2018-08-03, 12:23
Medlem
..travtränare? Jag tänker på både amatörer och professionella. Om man ser på en sån som Jan E Johansson (a) kan det förvisso bara vara en dyr hobby men tittar man på till exempel Ralf Karlstedt (p) hade han i fjol 374 100 i inkörda pengar och det är väl bara 10 % av dem som han får? Han måste således få sin lön från hästägarna. Likaså Patrik Nygren (finns många att nämna). Måste säga att hästägarna är både generösa och toleranta mot uteblivna framgångar..
Citera
2018-08-03, 12:42
Medlem
Många tjänar lite och några tjänar mycket. Tränarna tar runt 350kr/dag i träningsavgifter för en häst.
Citera
2018-08-03, 12:42
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniaminmiami
..travtränare? Jag tänker på både amatörer och professionella. Om man ser på en sån som Jan E Johansson (a) kan det förvisso bara vara en dyr hobby men tittar man på till exempel Ralf Karlstedt (p) hade han i fjol 374 100 i inkörda pengar och det är väl bara 10 % av dem som han får? Han måste således få sin lön från hästägarna. Likaså Patrik Nygren (finns många att nämna). Måste säga att hästägarna är både generösa och toleranta mot uteblivna framgångar..

Det finns många, många fler som inte kan leva på trav, än som kan det !!
Citera
2018-08-03, 14:34
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniaminmiami

Gissningsvis får tränare fast betalt per timme/vecka/månad och möjlighet till en bonus vid framgångar. D.v.s hästägaren tar den stora risken för att det inte går bra. Nästan alla travhästägare förlorar väl ganska ansenliga summor varje år. Sen får väl hästägaren i vissa fall in lite pengar på ex reklam på kläder o.s.v.

Enligt den här listan har bara 35 hästar kört in mer än 10 miljoner kronor: https://www.travsport.se/article/2.292/1.349951

Det är ju katastrofala siffror som bara de visar att travsport inte är lönsamt. 10 miljoner är inga jättesummor för den som fött upp ett större antal hästar under många år, och då är det ändå MYCKET ovanligt att din häst kör in så mycket.
Citera
2018-08-03, 14:43
Medlem
Jag är uppväxt med dessa travtränare, både i släkten och familjebekanta.

Det är inte många som lever på trav. De är ofta panka eftersom dessa Hästar kostar så in i skogen. Min pappa brukar säga att man hellre skall bränna 20 lappar i kaminen och spara värme.

Bara ett feltramp i hagen kan slå ut din 8 års investering. Eller att dom blir sparkade av en annanannan häst.
Transporter över halva Sverige kostar en hel del, sam träningen.

Du kan såklart lyckas men jag har aldrig sett den. Min släkting som driver med detta har varit som bäst på V75 och kom sist eftersom konkurrensen är helt outstanding.

Vad han dock har gjort är att han enbart tävlar på mindre, vad dom nu heter, och kanske springer in 5000-7000 per gång, 5 gånger om året. Så den nästan betalar sig själv.

Detta efter 6år av ständiga galloperingar besvikelse och pengar.

Men han hade såklart inte kunnat tänka sig göra annat heller.
Citera
2018-08-03, 14:51
Medlem
Glömde såklart dessa veterinärkostnader, sjukgymnastwr, massörer, hovslagare, foder.

Ja det är en livsstil. Aldrig nya kläder, alltid samma vanliga. Resor består i att åka på tv i andra städer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in