• 1
  • 2
2018-08-03, 19:18
Bannlyst
Slår ett reg nr. på biluppgifter.se , då kommer inte uppgifter fram, vilket det brukar hända då och då vid vissa fordons ägare. 50/50 är biluppgifter nämligen. Så av naturligt skäl väljer jag det andra alternativet; Transportstyrelsen som mailar över uppgifterna gratis. Döm om min förvåning om de nu har börjat kräva att jag identifierar mig med personnr, (via mitt mobila bankid) för att få uppgifterna skickade per email omgående. Vadan detta? Absurt eller inte? Jag vill endast begära ut detta anonymt men det går inte då de måste veta vem jag är? Mycket märkligt.

Nu undrar jag, finns det sätt att frångå detta, d.v.s att jag måste avslöja vem jag är för Transportstyrelsen som begär ut dessa uppgifter, alternativt finns det någon annan site där man kan få reda på bilens ägare bortsett från dessa två sidor?
Citera
2018-08-03, 19:20
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Du kan ju smsa registreringsnumret till 72503. Kostar tre spänn men inget pnr behövs, kontantkort är väl bäst i detta fallet antar jag?
Citera
2018-08-03, 19:21
Medlem
Ring. Såvitt jag vet är detta, tyvärr, allmänna offentliga uppgifter som de är skyldiga att lämna ut utan frågor om din identitet. Sjukt system så nyanlända kriminella kan söka bilägare att råna, men sådan är lagen. Nekar de be om skriftlig avslag så du kan överklaga det.
Citera
2018-08-03, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82
Du kan ju smsa registreringsnumret till 72503. Kostar tre spänn men inget pnr behövs, kontantkort är väl bäst i detta fallet antar jag?

Kan inte, har oreggat kontantkort! Det alternativet är tråkigt nog uteslutet för de utan abbonemang!!
Senast redigerad av Maxodus 2018-08-03 kl. 19:32.
Citera
2018-08-03, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Ring. Såvitt jag vet är detta, tyvärr, allmänna offentliga uppgifter som de är skyldiga att lämna ut utan frågor om din identitet. Sjukt system så nyanlända kriminella kan söka bilägare att råna, men sådan är lagen. Nekar de be om skriftlig avslag så du kan överklaga det.

Oj vad omständigt att ringa. Säkert massa frågor av kärringen över tele som måste besvaras. Vill helst kika över möjligheterna gällande T-styrelsens site, alternativt om det kan finnas någon annan sida på nätet.
Citera
2018-08-03, 19:37
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxodus
Kan inte, har oreggat kontantkort! Det alternativet är tråkigt nog uteslutet för de utan abbonemang!!

Fyfan, det visste jag inte.

Då är det väl något med att man vill ha span på vilka som söker på dyra bilar antar jag.
Citera
2018-08-03, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82
Fyfan, det visste jag inte.

Då är det väl något med att man vill ha span på vilka som söker på dyra bilar antar jag.

Jo det är ju så. Krävs ett abbonemang.
Citera
2018-08-03, 20:19
Bannlyst
Inget annat alternativt? Annan hemsida?
Citera
2018-08-03, 21:02
Medlem
Är du säker på att du försöker komma fram till "allmänna ägaruppgifter" och inte "uppgifter om ditt fordon"? (Den senare kräver inloggning då man kan ändra att uppgifter ska ändras).

https://www.transportstyrelsen.se/sv...uppgift/#17537

Citat:
Uppgifter om ditt fordon

Du kan söka information om ditt fordon via vår e-tjänst fordonsuppgifter - ditt fordon. I tjänsten hittar du exempelvis biluppgifter, tekniska uppgifter, ägaruppgifter och uppgifter om skatt och avgifter.

Sök information om ditt eller dina fordon via vår app Mina fordon.

Ska du köra ett släp och undrar om du får köra det? Kontrollera med vår släpvagnskalkylator.

...

Citat:
Kundtjänst för fordonsfrågor

Du kan även ringa till Transportstyrelsens kundtjänst för fordonsfrågor, 0771-14 15 16 . Denna telefon är röststyrd. Om du säger "ägaruppgifter" kopplas du vidare till en automatisk tjänst där du får uppgifter upplästa för dig i telefon. Exempel på uppgifter du får upplästa är vem som äger fordonet, om skatten är betald och om fordonet är besiktat. Självklart kan du också välja att prata direkt med någon av våra kundtjänsthandläggare.

Har du oreggat kontantkort men inte kan ringa telefonsamtal så bör du höra av dig till din operatör.
Citera
2018-08-03, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NoHacks
Är du säker på att du försöker komma fram till "allmänna ägaruppgifter" och inte "uppgifter om ditt fordon"? (Den senare kräver inloggning då man kan ändra att uppgifter ska ändras).

...

Har du oreggat kontantkort men inte kan ringa telefonsamtal så bör du höra av dig till din operatör.

Kan ringa tel samtal.Här rör det sig dock om betalsms.
Citera
2018-08-03, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NoHacks

...

https://www.transportstyrelsen.se/sv...A&_t_hit.pos=1

Det är bara första knappen (bifogar länken) som leder till att man får reda på bilens ägare. De andra två leder inte till det. Eller vad menar du?
Citera
2018-08-04, 11:20
Bannlyst
Biluppgifter.se är ett privatföretag. Är det inte dem som vill att du ska logga in för att kunna skicka räkningen till dig för att de ger dig gratis information från transportstyrelsen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in