• 1
  • 2
2006-02-05, 19:14
Medlem
FoXxs avatar
Lägger in det på Hallucinogener eftersom det har med svampodling att göra.

Jag kollade precis upp apotekets hemsida och sökte på väteperoxid.
Fick fram ett antal resultat, länk.,

Ringde och fick reda på att det enbart är den på 3% som får säljas till privatpersoner. Räcker den koncentrationen till en svampodling?

För er oinvigda använder man det till för att döda bakterier så att odlingen inte blir kontaminerad utav mögel etc.
Citera
2006-02-05, 19:28
Medlem
ja
det räcker, du ska tom späda ut den
tänk dock på att väteperoxid är väldigt ineffektivt mot mögel.
det är bra att ha i casinglagret men det är inte bra att torka av diskbänkar/arbetsytor med. det måste du ha klorin till.
Citera
2006-02-05, 19:46
Medlem
TomiXs avatar
VA!? När jag köpte min 3% Väteperoxid på ett centralt (dvs stort apotek) så frågade jag om man kunde köpa den starkare varianten om det inte räckte med den 3%iga för ändamålet jag skulle ha det till, receptarien kollade lite i datorn och fråga om hon skulle beställa hem en sådan till mig för de var slut, beställde dock inte hem den för planerna på det jag hade lades ned.

Men för mig verkar det som att det är så att om man bara har en bra anledning så säljer iaf vissa apotek den 30% varianten
Citera
2006-02-05, 19:51
Medlem
Det licenstjaffset de kör med på vissa apotek kan jämföras med att tex vissa konsumbutiker kräver 20-årsgräns på alkohol. Det är något de själva hittat på sen den stora ATCP-vågen som härjade för massa år sedan. Jag har varit runt på några apotek i bla Lund och när det ena nekade gick jag till det andra och fick köpa. 3% räcker fint för ändamålet, men får man så ska man köpa 33%, det är lite mer hardcore. Billigare och räcker längre
Citera
2006-02-05, 21:39
Medlem
FoXxs avatar
Okey, kan ni ge mig några skäl till varför det inte skulle räcka med en 3%-ig lösning? Om dem skulle fråga det på apoteket där jag ska köpa det.

För till att tvätta sår med duger det fint med 3%-igt koncentrat antar jag.
Citera
2006-02-05, 21:46
Medlem
Ado0s avatar
skulle köpa det en gång och blev tillfrågad vilken sort jag ville ha, eller rättare sagt till vilket ändamål jag skulle ha det till, och fick veta att den starkare kan användas till att bleka t ex älgskallar...så ni kan ju säga att ni eller nån bekant jagade under säsongen och har en skalle ni vill ha på väggen
Citera
2006-02-06, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ado0
skulle köpa det en gång och blev tillfrågad vilken sort jag ville ha, eller rättare sagt till vilket ändamål jag skulle ha det till, och fick veta att den starkare kan användas till att bleka t ex älgskallar...så ni kan ju säga att ni eller nån bekant jagade under säsongen och har en skalle ni vill ha på väggen

Det där drog jag till med för några år sen när jag höll på som mest med sprängämnen. Sa att jag ville ha den starka 33%-iga och den snälla tanten la orden i munnen på mig. Hon frågade om jag skulle färga hår, javisst svarade jag då och fick samtidigt en liten lektion hur jag skulle späda den för bästa resultat.
Citera
2006-02-07, 09:19
Medlem
FoXxs avatar
En liten update inom ämnet.
Var igår nere till apoteket och köpte mig den 30%-iga lösningen .

Kom dit och så frågar jag en av dem som arbetar där om dem har väteperoxid, hon kollar lite snett och frågar vad jag ska ha det till och jag svarar då att jag ska bleka hår eller kläder (borde nog sagt och men i.a.f det är sånt man kommer på efteråt). Då frågar hon vilken styrka jag vill ha. Säger att 3% eller 30% går lika bra. Så kilar hon in på lagret och kommer ut med 30%-iga.

Passade på att köpa destillerat vatten, vilket borde vara bättre än kranvatten för svamparna.

Nu är frågan bara hur mycket jag ska späda ut väteperoxiden. Någon som vet det?
Citera
2006-02-07, 09:41
Medlem
alvins avatar
väteperoxid

det går bra att köpa den starkare lösningen används till att göra rent, bleka älghorn med
Citera
2006-02-08, 01:03
Medlem
kallebilles avatar
Har själv köpt den starka varianten på apoteket, hade en liten odling på gång. Var inga problem men tycker mig minnas att de frågade vad jag skulle ha det till.
Citera
2006-02-09, 20:20
Medlem
FoXxs avatar
Hur mycket väteperoxid ska man ha i 0.25L vatten?
Citera
2006-02-12, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoXx
Hur mycket väteperoxid ska man ha i 0.25L vatten?

Ett tesked väteperoxid, dvs cirka 5 ml, per en liter vatten

Alltså 5/4 = 1,25 ml väteperoxid till 0,25 liter vatten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in