2018-08-03, 22:13
Medlem
Jag är heligt förbannad nu.

Jag är väl bekant med att vissa moderatorer älskar det här med att radera för raderandets skull och likaså att dom låter sina vänsterideal sätta käppar i hjulet för en objektiv bedömning.

Jag måste ändå ställa mig frågan till varningar och dylikt jag har fått som rör "Trams / OffTopic"

Tråden i fråga som fick bägaren att rinna över var denna : (FB) Blattes Farmor Dött - Får Pension????

Jag hade en frågeställning. Jag skrev ganska förståeligt. Jag formulerade ett ganska intressant diskussionsämne men den så ofta kritiserade Moderatorn TheLucky ansåg att detta var Trams/OffTopic.

Det får mig att undra - Vad innebär detta?
OffTopic kan det ju inte vara för det är jag som öppnar tråden och skrev 1 eller 2 inlägg.

Då återstår egentligen en enda puck och det är - Trams.

Hur i hela friden definierar man då trams? Är trams om man håller på med dålig svenska / skriver kiss och bajs-språk eller svär? Jag skulle vilja få lite tydligare förklarat vad moderatorerna menar är "Trams" lite mer konkret och jag skulle uppskatta om man exempelvis kan konkretisera vad i min tråd ovan anses som trams.

Jag vill inte diskutera min varning eller dylikt då det är förbjudet så jag vill bara veta vad trams innebär hos Flashback och dess moderatorer.
Citera
2018-08-03, 22:35
Medlem
quts avatar
nån rapporterar dig och markerar då "trams" och det går väl inte via moderator, eller? Det går väl direkt till dig.
Citera
2018-08-03, 22:49
Medlem
Nja fast nu fick jag ju dock varning.
Förstår inte definitionen av trams om det finns ett inlägg och en diskussionsfråga.
Man kan ju inte definiera trams utifrån moderatorernas egna tycke utan dom får ju förhålla sig till ett regelverk.
Citera
2018-08-03, 23:03
Medlem
Hegamons avatar
För mig ser det ut som du skrivit något på fyllan. Möjligen därför moderatorn tror du skojar. Jag tror du menar allvar. Ja, det finns många fall där det går till som du beskriver.
Citera
2018-08-03, 23:10
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Nja fast nu fick jag ju dock varning.
Förstår inte definitionen av trams om det finns ett inlägg och en diskussionsfråga.
Man kan ju inte definiera trams utifrån moderatorernas egna tycke utan dom får ju förhålla sig till ett regelverk.

Exempel:

TS frågar vilken som är den godaste glassen:

Svar: Glass med laxeringsmedel är skitbra har jag hört! (trams)
Svar: Glass är äckligt, drick kall Cola istället (off-topic)

Vad gäller trådstarter som papperskorgas för 0.03 handlar det oftast (men inte alltid) om rent orimliga trådstarter.

Exempel:

Om någon postar en tråd i A&A om att de brukar ha rutiga shorts på sig på jobbet, men helt plötsligt kommit in en dag med randiga shorts istället och blev inkallade till chefen och fick sparken., så skulle jag utan tvekan papperskorga tråden och utdela en varning för 0.03.

Alla fall är förstås inte lika självklara och är en avvägningsfråga, och där friar vi nog hellre än fäller.
Citera
2018-08-03, 23:16
Medlem
Men då låter det ju ännu konstigare.
Om vi då tar mina tråd som exempel.

Det finns en tydlig frågeställning :

* Min kompis farmor får pensionen utbetalad fast hon är död sedan ett halvår - Kan det stämma?

Om moderatorn tror att det är fullständigt orimligt : https://petterssonsblogg.se/2016/06/01/invandrare-bakom-sveriges-storsta-pensionsbedrageri-uppdaterat/

Det har alltså gått ett program på Uppdrag granskning (där man just granskade detta men jag visste inte det när jag öppnade tråden.

Så vad exakt gör att detta kvalificeras som trams, kan ju vara bra att veta för att man i framtiden inte ska göra om samma misstag.

Det jag menar Tobes är att det inte kan klassas som orimligt enligt 0.06 eftersom det gått ett program på SVT om fenomenet...
Citera
2018-08-03, 23:26
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Det finns en tydlig frågeställning :

* Min kompis farmor får pensionen utbetalad fast hon är död sedan ett halvår - Kan det stämma?

Tramset ligger i att det inte är en fråga om privatekonomi, utan bedrägeri, varpå tråden antingen borde placerats i juridikforumet, eller i brottsbekämpningsforumet.

Bedrägeri kan aldrig vara Privatekonomi.
Citera
2018-08-03, 23:45
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Exempel:

TS frågar vilken som är den godaste glassen:

Svar: Glass med laxeringsmedel är skitbra har jag hört! (trams)
Svar: Glass är äckligt, drick kall Cola istället (off-topic)

Vad gäller trådstarter som papperskorgas för 0.03 handlar det oftast (men inte alltid) om rent orimliga trådstarter.

Exempel:

Om någon postar en tråd i A&A om att de brukar ha rutiga shorts på sig på jobbet, men helt plötsligt kommit in en dag med randiga shorts istället och blev inkallade till chefen och fick sparken., så skulle jag utan tvekan papperskorga tråden och utdela en varning för 0.03.

Alla fall är förstås inte lika självklara och är en avvägningsfråga, och där friar vi nog hellre än fäller.

Borde inte varningen i TS exempel ovan istället varit för 0.02, fel forumval?
Citera
2018-08-03, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Borde inte varningen i TS exempel ovan istället varit för 0.02, fel forumval?

Det hade jag faktiskt förstått.
Trams låter ju helt felaktigt eftersom ingenting utav det jag skrev i själva tråden eller ämnesraden var trams överhuvudtaget och jag tyckte jag uttryckte mig ganska väl dessutom.
Citera
2018-08-04, 00:25
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Jag är heligt förbannad nu.

Jag är väl bekant med att vissa moderatorer älskar det här med att radera för raderandets skull och likaså att dom låter sina vänsterideal sätta käppar i hjulet för en objektiv bedömning.

Jag måste ändå ställa mig frågan till varningar och dylikt jag har fått som rör "Trams / OffTopic"

Tråden i fråga som fick bägaren att rinna över var denna : (FB) Blattes Farmor Dött - Får Pension????

Jag hade en frågeställning. Jag skrev ganska förståeligt. Jag formulerade ett ganska intressant diskussionsämne men den så ofta kritiserade Moderatorn TheLucky ansåg att detta var Trams/OffTopic.

Det får mig att undra - Vad innebär detta?
OffTopic kan det ju inte vara för det är jag som öppnar tråden och skrev 1 eller 2 inlägg.

Då återstår egentligen en enda puck och det är - Trams.

Hur i hela friden definierar man då trams? Är trams om man håller på med dålig svenska / skriver kiss och bajs-språk eller svär? Jag skulle vilja få lite tydligare förklarat vad moderatorerna menar är "Trams" lite mer konkret och jag skulle uppskatta om man exempelvis kan konkretisera vad i min tråd ovan anses som trams.

Jag vill inte diskutera min varning eller dylikt då det är förbjudet så jag vill bara veta vad trams innebär hos Flashback och dess moderatorer.

Jag är alltså den som menas med jordens helvete. Tråden var off topic, alltså illa skriven för att platsa, men varningen var kanske väl hård och jag har dragit den tillbaka.
Citera
2018-08-04, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jag är alltså den som menas med jordens helvete. Tråden var off topic, alltså illa skriven för att platsa, men varningen var kanske väl hård och jag har dragit den tillbaka.

Det var inte varningen i sig jag vill diskutera men tack.

Jag vill bara veta hur trams definieras så att man vet det i fortsättningen och kan hållas till reglerna som ni styrande vill.

Jag har fått delvis svar.

Stämmer det att det är "trams" om man skriver med Caps lock som jag gjorde i ämnesöppningen?
Citera
2018-08-04, 00:37
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Det var inte varningen i sig jag vill diskutera men tack.

Jag vill bara veta hur trams definieras så att man vet det i fortsättningen och kan hållas till reglerna som ni styrande vill.

Jag har fått delvis svar.

Stämmer det att det är "trams" om man skriver med Caps lock som jag gjorde i ämnesöppningen?

Det berodde på trådens utformning som mer skulle ha passat i annat forum. Med eftertanke hade du gjort så, eller i vart fall frågat. Någon nykomling är du inte. Den som gör sitt första inlägg men gör fel leder vi alltid rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in