2019-01-16, 20:49
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Prioriteringar måste man göra i vilket fall som helst, och det har vi sett hur lyckat det varit de senaste 30 åren. Jag är mer för att man måste ha varit svensk medborgare i 15 år innan man får rätt till det svenska sociala skyddsnätet. Sen är jag för ett starkt skyddsnät om något händer, men jag är också för ett ökat individuellt ansvar. Missköter man sig får man betala själv.

Detta är vi överens om. Jag är ändå lite rädd för den amerikanska modellen.
Citera
2019-01-16, 20:52
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Ovanligt att homisar blir gravida. Vanligare att tjejer blir det. Guess who´s addressed here.

Män borde ändå lära sig återhållsamhet om de nu är rädda för att bli ofrivilliga pappor.
Citera
2019-01-16, 20:53
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Brukar inte ni feminister klaga på när män breder på benen? Ni hittade till och med på ett ord för det; Manspreading.

Jag var aldrig inblandad i det där. Tycker själv det är skönt att sitta brett med benen. Bra för blodcirkulationen.
Senast redigerad av Jenny9 2019-01-16 kl. 21:00.
Citera
2019-01-16, 21:03
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nej. Vi ska inte ha massa människor här som inte bidrar med någonting förutom kulturberikning.
Eller kriminalitet.

Däremot de som är trevliga, vill anpassa sig, släppa religion och kulturen de har med sig, samt är förmögna att försörja sig själv välkomnar jag.

Handhjärta på det
Citera
2019-01-16, 21:36
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Det där får du ta med WW. Jag höll bara med.
Vi har ju varken tummar upp eller handhjärtan här.

Jadu..vad ska man säga..
Citera
2019-01-16, 21:38
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Handhjärta på det

Hah!
Nämen titta, det fanns en tummen upp!

Föressten så håller jag med dig om det du skrev tidigare om skatten.
Citera
2019-01-16, 21:41
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Jag kan inte utläsa om du höll med eller inte. Anser du inte det rimligt att hennes ekonomi tillfaller dig också om hon jobbar och du är hemma?
Sålänge det är ett överenskommet arrangemang givetvis. Kan ju inte vara så för att en vill vara hemma av bekvämligheter.
Jo, det anser jag allt, men den ekonomin går inte att räkna med lika pålitligt som sin egen.

Citat:
Men jag håller med, förstår inte heller tjafset partners emellan. Dock rätt bra om man är gift om man ska ha arrangemanget "en hemma och en jobbar."
Annars kan det ju verkligen bli problematiskt för den som varit hemma i många år och blir lämnad av partnern och alla ekonomiska resurser tillfaller partnern.
Jepp, och ett gott exempel på systemfel.

Citat:
Är vi inne på att samhället ska betala via skatten är vi inne på nånting annat betydligt mer komplicerat. Jag är generellt inte av åsikten att skattepengar ska finansiera annat än sjukvård, skola, förskola, äldrevården, polis, fängelse och annat liknande som är absolut samhällsuppbärande. Där ingår även minimumbidrag till fattiga samt hemlösa.
Övriga underliga bidrag och annat skit folk kan få lättare än de byter strumpor bör avskaffas asap.
Japp, håller med men jag anser även att det är en samhällsbärande faktor liksom kultur (men icke popkultur utan jag menar att bevara historien, exempelvis K-märka byggnader och upprätta nationalparker/skydda ikonisk natur.).

Det sistnämnda för gemenskap och kontakt. Kontakt som med vårt eget förflutna men även för utomstående kontakt med Svensk kultur

Citat:
Samt otaliga tramsiga projekt som ger noll.
Ja.
Citera
2019-01-16, 21:46
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Män borde ändå lära sig återhållsamhet om de nu är rädda för att bli ofrivilliga pappor.

Det klarar de inte av. Och kan man inte kontrollera sig själv..så måste man kontrollera den som bär skulden för missödet. Kvinnan såklart. Detta med skylla ifrån sig har man lärt sig.

Offerofferofferkofta... jag fattar det inte, många här spyr över kvinnor att de är offerkoftor. Vem är det som vältrar sig i offreri här konstant?

4 Mkr stjäl kvinnor från oss män..
Kvinnor är horor..
Vi får inte sex..
Sexköpslagen är hemsk..
Horor är giriga slynor som lurar oss..
Vi män utför de farligaste jobben..
Vi betalar för alla och får ingenting tillbaka..
O.s.v..
Citera
2019-01-17, 00:18
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Jag kan inte utläsa om du höll med eller inte. Anser du inte det rimligt att hennes ekonomi tillfaller dig också om hon jobbar och du är hemma
Och med ansvar för två andra liv så vore det inte kul att stå utan inkomst samt ha långt till att få en lika god, som karriärspartnern. Skulle stått med som tilläggande tanke.
Citera
2019-01-17, 02:49
Medlem
Citat:

Som sagt, det finns både män och kvinnor som aldrig borde få avla sig.
Citera
2019-01-17, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Har du själv bildat en familjekonstellation? Det finns säkert pappor och mammor som i rådande samhällssystem ser varandra dom konkurrenter... och som prioriterar deras individuella ekonomisk framångar framför familjens gemensamma.

Som far till två tonåringar så är dock ett sådant förhållande högst exotiskt i tanken - jag och damen samarbetar inom rådande samhällssystem, vi försöker inte konkurrera ut varandra i det, och när vi stöter på problem så är det sällan vi som skapade friktionen i vardagen... utan just rådande samhällssystem (har flera faktiska och reella exempel på detta, och som säkerligen fler familjekonstellationer har fått tampas med) .

Observera även att det är jag som man som har fått betala det högre priset av att bilda familj i Sverige - damens karriär står i full blom medan jag nyligen har påbörjat mina karriärsledande studier... och då är vi båda 37 år gamla. Jag har stannat hemma mycket med baren och haft/ansvarat för just sådana vardagsuppgifter som du tar upp. Mitt orangea kuvert visar en siffra på strax över 6000... det är min pension som den ser ut idag (vad jag skulle få i månaden... före skatt). Medan motsvarande för damen ligger på siffror kring 20 000.

Är det då damens fel det här? Är det henne jag ska ta ut min frustration på? Knappast, det är ju jag som har prioriterat barnens uppväxt med en närvarade förälder framför min egen karriär/pension - att jag var tvungen att prioritet beror på rådande system, inte på min sambo.
Det enda jag som jag kunde ha gjort annorlunda för att vara den med god karriär och pension av oss två, vore att ha varit den som hade kommit längst i sak innan föräldraskapet. Nu var det damen som hade kommit längst i utbildning och karriär... så det fick bli hon av rent praktiska skäl, för det bästa möjliga med familjeenheten i fokus.

På plussidan kan jag idag göra precis som jag vill. Jag kan studera nonsens liksom seriösa studier... Jag kan förverkliga mig själv i stort sett helt utan gränser... jag behöver inte ens ta studielån. Damens lön räcker så det blir över. Tillsammans har vi byggt oss en väldigt trygg och säker situation, genom att sammarbeta och prioritera familjeenheten före vår individuella framgång.

Jag vet inte vad jag ska tycka och tänka om föräldrars som verkar kivas kring det här som rivaliserande syskon - inte minst för att jag inte har med saken att göra - men jag undrar ärligt talat hur många sådana familjekonstellationer det finns, egentligen... i verkligheten... och om det inte handlar om åsikter/en uppfattning/syn på sak som främst barnlösa har fått för sig är normen eller som de förstorar upp som någonting vanligt förekommande.

Att förstå familjer genom statistik och dra slutsatser om sakernas förhållanden utifrån enbart siffror, borgar inte riktigt för att vara faktiskt relevanta slutsatser.
En aning mer komplext är det... att bilda en familj inom rådande samhällssystem och sköta levernet därefter.
Vilka slutsatser har dragits? Jag har svårt att förstå ditt inlägg i relation till det inlägg du svarade på. Tydligen tolkar du in vissa slutsatser som jag inte ser. Inlägget är väl ett svar på trådstarten, slutsatsen är att män som grupp inte förlorar ekonomiskt, snarare tvärt om om man ser till utfört arbete. Hur får du det till att vara en kommentar om hur väl familjer samarbetar?
Citera
2019-01-17, 10:26
Medlem
Till de i tråden som anser att en frisk, normal kvinna aldrig skulle tänka på omvårdnad om barn i termer som utfört arbete och resonera kring kostnad och värde av det arbetet på en mer abstrakt nivå: Ni anser alltså att det arbete som kvinnor utför i större utsträckning och som är helt och hållet nödvändigt för samhället av moraliska skäl inte får räknas som arbete och eftersom det är fel att överhuvudtaget räkna det som ett arbete är det rätt och riktigt att säga att kvinnor är parasiter på män eftersom det arbete de utför kostar samhället i form av utebliven skatt och tidvis försörjning. Kvinnor är parasiter eftersom omsorg inte är arbete enligt era ej logiska, ej rationella utan moraliska definitioner som ni tydligen anser ska gälla även på samhällsplaneringsnivå. Detta är erat idiotiska resonemang.
Senast redigerad av Emmy.Ha 2019-01-17 kl. 10:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in