modig som vågar mörda människor, trots risk för framtida påföljder/straff. Alltså, om han hade varit ännu mer FEG, då hade han INTE begått de brott han begick.

Och om man tänker på det, så är ju feghet avsaknad av mod. Och mod är samtidigt avsaknad av feghet/rädsla.
Jag tänker dock att det är mer korrekt att säga att mod är avsaknad av feghet/rädsla, än att säga att feghet/rädsla är avsaknad av mod.
Detta eftersom feghet/rädsla är en fysiologisk reaktion på faror (eller tankar på faror), medan mod snarare är avsaknad/brist av fysiologisk reaktion på faror (och avsaknad/brist av tankar på faror).
Feghet/rädsla är också ett resultat av att vi har lärt oss om olika faror, medan mod snarare är brist på lärdom/kunskap om faror.
Man kan förstås lära sig att vara modig. Men då lär man sig att INTE vara feg/rädd.
Så när mod "ökar", så tänker jag alltså att det går mot NOLL FEGHET. Och sen vid NOLL FEGHET, så kan man INTE bli mer modig, alltså man kan INTE bli mindre feg.

Och väldigt små barn kan sägas ha NOLL FEGHET, alltså maximalt mod. Och det ser man ju tydliga tecken på, om man ser hur små barn beter sig. Att de INTE har mycket rädsla för tex höga höjder och vassa föremål. De har INTE lärt sig, fått kunskap, om faror ännu.

Och med tanke på den bristfälliga fegheten/rädslans koppling till psykopati, så kan man fråga sig om det inte är så att psykopati är människans grundpersonlighet?
Alltså att alla människor föds till psykopater, och att alla människor därför föds onda. Och sen med åren/tiden, så blir människor goda, genom att man sätter skräck/feghet/rädsla i dem. Dvs. man lär dem, ger dem kunskap, om olika faror. Men en del lär sig INTE, eller KAN INTE lära sig, om faror, och (för)blir därför psykopater.

Därmed INTE sagt att jag tror att alla människor som är modiga är psykopater. Man måste ha ett visst mod, så att man vågar göra nödvändiga saker, tex plantera vete (ordna mat).
Men om alla människor BARA VÅGADE göra dessa nödvändiga saker, som tex att plantera vete (ordna mat). Hur hade världen då sett ut tror ni? Alltså om FEGHET/RÄDSLA styrde världen. Hade det varit bättre eller sämre? Motivera gärna.

Lätt att manipulera rädda människor.

https://parnassen.wordpress.com/2019...dda-manniskor/
Citera
2022-07-24, 22:10
Medlem
Jag väljer att lexikaliskt definiera begreppet feg snott av Wiktionary.

Nedsättande om person som (vanl. på grund av rädsla) inte törs utföra vissa (farliga eller ofarliga) aktiviteter, eller om sådant beteende

Jag tycker du var feg som inte vågade hålla i spindeln.

Det var väldigt fegt av dig att inte stå upp för din vän när hon behövde det.

Etymologi: Av fornsvenska fēgher, av fornnordiska feigr, av urgermanska *faigijaz.
Antonymer: modig

Fegt är ett värdeböjt begrepp och därefter har den inget sanningsvärde. Är en person dumristig, modig, feg, förnuftigt rädd?
En person kan vara "för rädd" för att handla rätt, och "för rädd" för att handla fel. Tillexempel personen har inte tillräckligt mod för att hoppa i floden för att rädda en drunknande människa, eller så kan det tänkas att en person inte har tillräckligt mod för att råna gammelmormor framför bankomaten i centrum klockan sju på fredagkvällen.

Mitt förslag är att både att handla X och inte handla X är möjlig i kombination med att en annan tycker att den handlande personen visar feghet:

-Jag tycker det var fegt att du gav efter och höll i spindeln efter att Johan hotat dig med stryk om du inte gjorde det.
-Jag tycker du var feg som inte vågade hålla i spindeln.

Det är möjligt att en annan person tycker att samma handling var att visa mod och inte att visa feghet, samma referens men olika mening:
- Jag tycker det var modigt att säga nej till att hålla spindeln trots grupptrycket.
- Jag tycker det var modigt att du vågade hålla i spindeln efter att Johan verkligen var bestämd med att du skulle göra det, du var rädd men gjorde det ändå!
Citera
2022-07-24, 22:15
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
De flesta hyllar människors mod, tex brandmän som räddar människor ur ett brinnande hus.
Men är det inte ofta så att människors mod ställer till problem i världen? Människor tänker INTE på de negativa konsekvenserna (riskerna/farorna) av sitt handlande, och därför blir det negativa konsekvenser.

Det krävs ju mod för att tex begå brott. Visserligen krävs det också mod för att LÅTA BLI att begå brott, tex våga satsa på studier istället för att satsa på en kriminell bana.

Men det krävs också FEGHET för att LÅTA BLI att begå brott.
Ta tex diktatorn som avrättar en massa människor, av rädsla för att bli mördad själv. Han är visserligen FEG som INTE vågar ta risken att bli mördad. Men han är också modig som vågar mörda människor, trots risk för framtida påföljder/straff. Alltså, om han hade varit ännu mer FEG, då hade han INTE begått de brott han begick.

Och om man tänker på det, så är ju feghet avsaknad av mod. Och mod är samtidigt avsaknad av feghet/rädsla.
Jag tänker dock att det är mer korrekt att säga att mod är avsaknad av feghet/rädsla, än att säga att feghet/rädsla är avsaknad av mod.
Detta eftersom feghet/rädsla är en fysiologisk reaktion på faror (eller tankar på faror), medan mod snarare är avsaknad/brist av fysiologisk reaktion på faror (och avsaknad/brist av tankar på faror).
Feghet/rädsla är också ett resultat av att vi har lärt oss om olika faror, medan mod snarare är brist på lärdom/kunskap om faror.
Man kan förstås lära sig att vara modig. Men då lär man sig att INTE vara feg/rädd.
Så när mod "ökar", så tänker jag alltså att det går mot NOLL FEGHET. Och sen vid NOLL FEGHET, så kan man INTE bli mer modig, alltså man kan INTE bli mindre feg.

Och väldigt små barn kan sägas ha NOLL FEGHET, alltså maximalt mod. Och det ser man ju tydliga tecken på, om man ser hur små barn beter sig. Att de INTE har mycket rädsla för tex höga höjder och vassa föremål. De har INTE lärt sig, fått kunskap, om faror ännu.

Och med tanke på den bristfälliga fegheten/rädslans koppling till psykopati, så kan man fråga sig om det inte är så att psykopati är människans grundpersonlighet?
Alltså att alla människor föds till psykopater, och att alla människor därför föds onda. Och sen med åren/tiden, så blir människor goda, genom att man sätter skräck/feghet/rädsla i dem. Dvs. man lär dem, ger dem kunskap, om olika faror. Men en del lär sig INTE, eller KAN INTE lära sig, om faror, och (för)blir därför psykopater.

Därmed INTE sagt att jag tror att alla människor som är modiga är psykopater. Man måste ha ett visst mod, så att man vågar göra nödvändiga saker, tex plantera vete (ordna mat).
Men om alla människor BARA VÅGADE göra dessa nödvändiga saker, som tex att plantera vete (ordna mat). Hur hade världen då sett ut tror ni? Alltså om FEGHET/RÄDSLA styrde världen. Hade det varit bättre eller sämre? Motivera gärna.

Det är feghet som styr världen. Modiga människor är ett undantag.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in