2018-08-03, 17:47
Medlem
AmericanRogers avatar
Jag har symptom på en stressfraktur i min fot. Min personliga erfarenhet av vården är inte god vad gäller att få remisser till röntgen osv, brukar man få en remiss till röntgen för symptom på en stressfraktur eller brukar de bara säga "vila och gå hem"?
Citera
2018-08-03, 17:48
Medlem
Jagtardindotters avatar
Stressfraktur läker av sig själv, räkna med vila och gå hem. Blir det inte bättre kom tillbaka.
Citera
2018-08-03, 17:54
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagtardindotter
Stressfraktur läker av sig själv, räkna med vila och gå hem. Blir det inte bättre kom tillbaka.
Men det går väl inte att ställa en säker diagnos på en stressfraktur i foten utan röntgen?
Citera
2018-08-03, 17:59
Medlem
Jagtardindotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanRoger
Men det går väl inte att ställa en säker diagnos på en stressfraktur i foten utan röntgen?

Nej, men om du kan belasta och ta några steg och det inte finns mycket svullnad. Och ingen trauma. En historik där du gått mycket på sistone osv så är en större fraktur osannolik.

Om du vilar foten, minskar belastningen och det blir bättre om några dagar-1vecka så är det sannolikt inte fraktur.

Hittar man en spricka så gör man ingenting, så du gör röntgen i onödan.

Mitt tips: Vänta, avvakta och se.
Du gör som du vill i slutändan. Annars så gå via vårdcentral.
Citera
2018-08-03, 18:31
Medlem
AmericanRogers avatar
När man har en stressfraktur i foten, bör man gå med kryckor? Bör man undvika knäböj och marklyft och liknande?
Citera
2018-08-03, 18:34
Medlem
Jagtardindotters avatar
Citat:
När man har en stressfraktur i foten, bör man gå med kryckor? Bör man undvika knäböj och marklyft och liknande?

Helst ska du ha den på en fotpall ex. Och INTE belasta och gå. Kryckor är nog inte nödvändigt men annars bättre än ingenting om du är tvungen att gå mycket, kom ihåg att du inte snabbar på läkningen om du fortsätter gå mycket.

Känner du av det vid knäböj/marklyft?
Citera
2018-08-03, 18:51
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Helst ska du ha den på en fotpall ex. Och INTE belasta och gå. Kryckor är nog inte nödvändigt men annars bättre än ingenting om du är tvungen att gå mycket, kom ihåg att du inte snabbar på läkningen om du fortsätter gå mycket.

Känner du av det vid knäböj/marklyft?
Jag känner knappt av det när jag går eller kör knäböj och liknande, utan jag får väldigt ont efter aktiviteter, och på morgonen är det överjävligt. Det är mitt på vristen, något medialt beläget. Det känns som att det är inne i foten. Eventuellt skulle det kunna vara något ledband som är tänjt/brustet.
Citera
2018-08-03, 18:54
Medlem
AmericanRogers avatar
Jag hittade det här:

"Behandling vid stressfraktur i foten hos Idrottsskadeexperten
stressfraktur behandling

En fot med stressfraktur läker för det mesta av sig själv och det gör den oavsett om du använder foten eller inte.

Inom sjukvården finns ingen behandling att få, annat än eventuellt smärtstillande medel. Men en av våra erfarna och legitimerad kiropraktorer och naprapater kan hjälpa dig. Din behandling inleds med att vi först tar reda på vad som orsakat skadan. Därefter påbörjas din behandling utifrån vad din behandlare kommer fram till. Både för att underlätta läkningen och för undvika nya stressfrakturer är det viktigt att man behandlar orsaken till skadan. Det är också viktigt att fortsätta träna, för att upprätthålla din kondition, styrka och uthållighet men du ska undvika träning som ger ökad smärta. Din kiropraktor, eller naprapat, kan hjälpa dig att ta fram ett program med den träning och de övningar som är bäst för dig.

Så kan du själv behandla din stressfraktur
Oftast brukar inte stressfrakturer i foten behandlas rent medicinskt över huvud taget. Du behöver inte vila foten om du inte har så mycket smärta att du inte kan använda den. Men du bör inte träna löpning eller hoppa på hårt underlag och du ska naturligtvis lyssna på kroppen och inte göra sådant som gör för ont. Vattenlöpning är en bra metod att upprätthålla din träning utan att belasta den skadade foten för mycket.

Det kan hjälpa att använda hålfotsinlägg under läkningen. Det är också bra med ett par stadiga skor som avlastar foten. Det kan lindra smärtan vid rörelse."

http://idrottsskadeexperten.se/stres...tressfakturer/
Citera
2018-08-03, 19:30
Medlem
Jagtardindotters avatar
Man har alltid sagt till mig att man initialt ska vila foten, aja vi är åtminstone överens om att röntgen inte behövs i ditt fall eller?
Citera
2018-08-04, 07:53
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Man har alltid sagt till mig att man initialt ska vila foten, aja vi är åtminstone överens om att röntgen inte behövs i ditt fall eller?
Nej det är vi inte. Röntgen vore bra för att utesluta att det inte handlar om någonting annat än en fraktur.
Citera
2018-08-04, 08:43
Medlem
Jagtardindotters avatar
Citat:
Nej det är vi inte. Röntgen vore bra för att utesluta att det inte handlar om någonting annat än en fraktur.

Ok, gå till närakuten eller vårdcentralen. Lycka till.
Citera
2018-08-04, 09:03
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ok, gå till närakuten eller vårdcentralen. Lycka till.
Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in