2018-08-05, 12:24
Medlem
nex112s avatar
Hejhej,

I förrigår när jag satt och spelade "frostpunk" hördes ett klick från datorn och bilden + ljudet försvann. Datorns fläktar fortsatte snurra och datorn verkade vara igång.

Startade om men skärmen var fortfarande svart. Märke då att fläktarna på GPUn står stilla.

Så, jag kopplade in skärmen i moderkortets HDMI och då fick jag bild. Dock hittar inte enhetshanteraren mitt grafikkort.

Det ska nämnas att under felsökningen krashade datorn några gånger när jag försökte starta den. Jag resettade CMOS, drog ur RAMminnena och GPUn men fick tillslut ingen bild öht (via moderkortets HDMI).
Hittade en fläktkabel till CPUn som satt lite löst så tryckte in den igen, då funkade allt igen (Kan det varit den lilla som spökade?)

Vill gärna dubbelkolla med bättre kunnande innan jag slänger ut några tusenlappar på nytt grafikkort. Vad sägs om denna btw? https://www.netonnet.se/art/datorkom...b/244799.8988/

Läget just nu då alltså:
Datorn bootar bra och skärmen är inkopplad på moderkortet. Inget grafikkort förutom det inbyggda syns i enhetshanteraren. Fläktarna på GPUn snurrar inte. De extra strömkablarna till GPUn är trippelkollade att de sitter ordentligt och det även med själva kortet.

SPECS:
CPU: Intel i5-4670K @ 3.40GHz x4
GPU: Saphire Radeon R9 390 Nitro 8GB (ca 2.5 år gammalt)
RAM: 8GB DDR3 Corsair
PSU: TX 650W Corsair
Citera
2018-08-05, 14:00
Medlem
Oh-be-wans avatar
Ja det är troligen så att ditt grafikkort dött.

Det du kan testa är ta en annan dator med fungerande grafikkort och byta ut.

Om grafikkortet inte fungerar kan du testa reflowa-det. Du tar bort alla lösa plast-delar och stoppar in det i ugnen på ca 170 grader i 14 min.
Citera
2018-08-05, 18:37
Medlem
nex112s avatar
Uppdatering:

Köpte och installerade nytt grafikkort (den jag länkade), allt funkar bra nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in