• 2
  • 3
2018-08-06, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej. Man tänker "det är som det är".

Nej.

"Gilla läget" är ju ett uttryck. Mer korrekt är väl "acceptera läget". Läste du länkarna?

Nej det är fel. Att längta efter framtiden är inte vad jag menar. Jag menar att acceptera situationen sådan den är nu.

Kan man ju göra om man vill grotta ner sig ordentligt.

Du missar poängen hela tiden. Läget är som det är. Jämfört med innan kan det vara svårare men nu är inte då och nu är det som det är. Lidandet uppstår när man vill förändra situationen. Läste du länkarna?

Ta emot hjälp när man behöver det ska man så klart göra. Att beklaga sig kan man dock låta bli.

Nej, jag har INTE läst alla länkarna, eftersom jag inte har tid just nu.

Om du konstaterar att du har ont, då har du (minst) tre val när det gäller vad du tycker om det:
1. Tycka att det är bra att du har ont.
2. Tycka att det är dåligt att du har ont.
3. Tycka både och.

Nummer 2 borde innebära att man tycker synd om sig själv, om man utgår från ordböcker på nätet.

För att kunna ta emot hjälp, så krävs det oftast att man på något sätt "beklagar" sig. Därför kan man oftast INTE "låta bli att beklaga sig" om man behöver hjälp.
Citera
2018-08-06, 18:53
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Nej, jag har INTE läst alla länkarna, eftersom jag inte har tid just nu.

Om du konstaterar att du har ont, då har du (minst) tre val när det gäller vad du tycker om det:
1. Tycka att det är bra att du har ont.
2. Tycka att det är dåligt att du har ont.
3. Tycka både och.

Nummer 2 borde innebära att man tycker synd om sig själv, om man utgår från ordböcker på nätet.

Det finns ett val till; tycka ingenting.

Citat:
För att kunna ta emot hjälp, så krävs det oftast att man på något sätt "beklagar" sig. Därför kan man oftast INTE "låta bli att beklaga sig" om man behöver hjälp.

Att be om hjälp och att beklaga sig är två olika saker.

Läs länkarna.
Citera
2018-08-08, 01:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul

Att be om hjälp och att beklaga sig är två olika saker.

Läs länkarna.

Att "beklaga sig" betyder enligt nedanstående sida att "säga att man inte är nöjd med något":

https://sv.m.wiktionary.org/wiki/beklaga

Hur kan man förvänta sig någon hjälp, om man INTE förmedlar att det är något man är missnöjd med? Ingen vill väl hjälpa en människa som INTE är missnöjd med något? Man måste alltså "beklaga sig" för att be om hjälp. Det går alltså INTE att komma runt/undan det.
Och det är tråkigt att ord som "beklaga sig", "tycka synd om sig själv" och "självömkan", har blivit så skambelagda. Så länge man INTE missbrukar andras vilja att hjälpa, så tycker jag att man kan tycka synd om sig själv, och beklaga sig, så mycket som nödvändigt.
Citera
2018-08-08, 09:00
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Att "beklaga sig" betyder enligt nedanstående sida att "säga att man inte är nöjd med något":

https://sv.m.wiktionary.org/wiki/beklaga

Hur kan man förvänta sig någon hjälp, om man INTE förmedlar att det är något man är missnöjd med? Ingen vill väl hjälpa en människa som INTE är missnöjd med något? Man måste alltså "beklaga sig" för att be om hjälp. Det går alltså INTE att komma runt/undan det.
Och det är tråkigt att ord som "beklaga sig", "tycka synd om sig själv" och "självömkan", har blivit så skambelagda. Så länge man INTE missbrukar andras vilja att hjälpa, så tycker jag att man kan tycka synd om sig själv, och beklaga sig, så mycket som nödvändigt.

Tråden handlar väl om lidande? Läs länkarna.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in