Citat:
Ursprungligen postat av
a987
Varför är det INTE fel att snatta?
"att göra det som är rätt" är INTE heller ett ord, och är också något man kan leva efter.
"Heder" har helt enkelt helt och hållet att göra med vad som är RÄTT och FEL, vilket dock förstås kan skilja sig mellan människor, familjer, kulturer och länder.
Sen finns "samvete" som är den rädsla man känner INFÖR ett brott, och det obehag (skam, ånger etc.) man känner EFTER ett brott.
Eller jag kanske har förstått fel? Rätta mig gärna.
Heder är inte kopplat till pengar, det hör till det naturliga för att stärka samman hållningen i en stam.
Att undvika splittring och konflikt inom en stam eller att skydde generellt mot faror.
Det blir något annorlunda nu för tiden då man mest behandlar sina vänner och familj med heder.
Det är skillnad så sätt vart man snattar ifrån, och vad konsekvenserna blir för den man snattar ifrån.
Jag anser inte att snatteri alla gånger är så farligt , och det händer nog oftare än man tror.
Folk tar med sig saker ifrån sitt jobb eller liknande, typ en toarulle då de tänker att de inte märks .
Men det är ingen skillnad egentligen om det är ifrån en affär eller ett annat ställe som köpt in saker, de är ju inte gratis för inköpare.
Samvetet ska väl inte gå efter lagarna utan faktiska konsekvenser av sina handlingar , tycker inte du det?
Det finns saker som är rent vidriga men ändå fullt lagliga, som att köpa upp patent på något livsnödvändigt och sen höja priserna 10 gånger högre.