2018-08-04, 00:38
Medlem
Luxuss avatar
Det är oerhört subjektivt faktiskt.
Att skapa trolltrådar är helt ok enligt admin, däremot inte tramstrådar.
Själv kan jag tycka att det är svårt att säga att en trolltråd inte per definition är en tramstråd.
Citera
2018-08-04, 00:49
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Själv kan jag tycka att det är svårt att säga att en trolltråd inte per definition är en tramstråd.

En trolltråd med finess och eftertanke skapas ju för att vara topic. Låt vara att provocera. Vad som skedde här var att man skjuter från höften och dessutom i affekt och hoppas pricka rätt forum. Det var detta jag reagerade på.
Citera
2018-08-04, 00:50
Medlem
Citat:

Det är faktiskt därför jag öppnade den här tråden för att få lite klarhet i hur det ligger till för jag resonerar precis som dig.

Med facit i hand så placerade jag tråden lite fel men jag kan inte för allt i världen förstå vad i den som är trams, men fine. Den kanske skulle i juridik eller något.
Citera
2018-08-04, 00:52
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
En trolltråd med finess och eftertanke skapas ju för att vara topic. Låt vara att provocera. Vad som skedde här var att man skjuter från höften och dessutom i affekt och hoppas pricka rätt forum. Det var detta jag reagerade på.

Absolut. Jag menar bara att en trolltråd i grunden är, precis som du säger, en tramstråd men med finess och följandes övriga regler.

Så egentligen är tramstrådar tillåtna, det krävs bara att man lägger lite mer krut på utformningen.

Jag skulle ju kunna starta en tramstråd för att jag har tråkigt ikväll där jag lägger upp en massa argument för varför clownen manne antagligen är homosexuell. Med väl underbyggda argument får den vara kvar.
Senast redigerad av Luxus 2018-08-04 kl. 00:54.
Citera
2018-08-04, 00:58
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Absolut. Jag menar bara att en trolltråd i grunden är, precis som du säger, en tramstråd men med finess och följandes övriga regler.

Så egentligen är tramstrådar tillåtna, det krävs bara att msn lägger lite mer krut på utformningen

I viss mening är det ju så. Men å andra sidan, lägger man krut på utformningen och vårda sin trådstart finns även en vilja att inte tramsa. Provokation är inte trams.
Citera
2018-08-04, 01:09
Medlem
Det händer att moderatorer korgar trådar som inte ska korgas. Det händer också att de råkar använda fel anledning.

Citat:

Så egentligen är tramstrådar tillåtna, det krävs bara att man lägger lite mer krut på utformningen.

Jag skulle ju kunna starta en tramstråd för att jag har tråkigt ikväll där jag lägger upp en massa argument för varför clownen manne antagligen är homosexuell. Med väl underbyggda argument får den vara kvar.
Skulle inte säga att troll är trams. Något som kännetecknar trams är att det inte för diskussionen framåt.
Citera
2018-08-04, 01:09
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Det är faktiskt därför jag öppnade den här tråden för att få lite klarhet i hur det ligger till för jag resonerar precis som dig.

Med facit i hand så placerade jag tråden lite fel men jag kan inte för allt i världen förstå vad i den som är trams, men fine. Den kanske skulle i juridik eller något.

0.03 är en bred regel. Tror du uppfattar för mycket i ordet trams, vilket inte var min uppfattning. Det var mer helheten med fel val av forum och att i rena ilskan (kanske befogad) skriva något. Såsom moderator tycker jag att det inte passade. Hade du utformat tråden mer skulle jag försökt passa in tråden i annat forum. För ämnet i sig är inte fel.
Citera
2018-08-04, 01:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qut
nån rapporterar dig och markerar då "trams" och det går väl inte via moderator, eller? Det går väl direkt till dig.
Jo rapporteras ett inlägg så går rapporten till ansvarig moderator som beslutar om han skall varna och/eller radera inlägget.
Citera
2018-08-04, 01:16
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jag är alltså den som menas med jordens helvete. Tråden var off topic, alltså illa skriven för att platsa, men varningen var kanske väl hård och jag har dragit den tillbaka.

Men hur kan en trådstart vara off-topic? Det som står i en trådstart är ju per definition just det som är topic.

Om argumentet är att en trådstart inte är topic för själva delen av forumet, i detta exempel att tråden ej handlade om privatekonomi utan något annat, vad är då 0.02, fel forumval?

Eller var det i detta fall endast att du bedömde att trådstarten inte var tillräckligt bra skriven? Men så jäkla illa var den väl ändå inte att det kunde betraktas som rent trams?

(Jo jag såg att du tagit tillbaka varningen. Det var mer en generell fråga om regel 0.02 och 0.03.)
Citera
2018-08-04, 02:32
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Men hur kan en trådstart vara off-topic? Det som står i en trådstart är ju per definition just det som är topic.
Den kan vara off-topic för det underforum den postats i.
Exempel: Posta en fråga om hur man lagar bromsarna på en bil i programmeringsforumet.
Citera
2018-08-04, 02:47
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Den kan vara off-topic för det underforum den postats i.
Exempel: Posta en fråga om hur man lagar bromsarna på en bil i programmeringsforumet.

Men då är det ju 0.02. Se nedan.

0.02. Trådstart och forumval

Var noga med att posta ditt inlägg i rätt underforum. Ditt inlägg ska ha anknytning till det ämne som forumet avser. Starta inte en ny tråd ifall det redan finns en lämplig tråd.

Ett svar på en trådstart kan absolut vara 0.03. Men själva trådstarten kan ju inte vara 0.03. (I avseende off-topic. Rent trams kan det förståss vara.)
Citera
2018-08-04, 02:57
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Men då är det ju 0.02. Se nedan.

0.02. Trådstart och forumval

Var noga med att posta ditt inlägg i rätt underforum. Ditt inlägg ska ha anknytning till det ämne som forumet avser. Starta inte en ny tråd ifall det redan finns en lämplig tråd.

Ett svar på en trådstart kan absolut vara 0.03. Men själva trådstarten kan ju inte vara 0.03. (I avseende off-topic. Rent trams kan det förståss vara.)
Ja, Jag svarade bara på hur ett startinlägg kan vara off-topic. Är den det så borde det som du säger bli regel 0.02 som kickar in.

Ett off-topic-startinlägg är per definition felaktigt forumval. Men moderatorn kan ju även tolka det som att någon medvetet postar "trams" och då blir det ju 0.03. Typ om någon postar "Jag är bajsnödig, hur torkar jag stjärten bäst?" i programmeringsforumet. Då blir det ju inte 0.02 utan 0.03.

(Det jag skriver är inte kopplat till just det här "fallet" utan rent generellt.=
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in