Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-03, 09:48
  #1
Medlem
Hej flashback!

Djupdyker i ekonomi hur jag ska investera min nyfunna rikedom. Det rör sig om ett par miljoner, lutar mot något "all weather portfolio"/golden butterfly-aktigt. Jag vill sprida risken och skydda mina tillgångar.

Saknar jag något i min portfölj? Jag tänker då exponering. Värt att notera är att jag planerar köpa hus kontant för ca 1 milj, så jag har lite spelrum kvar, vill ha feedback på resten av fördelningen.

Har inga räntefonder utan håller mig till 0,75% sparkonton med insättningsgarani. Åsikterna skiljer sig åt, men jag tycker det känns bättre med sparkonton. Varken det eller räntefonder kan ju slå inflationen oavsett, bara "krockkudde" för att skydda icke-investerat kapital (och invänta nästa krash så man kan fynda, nöjer mig med ca en halv miljon i aktiefonder till att börja med).

_______________________
LONG TERM

AMF Aktiefond Småbolag (Avanza) 50 000 SEK
Länsförsäkringar Global Indexnära (Avanza) 300 000 SEK
Swedbank Robur Medica (Nordnet) 50 000 SEK
Swedbank Robur Ny Teknik (Nordnet) 50 000 SEK
Swedbank Robur Access Asien (Nordnet) 50 000 SEK

(Känner spontant att Småbolag + Ny Teknik blir för mycket exponering mot Sverige, jag menar, vi är typ 1% av världsekonomin? Eller kan det vara värt att ha båda dessa? Tittar på USA-fond men i Global Indexnära är det ju 61% USA redan... vill undvika överlappning).
_______________________
OTHER
Gold 300 000 SEK
House (purchase price) (runt miljonen typ)

_______________________
CAPITAL PROTECTION/LIQUIDITY

Avida Finans (AvidaSpar) 0,75% 100 000 SEK
GCC Capital (GCC Spar) 0,75% 100 000 SEK
Swedbank 0% (Remaining funds for fast liquidity/private spending/business opportunities/buying at market downturn)
Citera
2018-08-03, 10:38
  #2
Medlem
SYSTEMexes avatar
30% i guld ser jag som lite mycket (räknar ej huset som investering då jag antar att du köper det för att bo och inte för att tjäna pengar)

10% räcker gott. Om en eventuell stor FIATkris skulle uppstå så kommer guldet ändå stiga mångfaldigt.

Jag hade inte haft så mycket pengar i hedgefonder då de svänger mycket och kan dyka djupt vid krasher. De hedgefonder Jag tidigare ägt har inte gett högre än mina globala indexfonder men med högre avgift. Men som alltid, risk vs reward. Ny teknik har väl ökat 600% på 5 år, det är vad jag skulle säga är att missa tåget.

Av mina fondinvesteringar kör jag 5-6 "säkra" indexfonder med stor riskspridning och låg avgift

50% global
10% europa
10%sverige
30% Asien/tillväxt
Citera
2018-08-03, 11:00
  #3
Medlem
Hej!

Grattis till dina nyfunna miljoner, kul att du investerar!

Varför bara fonder och inte aktier? Tänker att du kan komma åt ränta-på-ränta-effekten lättare med aktier.

/FL
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback