Citat:
Det finns väldigt få fördelar med att bli ilurad att barnet som frugan skaffat med grannkarln är ditt eget. När antalet gökungar överstiger 5-10% hos andra arter börjar hanarna överge ungarna.
Snarare tyder allt på att män har utvecklat perceptionsbias vad gäller otrohet och gökungar. I Sverige har det visat sig att män som är så pass misstänksamma att de går till domstol och begär faderskapstest är fäder 85% av gångerna ändå.
Historiskt har graden av gökungar varit väldigt låg. Mellan 1 och 3 procent.
Det verkar som du talar om de män som befinner sig allra lägst ned på stegen och som måste ta till desperata metoder. Såna män brukar vara extremt svartsjuka däremot. Ingen slump att kvinnomisshandel är vanligast bland män med låg ststus.
Snarare tyder allt på att män har utvecklat perceptionsbias vad gäller otrohet och gökungar. I Sverige har det visat sig att män som är så pass misstänksamma att de går till domstol och begär faderskapstest är fäder 85% av gångerna ändå.
Historiskt har graden av gökungar varit väldigt låg. Mellan 1 och 3 procent.
Det verkar som du talar om de män som befinner sig allra lägst ned på stegen och som måste ta till desperata metoder. Såna män brukar vara extremt svartsjuka däremot. Ingen slump att kvinnomisshandel är vanligast bland män med låg ststus.
Men det är en minoritet män som överhuvudtaget är så pass misstänksamma att de begär faderskapstest, eller hur?
Jag har även läst att pappor ger mer uppmärksamhet åt barn desto mer de ser ut som de själva (oavsett ifall de är fäder eller inte) vilket verkar vara åter en av naturens sätt att se till att man gynnar egna gener. Fäder till adopterade är av egen erfarenhet otroligt distanta (trots att de antagligen haft naiva ideal om att biologin inte gör något). Jag skulle tro att pappor till adopterade är en oönskad symptom av denna "vilja att tro", förr i tiden så skulle den i naturen antagligen mest se till att en svag man sköter om närbesläktade ungar inom stammen (som alla ändå är typ kusiner och andragradskusiner).
Men grejen är att en svag man som tar hand om en annan mans unge, har ändå möjlighet att möjligen få en egen unge med kvinnan (som enslags gengäld), det kan vara hans enda chans till genetisk överlevnad i naturens brutala spel.
En stenhård skeptiker å andra sidan kanske inte ens kan få barn med någon kvinna, till och med ifall många kvinnor vill ha honom.
Naturen har ju trots allt gjort oss romantiska och religiösa av en anledning, nästan som botemedel mot att vi råkade bli för självmedvetna.
Just nu pågår ju en brutal bortselektion av självmedvetna, intelligenta ateister som tar p-piller och bara vill ha sex för sexets skull, då vi bara haft p-piller i 2 generationer så har vi inte än riktigt märkt av denna anpassning av naturen inför nya omständigheter.
Skulle annars älska att få källor angående det där om vad som händer när gökungar överstiger 5-10%, inte för att jag inte tror dig, utan för att jag vill läsa mer om det, det låter bara otroligt intressant.