2018-08-03, 13:27
Medlem
Färre väljer att försöka ta sig över till USA och stannar. Vad beror det på?

Och hur blir det om fler mexikaner stannar och många fler återvänder? Kommer dessa att vara de som vänder landets ekonomi till det bättre? De som varit i USA och de som är de som kan arbeta strävsamt och ordentligt borde kunna föra landet mot en bättre ekonomi och skapa bättre villkor för mexikanerna.

Vad tror ni att detta land har för framtid?

Varför jag tog upp Trump är dels som en tidsmarkör men också att Trumps uttalanden om mexikaner och annat i den vägen som kan ha påverkat eller gör det eller i framtiden kommer att göra det.

Hur är förhållandena mellan Mexikos regering gentemot USA? Har det förändrats när Trump blandade sig i storpolitiken?

Vad är det mest positiva i Mexikos utveckling just nu?
Citera
2018-08-03, 14:09
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terge
Färre väljer att försöka ta sig över till USA och stannar. Vad beror det på?

Och hur blir det om fler mexikaner stannar och många fler återvänder? Kommer dessa att vara de som vänder landets ekonomi till det bättre? De som varit i USA och de som är de som kan arbeta strävsamt och ordentligt borde kunna föra landet mot en bättre ekonomi och skapa bättre villkor för mexikanerna.

Vad tror ni att detta land har för framtid?

Varför jag tog upp Trump är dels som en tidsmarkör men också att Trumps uttalanden om mexikaner och annat i den vägen som kan ha påverkat eller gör det eller i framtiden kommer att göra det.

Hur är förhållandena mellan Mexikos regering gentemot USA? Har det förändrats när Trump blandade sig i storpolitiken?

Vad är det mest positiva i Mexikos utveckling just nu?

Ingenting, Mexikos och världens problem har alltid varit korruption.
Det är korruptionen i Mexiko samt att droger är olagliga som har gjort att det blivit som det blivit.
Citera
2018-08-03, 14:52
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Det är korruptionen i Mexiko samt att droger är olagliga som har gjort att det blivit som det blivit.

Håller med, men samtidigt är det ju så att säkerligen många utbildade, smarta osv lämnar landet men kanske har mindre möjlighet framöver (iofs antar att smarta välutbildade personer har lättare att komma till USA men men). Så kanske det gangnar Mexico också.

Det blir lite som när snacket gick med invandringen till Sverige, alla som kom var ju läkare osv så vi skall bara tacka och ta emot. Om nu så hade varit fallet så hade vi då tagit läkare ifrån ett land som absolut behövde läkare, eller så var det inte sant. Inget av dessa fall i realiteten är något positivt.
Citera
2018-08-03, 15:01
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Håller med, men samtidigt är det ju så att säkerligen många utbildade, smarta osv lämnar landet men kanske har mindre möjlighet framöver (iofs antar att smarta välutbildade personer har lättare att komma till USA men men). Så kanske det gangnar Mexico också.

Det blir lite som när snacket gick med invandringen till Sverige, alla som kom var ju läkare osv så vi skall bara tacka och ta emot. Om nu så hade varit fallet så hade vi då tagit läkare ifrån ett land som absolut behövde läkare, eller så var det inte sant. Inget av dessa fall i realiteten är något positivt.

Mexiko upplever en brain-drain ja, precis som de allra flesta länderna inom världen där det är korruption.
Rikedom i dessa länder associeras med täta politiska kontakter där man får närmast monopol/oligopol liknande ställningar för att man mutar/köper politikerna.

Inom EU är detta omöjligt, men lättare på nationell nivå i länderna vid medelhavet där korruptionen är mer utbredd.

Jag menar fan också, titta på Knight Franks wealth-report så ser man att en majoritet kommer ifrån tillväxtländer där korruptionen frodas.

http://www.knightfrank.com/wealthreport

Sveriges problem dock är att det är stela arbetsmarknader, där många barriärer såsom LAS, facken osv gör att det blir svårare att bli arbetsmarknadsmässigt intregrerad som invandrare, då barriärerna skapar oerhört höga krav på arbetaren.

Det blir liksom inte lönsamt att ha låglönejobb då man satsar på automatisering.
I USA är detta inte lika utbrett, då det är en större flexibilitet i arbetsmarknadsregleringarna.

I Sverige hamnar man på bidrag och ytterligare utbildningar, alternativt så blir man entreprenör då det är så fasligt svårt att i Sverige få bra jobb som invandrare om man inte har en bachelor + master typ inom något område.
Citera
2018-08-03, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX

Det har det varit länge. Men jag startade tråden för att få veta mer och diskutera om Mexikos utveckling. Om vad som händer där. Den förre presidenten vart ju plötsligt populär efter att ha nekat att åka till USA och träffa Trump har jag läst. Och att det då fanns någon slags rörelse för att stärka Mexiko i Mexiko. Men mer än så vet jag inte. Jo, det stod något att de startades upp konkurrens till Cocacola. Och det är lite sånt jag är nyfiken på.

Det är nog korruptionen som är svårast att gå på. Men det behövs för att kunna förbättra fångvården som verkar vara till viss del i alla fall som styr gängen. Och de som klarar sig ute ser till att andra utför brott och klantar de till det så hamnar de i fängelse. Det där tror jag är lite grunden till korruptionen.

Men det måste ju finnas saker som går bra också. Jag vet inte.
Citera
2018-08-03, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terge
Det har det varit länge. Men jag startade tråden för att få veta mer och diskutera om Mexikos utveckling. Om vad som händer där. Den förre presidenten vart ju plötsligt populär efter att ha nekat att åka till USA och träffa Trump har jag läst. Och att det då fanns någon slags rörelse för att stärka Mexiko i Mexiko. Men mer än så vet jag inte. Jo, det stod något att de startades upp konkurrens till Cocacola. Och det är lite sånt jag är nyfiken på.

Det är nog korruptionen som är svårast att gå på. Men det behövs för att kunna förbättra fångvården som verkar vara till viss del i alla fall som styr gängen. Och de som klarar sig ute ser till att andra utför brott och klantar de till det så hamnar de i fängelse. Det där tror jag är lite grunden till korruptionen.

Men det måste ju finnas saker som går bra också. Jag vet inte.
Mexiko är ju en av världens större ekonomier så egentligen finns det inget akut att oroa sig för.
visst man har hög mordfrekvens i många städer där kriminella knarkgäng härjar men även USA är ju med på den lista över städer med hög mordfrekvens.
Vi vet ju att Mexiko ju inte består av mördare och banditer, om inte annat vet vi det för att Trump har påstått just det den lille lögnaren.
Korruptionen är säkert ett gissel men det är den ju i många länder inte minst Ryssland.
Mexiko är ju också kulturen och historien land med en fascinerande historia.
Ett stort och folkrikt land med en viktig ekonomi gör givetvis att landet har en framtid både ljus och mörk men dock framtid. Få går nog på Trump skolretorik om just Mexiko eftersom han ju inte har kunskapen att uttala sig om andra länder och dess politik.
Citera
2018-08-05, 16:25
Medlem
Det är ju många nu som återvänder till Mexiko från USA. Man kan ju tänka sig att en del av dessa har med sig pengar, ambitioner och företagsanda. Det är en spännande utveckling. Att USA har en korrupt ledare som president gör ju kanske inte det här med korruption så mycket mexikanskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in