• 1
  • 2
2018-08-04, 13:25
Medlem
-Emmanuels avatar
Jag gillar verkligen fisk. Nyfångad fisk, grillad med salt, dill, smör och potatis till, det är väldigt gott. Men också lite mesigt.

Men jag insåg att jag har missat detta med att tillaga fisk som är kryddstark eller het och ger smaklökarna en utmaning. Jag tänker bjuda på något sådant och börjar med att fråga här om någon har tips eller recept att dela med sig av och vilka matfiskar som ni tycker är goda med mycket kryddor.
Citera
2018-08-04, 13:40
Medlem
Indiska fiskrätter är/kan göras väldigt kryddstarka. Men annars är en fiskgratäng med dijonsenap (en stark sort) och grädde och/eller creme fraiche grymt gott, som denna: https://www.kokaihop.se/recept/lyxigt-god-fiskgratang

Du kan ju även göra het friterad fisk genom att blanda mjölet med kryddor, innan du doppar fisken i ägg osv.
Citera
2018-08-04, 13:41
Medlem
Thailändsk fisksoppa med kokosmjölk (finns flera olika recept om du googlar) tycker jag är gott. Brukar oftast göra det på lax eller torsk.
Citera
2018-08-04, 14:25
Medlem
Ziayas avatar
Jag gillar inte fisk men min tjej älskar det. Hon lagar kolja i ugn och kryddar den med chili, saffran, Ingefära och vitlök. Det är en rätt till och med jag kan äta lite av när man har en fet sås till, potatis och grönsaker till.😊
Citera
2018-08-04, 14:26
Medlem
-Emmanuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Indiska fiskrätter är/kan göras väldigt kryddstarka. Men annars är en fiskgratäng med dijonsenap (en stark sort) och grädde och/eller creme fraiche grymt gott, som denna: https://www.kokaihop.se/recept/lyxigt-god-fiskgratang

Du kan ju även göra het friterad fisk genom att blanda mjölet med kryddor, innan du doppar fisken i ägg osv.
Det låter riktigt smarrig!
Citera
2018-08-04, 14:31
Medlem
-Emmanuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Thailändsk fisksoppa med kokosmjölk (finns flera olika recept om du googlar) tycker jag är gott. Brukar oftast göra det på lax eller torsk.
Fisksoppa! Bra förslag. Hade jag inte i tankarna.
Vilka kryddor kan passa bäst skulle du säga. Sambal olek kan kanske passa.
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Jag gillar inte fisk men min tjej älskar det. Hon lagar kolja i ugn och kryddar den med chili, saffran, Ingefära och vitlök. Det är en rätt till och med jag kan äta lite av när man har en fet sås till, potatis och grönsaker till.😊
Det låter lyxigt. Vet du vad såsen till innehåller?
Citera
2018-08-04, 14:38
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Emmanuel
Det låter lyxigt. Vet du vad såsen till innehåller?
Det är surgrädde med gurka, citron och lite salt. Svalka mot det heta.
Senast redigerad av Ziaya 2018-08-04 kl. 14:58.
Citera
2018-08-04, 14:40
Medlem
-Emmanuels avatar
Citat:
Det är surgrädde med gurka, citron och lite salt. Svalka mot det heta.
Crème fraiche alltså. Låter mycket gott. Tack! Vanlig torsk lär väl gå lika bra som kolja med.
Citera
2018-08-04, 14:46
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Crème fraiche alltså. Låter mycket gott. Tack! Vanlig torsk lär väl gå lika bra som kolja med.
Hon är även tokig i lax. Ibland steker hon kotletter i chili och cayennepeppar. Jag tycker att det luktar fan men hennes kompisar njuter med tårar i ögonen.
Citera
2018-08-04, 14:50
Medlem
-Emmanuels avatar
Citat:
Hon är även tokig i lax. Ibland steker hon kotletter i chili och cayennepeppar. Jag tycker att det luktar fan men hennes kompisar njuter med tårar i ögonen.
LOL. Det låter bra. Kryddiga laxkotletter. Tack för tipsen.
Citera
2018-08-04, 15:08
Medlem
Citat:
Fisksoppa! Bra förslag. Hade jag inte i tankarna.
Vilka kryddor kan passa bäst skulle du säga. Sambal olek kan kanske passa.

Sambal har jag inte testat men det borde funka. Jag brukar köra med thaibasilika, ingefära, chili.
Här är ett recept jag brukar köra på.
https://steamykitchen.com/29073-thai-fish-soup.html
Citera
2018-08-04, 22:55
Medlem
mjukmjukares avatar
Ös på men den krydda som oftast hettar till fisk / skaldjur är salt & Cayennepeppar.
Inget annat.
Allt annat smaksätter men gör inte fisken het eller stark.

´
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in