2019-01-26, 17:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Barnet får begära testet och modern får tala för barnet.
Eller som du själv skrev:
"Ja modern kan föra barnets talan."
Nej, socialnämnden får begära testet. Eller domstolen. Hur skulle det se ut om man fick gå runt och begära andras DNA hur som helst?

Om jag påstår att Paul McCartney är min pappa och jag ska få ärva hans miljoner tror jag mina utsikter att fått DNA-test är förhållandevis små.
Senast redigerad av Ipsi 2019-01-26 kl. 17:29.
Citera
2019-01-26, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, vad var det du inte fattade? Bara myndigheter har rätt att begära tester av andra. Inte kvinnor, inte män.

Du inser att jag föreslår än annan ordning än den nuvarande...

Nu ids jag inte med dig mer.
Citera
2019-01-26, 17:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Du inser att jag föreslår än annan ordning än den nuvarande...

Nu ids jag inte med dig mer.
Ja, ditt förslag går åt andra hållet att alla som tror att de är pappor ska bli erbjudna ett test utan att behöva be om det, eftersom kvinnan kan bli sur om han ber om ett test först.

Hur nu myndigheterna ska veta att de tror att de är pappor om de inte ber om ett trst.

Om Bosse och Stina ska ha barn blir det ju lite konstigt om myndigheterna erbjuder Kalle ett test.

Men om Bosse inte skriver under faderskapsbekräftelsen så kommer troligen myndigheterna att be honom om ett test om Stina på ett trovärdigt sätt uppgett honom som enda trolig far. Så det du efterfrågar finns ju redan idag. Ingen behöver vara far utan test.
Senast redigerad av Ipsi 2019-01-26 kl. 17:52.
Citera
2019-01-26, 17:49
Medlem
Citat:
Ja, ditt förslag går åt andra hållet att alla som tror att de är pappor ska bli erbjudna ett test utan att behöva be om det, eftersom kvinnan kan bli sur om han ber om ett test först.

Hur nu myndigheterna ska veta att de tror att de är pappor om de inte ber om ett trst.

Om Bosse och Stina ska ha barn blir det ju lite konstigt om myndigheterna erbjuder Kalle ett test.

Nej, du har inte fattat något.
Citera
2019-01-26, 17:57
Avslutad
Citat:
Nej, du har inte fattat något.
Du menar att ingen ska behöva registreras som far utan faderskapstest. Och det behöver man inte heller. Man låter bara bli att på anmodan av kvinnan skriva på en faderskapsbekräftelse, så blir man ombedd att lämna DNA.

Men hur ska myndigheterna veta om de ska erbjuda Kalle, Bosse eller Olle ett automatiskt test om ingen av dem säger något?
Citera
2019-01-26, 18:06
Medlem
Citat:
Du menar att ingen ska behöva registreras som far utan faderskapstest. Och det behöver man inte heller. Man låter bara bli att på anmodan av kvinnan skriva på en faderskapsbekräftelse, så blir man ombedd att lämna DNA.

Men hur ska myndigheterna veta om de ska erbjuda Kalle, Bosse eller Olle ett automatiskt test om ingen av dem säger något?

Jag menar ju att initiativet skall ske på KK. De skall alltså per automatik erbjuda Kalle testet om nu Kalle tror han är fadern. Kalle kan avböja om han så vill och ta faderskapet utan test. Men myndigheterna skall inte meddela modern om testet genomförs eller inte, där skall råda sekretess.

Man skall inte behöva smyga, vara misstänksam mot kvinnan man älskar osv... men man skall inte heller bli pålurad gökungar.

Du måste lida av extremt dålig fantasi och empati om du inte det minsta kan sätta dig in i männens villkor.

Det är ett väldigt enkelt förslag. Inte krångligt alls.
Citera
2019-01-26, 18:14
Avslutad
Citat:
Jag menar ju att initiativet skall ske på KK. De skall alltså per automatik erbjuda Kalle testet om nu Kalle tror han är fadern. Kalle kan avböja om han så vill och ta faderskapet utan test. Men myndigheterna skall inte meddela modern om testet genomförs eller inte, där skall råda sekretess.

Man skall inte behöva smyga, vara misstänksam mot kvinnan man älskar osv... men man skall inte heller bli pålurad gökungar.

Du måste lida av extremt dålig fantasi och empati om du inte det minsta kan sätta dig in i männens villkor.

Det är ett väldigt enkelt förslag. Inte krångligt alls.
Jaja, hon lär ju ändå märka om hon får lämna in bekräftelsen med bara hennes eller bådas underskrifter.
Citera
2019-01-26, 18:38
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Nej, socialnämnden får begära testet. Eller domstolen. Hur skulle det se ut om man fick gå runt och begära andras DNA hur som helst?

Om jag påstår att Paul McCartney är min pappa och jag ska få ärva hans miljoner tror jag mina utsikter att fått DNA-test är förhållandevis små.
Då får du återvända till föräldrabalken och läsa 5§ igen.
5 § Talan om fastställande av faderskap väcks av barnet.
Modern får föra barnets talan.

Gör dig själv en tjänst...
Citera
2019-01-26, 19:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Då får du återvända till föräldrabalken och läsa 5§ igen.
5 § Talan om fastställande av faderskap väcks av barnet.
Modern får föra barnets talan.

Gör dig själv en tjänst...
Jaha, ja då får jag be morsan kräva McCartney på DNA åt mig då.

Eller kanske kungen.
Senast redigerad av Ipsi 2019-01-26 kl. 19:06.
Citera
2019-01-27, 08:07
Medlem
Citat:
Jaja, hon lär ju ändå märka om hon får lämna in bekräftelsen med bara hennes eller bådas underskrifter.

Men killen kan testa och så visar det sig att barnet är hans....

Då blir det inte surt efter om kvinnan är ovetande om testet utförts eller inte.

Kvinnan kan utöva ett stort tryck på mannen där att bara acceptera barnet.
Citera
2019-01-27, 10:17
Avslutad
Citat:
Men killen kan testa och så visar det sig att barnet är hans....

Då blir det inte surt efter om kvinnan är ovetande om testet utförts eller inte.

Kvinnan kan utöva ett stort tryck på mannen där att bara acceptera barnet.
Vi får hoppas att han är vuxen nog att inse allvaret i att ta på sig ett faderskap. Det är något som påverkar det lilla barnet för all framtid och är verkligen inte är något som man gör bara för att ens partner blir sur annars.

Skulle han hoppa från ett tak också för att hon blir sur annars?
Citera
2019-01-27, 10:28
Medlem
Citat:
Vi får hoppas att han är vuxen nog att inse allvaret i att ta på sig ett faderskap. Det är något som påverkar det lilla barnet för all framtid och är verkligen inte är något som man gör bara för att ens partner blir sur annars.

Skulle han hoppa från ett tak också för att hon blir sur annars?

Nej, men frågan skulle ligga och gnida resten av relationen i värsta fall.

Är man gift och kanske redan har barn tillsammans så kanske man inte misstänker sin hustru för snedsteg... konstigare saker har hänt.

Men frågan har en annan sida jag försäökt förjklara för dig, det är nog lättare för dig att se kvinnoperspektivet? För mannens perspektiv klarar du inte av uppenbarligen.

Vad är skälet till kvinnostympningm slöja, och andra uttryck för oskuldskrav? Vad är skälet till att kvinnor i extremfallet inte får tilltala främmande män?

Grunden är ju att mannen aldrig kan vara 100% säker på att barnet är hans. Med modern teknik och sjukvård är det dock enkelt att åstadkomma... och ge det lite tid så sjunker den nya verkligheten in i kulturen också.

Så reformen kommer att gynna både män och kvinnor och öka jämställdheten. Således är det en viktig feministisk reform.

Märkligt då med kvinnornas reflexer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in